Profil váltás a Starbucks-ban

Péntek
2024.04.26.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
 

Igazán a 2020-as 2021-es lezárások alatt gyorsult be a modellváltás a Starbucks-ban, addig a beülős kávéházak domináltak a hálózatban. Az eredetileg túlélés jegyeként megjelenő egyszerű autós egységek mára viszont húzó ágazatává váltak a márkának - 2021-ben a nettó forgalom több, mint 50%-át ezek adták!

2009-ben jelent meg először az amerikai Starbucks egységekben a drive thru kísérletként. Ekkor még a hálózatnak nem volt semmilyen tapasztalata a megoldással, sőt a vezetők is nagyon szkeptikusak voltak, hiszen a márka sikerét a személyes, hangulatos megjelenést keltő belső terek, a baristák, a kiszolgálása és a különböző "kapcsolódási pontok" (touch points) adták (legyen szó az utcafronton kihelyezett marketing anyagokról vagy a látványpultban megjelenített péksüteményekről). Ezek - és a jellegzetes kávé aroma, a belső dekor és a zene - viszont mint hiányoztak a drivethru élményből. Ennek ellenére 2010-ben már így is 2400 egységben volt drivethru kiszolgálás, ami akkor a hálózat portfoliójának 40%-át alkotta.

A hálózat vezetésében ellenszenvet váltott ki az autós kiszolgálás fejlesztése - szerintük ugyanis nem vágott egybe a Starbucks márkaértékeivel a gyorséttermi hangulatot keltő modell. Annak érdekében, hogy meggyőzzék a vezetést egy külön csapatot hozott létre a cég, ami először néhány egység auditálásával, majd célzott fejlesztésével próbálta bizonyítani, hogy igenis működhet ez a modell a Starbucks számára.

Egy tradicionális kávéházban jól definiált életútja van a fogyasztónak. A belépéskor marketing fogadja őket, sorbanállásnál választhatnak italt a kihelyezett tábláról és kiegészíthetik azt péksüteménnyel vagy ajándéktárgyakkal. Ez azonban hiányzott a drivethru élményből, mint kiderült sok kávézó esetében az se volt egyértelműen jelezve, hogy egyáltalán van-e autós kiszolgálás az adott Starbucks egységben, hiányzott a kommunikáció, a fogyasztók pedig el voltak veszve.

Az auditban feltárt hiányosságokra építve aztán rendszerszintű fejlesztésbe kezdett a hálózat. A drivethru-k egy erősen szűkített, egyszerű menüt kaptak, ami felgyorsította a kiszolgálást és ezek megjelenítését is különböző elrendezésekben tesztelték. Így alakult például ki a ma használt 60/40-es megosztás étel és ital-termékek között a drivethru egységekben.

A modell továbbfejlesztését technológiai innovációval folytatták, pl. 46 colos kijelzőkkel, ahol a rendelés visszaigazolását megjelenítették, vagy 2-irányú videó hívást lehetővé tévő kijelzőket, ahol a baristával beszélhet a fogyasztó. Érdekes problémát vetett fel, hogy a drivethru modell előtt a Starbucks vezetése óckodott a vizuális illusztrációk használatától - kiírták a kávé nevét, de képet nem jelenítettek meg róla mondván, hogy ez csökkentené a márka értékét a fogyasztók szemében. Ez a gondolkodás pont a drivethru fejlesztések hatására változott, azóta szinte minden felületen találni képes illusztrációkat a kínálatról. A fejlesztéseket a mobil applikációk és törzsvásárlói programok egészítették ki, amik ma az amerikai rendelések több, mint 1/4-ét teszik ki a hálózat számára.

A profilváltás sikerét mutatja, hogy tavaly év végén hazánkban is megnyílt az első autós kiszolgálást kínáló Starbucks. Elsősorban azért esett a vecsési egységre a választás, mert ez a reptéri közelsége miatt a nemzetközi vendégeknek egy ismerős modellt tud kínálni, egyben a hazai fogyasztók számára is lehetővé téve, hogy kipróbálják a Starbucks fejlesztéseit. Az új élményt a Magyar Franchise Szövetség főtitkára, dr. Mandel Katalin is bemutatta videójában.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

Az egymilliárd fontos határ

Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...

1 hozzászólás
utolsó 2020.02.16.
Az igazi sportbár hangulat

THE TILTED KILT... :)

1 hozzászólás
utolsó 2016.08.22.
Egészség és élvezet együttese

Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.

1 hozzászólás
utolsó 2014.08.02.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano

Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!

1 hozzászólás
utolsó 2013.11.07.
Négy az egyben

Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c

1 hozzászólás
utolsó 2013.10.24.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Kedves Zizu!   További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise

Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.

2 hozzászólás
utolsó 2013.05.21.