Honnan jönnek a McDonald’s hamburgerei?
Az egységes szolgáltatás és minőség érdekében a franchise óriások nagyon gyakran mindössze néhány beszállítóval látják el az összes egységüket. Nincs ez máshogy a McDonald’s-nál sem, de ez nem mindig volt így. Az OSI, melynek értéke 6,8 milliárd dollár (2000 milliárd forint) felel minden BigMac-ért és sok más közönségkedvencért is.
Az OSI 1909-ben indult, akkor még csak egy kicsi hentesboltként, Otto and Sons néven futott Chicago külvárosában. Majd 1955 amikor Ray Kroc megnyitotta első McDonald’s éttermét, az Otto and Sons lett az első húsipari beszállítója. De ahogy a hálózat növekedett egyre nagyobb mennyiséget igényelt a hálózat, így a 60-as évek végére az Otto and Sons csak egy volt a közel 150 beszállítóból.
Ebben az időben a McDonald’s vezetői azt a célt tűzték ki, hogy a beszállítók számát leviszik ötre a korábbi 150-ről, az Otto and Sons pedig be tudod kerülni ebbe a szűk körbe. Ehhez viszont a korábban kisméretű vállalkozásoknak szintet kellett lépnie, hogy el tudjon látni több száz éttermet szerte az Egyesült Államokban.
A vállalkozásnak pénzre és tapasztaltabb vezetésre volt szüksége ezért 1970-ban bevették az akkor 38 éves Sheldon Lavin-t, hogy segítsen újra szervezni a céget. A következő években a hentesboltból komoly feldolgozó üzem lett, jelentős fagyasztási kapacitással és gépesítéssel. A munkájáért Lavin-nak részesedést ajánlottak, de ezt ekkor még elutasította.
1980-ban Otto a vállalat tulajdonosa visszavonult, fiaira hagyva birodalmát, ekkor már Lavin sem utasította a részesedést és Otto fiai mellett neki is jutott 1/3 rész a cégből. A cég neve ekkor változott OSI-re és rövidesen Lavin megvette az egyik fiú részét, többségi tulajdont szerezve.
Lavin elhatározta, hogy nagyot akar lépni és felajánlotta a McDonald’s-nak, hogy a tengerentúli éttermeket is ellátja. A következő években új üzemeket indított, Németországban, Spanyolországban, Dél-Amerikában, és Kelet-Europában (majd hazánkban is).
A 90-es évek sem teltek jelentős változások nélkül: Lavin, aki eddig szinte csak a McDonald’s-al dolgozott együtt új piacok után nézett. 2000-re pedig a bevételeik 15% százaléka már nem a McDonald’s-tól érkezett, hanem más (KFC, Pizza Hut) gyorsétterem láncoktól.
Minden jól ment egészen 2014-ig, a vállalat ekkor nyitotta meg 10. üzemét Kínában, a 750 millió dollár beruházás viszont finoman szólva se térült meg. A kínai Dragon TV ugyanis egy hosszú riportot közölt a gyárról, bemutatva annak árnyoldalait. Mint kiderült a dolgozok rendszeresen változtatták a lejárati dátumokat, a hatóságok rövidesen bezárták az üzemet és a menedzsment egy részét letartóztatták. Ezt követően a McDonald’s, a KFC és sok más hálózat is felfüggesztette a szerződését az OSI-val.
A zuhanás 2016-ig tartott, végül $365 000 büntetést szabott ki a bíróság és a menedzsmentből 10 fő került börtönbe. A vállalat azóta se tért igazán magához (ez a pandémiának is köszönhető), de az utóbbi 2 évben már újult erővel tért vissza a piacra.
Lavin 88 éves, három gyereke van, de egyik se az OSI-nál dolgozik. Nem tervez visszavonulni, és mikor kollegáit kérdezték mikor vonul vissza azt mondták, hogy szerintük hamarabb fog meghalni, mint visszavonulni.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.