Jelenleg több 34 ezer kávézó üzemel világszerte, ebből 6 ezer a távol-keleti országban.
Kína jelenleg a hálózat második legnagyobb piaca, mely Starbucks forgalmának 15%-áért felel. Ám ez a szám folyamatosan növekszik, hiszen Kínában szinte naponta nyílnak új kávézók, ahol 2025-re már 9 ezer egységet akar üzemeltetni a hálózat.
1994-ben indult el az első egység Kínában, a pekingi Word Trade Centerben. Akkoriban nagyon szkeptikus volt az egész vezetőség, a távol-keleten főleg teát isznak, úgyhogy nem vártak nagy sikert a piactól. Pontosan ezért, már a nyitás előtt bővítette a Starbucks a tea portfólióját, később tradicionális helyi italok is felkerültek a menüre.
A terjeszkedés joint-venture formájában történt, azaz a Starbucks egy lokális kávé szolgáltatóval közösen hozta létre a helyi vállalatot, mely az egységeket nyitotta. 2017-ben a Starbucks központ kivásárolta Kínai partnere részét 1,3 milliárd dollárért.
Érdekesség, hogy Kína az egyetlen piac, ahol a Starbucks birtokolja és üzemelteti az összes kávézóját. Tehát ez az egyetlen hely ahol nem franchise-ban működik a hálózat. Viszonyításképpen az Egyesült Államokban, mely a Starbucks legnagyobb forgalmú piaca, csak az egységek 59%-a központi, 41%-ot franchise partnerek üzemelnek.
De mi a siker titka?
A cél a beolvadás volt, a hely kultúrába, helyi beszállítók, termékek, ízesítés. Az országra önálló applikációt fejlesztett a hálózat, illetve kiemelten fontos a helyi platformokon való megjelenés. Ilyen például a WeChat használata, mely sokkal kiterjedtebb, mint bármelyik általunk használt platform.
Az eredmény pedig bámulatos, hiszen egy amerikai Starbucks-ra körülbelül 1700 „tag” jut a közösségi médiában, míg egy kínaira 3300.
Fontos pont volt az adaptációban a helyi ételek bevezetése, amelyek régionként változnak. Kétségkívül a hálózat is sokat tett a sikerért, de legalább ilyen fontos a kínai fiatalság, aki nyugati termékeket, szolgáltatásokat keres. A kávézok pont ezért üzleti, és turisztikai központokban kapnak helyet.
A termékek ára okozott még nagy fejtörést a hálózatnak, egy kávé a világon szinte minden Starbucks-ban ugyanannyiba kerül, kb 4 dollárba. Ám Kínában egy teljesen más stratégiát követett a vállalat, hiszen sokkal drágábban adják itt a kávét, aminek köszönhetően (az iPhone-hoz hasonlóan) státusz szimbolúmá vált a termék, hanem státusz szimbólummá vált a termék.
A Covid lezárások természetesen rossz hatással voltak a hálózatra, közel 30%-kal romlottak a koncepció eredményei, azonban úgy tűnik visszatér minden a régi kerékvágásba. Jelenleg a kínai kávépiac 36,4%-áért felelős a Starbucks. Az egyetlen igazi kihívója a helyi Luckin Coffee lehetett volna, ami néhány év alatt 4000 egységig jutott el, majd a járvány alatt csődbe ment.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.