Hogyan futott fel a világ egyik legismertebb kozmetikai hálózata?

1989 óta állatkísérletmentesen és természetes alapanyagokért harcol a The Body Shop koncepciója
Kedd
2023.01.10.
Természetes, fenntartható és állatkísérletmentes.
 

1976-ban, Angliában kezdte útját a hazánkban is működő Body Shop. Az eredeti üzlet - amelyről a hálózat a nevét kapta - azonban a világ másik oldalán, az Egyesült Államokban működött még 1970-ben. A névadó vállalkozásban kézzel írt címkékkel ellátott dobozokban árulták a kozmetikumokat. Azok a vásárlók, akik üres tartályokat hoztak be újratöltésre pedig kedvezményt kaptak.

Azonos néven indította vállalkozását Angliában Anita Roddick, eredetileg pusztán a család támogatása céljából. A sikerek után végül 3.5 millió dollárért megvette az eredeti - amerikai - Body Shop névhasználati jogait mely a későbbiekben Body Time néven folytatat működését.

A sikerek ezután is folytatódtak. Az első Body Shop franchise-üzlet Brüsszelben nyílt meg, mindössze két évvel a cég megalakulása után. 1982-re havonta két új üzlettel kezdett bővülni a hálózat, mely 1984-re már 138 egységet számolt. Ezekből 87 az Egyesült Királyságon túl nyitott. Tíz évvel később az üzlet telephelyeinek 89%-a már franchise modellben működött.

Az eredeti elképzeléshez hűen a hálózat tartotta magát az etikus beszerzéshez és továbbra is kizárólag természetes összetevőket használ, illetve ezek kifejlesztése során nem vesz részt állatkísérletekben. Eredetileg 25 termékkel kezdte meg a működését a koncepció, melyeket a közeli kórházaktól vásárolt vizeletmintás üvegekbe töltöttek. Miután ez nem bizonyult elégnek lehetővé tették a vásárlók számára, hogy az általuk hozott üvegekbe töltsék a kozmetikumokat - melyeket kézzel írt címkékkel láttak el.

A szerény kezdetek óta globális lánccá fejlődő The Body Shop ma több, mint 30 millió vásárlót szolgál ki, és 10 000 embert foglalkoztat. A vállalat több mint 70 országban mintegy 3000 üzletet üzemeltet.

A céges küldetés is tovább fejlődött, 1986 óta társadalmi szerepvállalásban is részt vesznek - ekkor a Greenpeace-el léptek szövetségre egy bálnamentő akció keretében. Azóta pedig számos alkalommal kapnak helyet a hálózat üzleteiben plakátokon keresztül különböző jótékonysági szervezetek. Ez a vonal bővült 1990-ben egy saját alapítvánnyal, mely eddig 24 millió fontot adományozott különböző projektekre melyekről főleg a hálózat alkalmazottai és franchise átvevői döntenek.

A cég azóta több tulajdonosváltáson is átesett, először 2017-ben került a Brazil Natura szárnyai alá a L'Oréal után. Eredeti alapítója - Roddick - 2006-ban adta el a céget, 652,3 millió fontért a L'Oréal-nak, amely aztán a Natura márkája alá helyezte mondván, hogy a természetes alapanyagok és a jótékonyság miatt itt lesz a legjobb helyen a Body Shop.

A hálózat ma világszerte mester és single-unit franchise átvevőkkel közösen terjeszkedik, Európa számos országában és így hazánkban is vannak egységei. Magyarországon mester partner üzemelteti a hálózatot, amelyről korábban már mi is írtunk.


Franchise tanácsadó