Feszűl a húr az étteremláncok és a munkaerőpiac között

Ez nem meglepő annak fényében, hogy az Egyesült Államokban a megélhetést aligha biztosító gyorséttermi pozíciókra állandó munkaerő hiány mutatkozik, a márkáknak tehát meg van kötve a keze: fizetésemelést nem igen tudnak adni, a jelenlegi összegért viszont nem szívesen dolgozik senki - a megoldást papíron az AI eszközök jelenthetik.
Még messze vagyunk a futurisztikus jelenettől, ahol robotok rakják össze a rendelést a konyhán - habár néhány lánc már több lokáción is tesztel ilyen berendezéseket. Viszont vannak csatornák, ahol komoly teret tud hódítani az AI, méghozzá gyorsan. Elsősorban a drive-thru, autós rendeléseket és a telefonos kiszolgálást helyettesítené több márka.
Az Egyesült Államok legnagyobb láncai közül a Taco Bell, Chipotle, Popeyes és a Domino's is tesztel már AI hang asszisztenseket. Az utóbbi hetekben a Wingstop élesben is bevezette a saját ConverseNow által fejlesztett "robotját", hogy a telefonos rendeléseket levezesse, ugyanez a megoldás műküdik a Domino's és Fazoli's étteremláncokban.
Állandó vitát jelent a fogyasztók és a vállalatok között az automatizáció etikai kérdése, marad-e munkahely ha mindent robotokra bíznak a hálózatok? Egy rövid történelmi visszatekintés esetén ennek az ellenkezőjét láthatjuk: a gyártósorok elterjedése nem okozott munkanélküliséget, pedig már több évtizede terjednek ehhez köthető rémhírek. A gyorséttermi szektorban erre a legjobb példa az önkiszolgáló kioszkok bevezetése, melyhez a legtöbb fogyasztó szintén az éttermi személyzet létszámcsökkentését kötné - hiszen minek álljon a kasszában egy alkalmazott, ha a vendég önállóan is leadhatja rendelését? Az eddigi kimutatások alapján azonban ez a félelme se vált valóra, a kasszából a konyhába kerültek át az emberek, de a legtöbb ehhez köthető kutatás arra jutott, hogy érdemi létszámcsökkentés nem történt. Mindezek ellenére még a jövő zenéje, hogy az önkiszolgáló drive-thru és telefonos asszisztensek hogyan érintik a piacot, azt már a legtöbb előrejelzés kimutatta, hogy a megszokott telefonos ügyfélszolgálatoknak akár már a közeljövőben is megáshatja a sírját a technológia.
A McDonald's 2019 óta már élesben is elkezdte ezen alapon tesztelni saját AI megoldását. Az étteremlánc az elsők között kezdett modernizálásban, így pl. érintőképernyős kioszkok bevezetésébe. Ennek érdekében a franchise hálózat több induló tech startupot is felvásárolt az utóbbi években. Habár a közösségi médiában egyenlőre vegyes tapasztalatok mutatkoznak, a technológia nem hibamentes, de ahogyan azt a ChatGPT vagy a képgenerátorok fejlődéséből láthattuk a következő években merőben átalakulhat ezek képessége.
Az amerikai piac jövöjét az úgynevezett "Chipotlane" megoldás vetítheti előre. A Chipotle étteremlánc ilyen néven futó "éttermei" tulajdonképpen már csak átvételi pontként üzemelnek, a gyalog vagy autóval betérő vendégek átvehetik kész rendelésüket, de a helyben fogyasztásra már nem igen van lehetőség. A kisebb alapterületen és vendégtér nélkül sokat tudott így spórolni az étteremlánc. Nem meglepő, hogy a koncepció futótűzként kezdett elterjedni és egyre több étterem nyit hasonló egységeket korlátozott funkciókkal.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A franchise hálózatok honosították meg igazán az önkiszolgáló italautomatákat hazánkban, külföldön viszont már a végét járhatja a trend.
Az Európai Franchise Szövetség (EFF) idén második alkalommal hirdette meg Európai Franchise Díj pályázatát, amelyen számos Európai franchise hálózat mérettette meg magát.
A Randy's Donuts 1952 óta fokozatosan beitta magát az amerikai kultúrába. Az ikonikus fánkozó most hazánkba érkezik és keresi első franchise partnerét.
Mennyiben különbözik a hazai és külföldi fogyasztók ízlése és mitől függ, hogy egy étterem mivel próbálkozik itthon.
A Barbie mozi jól szemlélteti, hogyan lovagolják meg a legnagyobb márkák az új őrületeket.
legolvasottabb

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A Magyar Franchise Szövetség októberben ismét franchise képzéssorozatot indít. Az előadásokon vállalkozók és induló franchise hálózatok ismerkedhetnek meg a sikeres hálózatépítéssel, marketinggel illetve, hogyan találják meg a potenciális franchise partnereket.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.