Palásti József újra kisütött valamit
Palásti József 2015-ben eladta a Fornetti holdingot, amely akkor, a válság után már újra csúcsokat döntve bővült, növekedett. A gazdasági krízis egy húszmillió eurós nagyberuházás közepén érte a cégbirodalmat, építkezések, modernizáció és három országban zajló automatizáció kellős közepén volt a társaság. Ledolgozták a válságot, 2014 végére újra 20 százalék feletti éves bővülést tudott felmutatni a vállalatbirodalom. Ez az intenzív növekedési pálya újabb beruházási hullámot generált, ami további több tízmillió eurós fejlesztéseket és legalább tízéves elköteleződést jelentett volna. „Ekkor már világos volt, hogy a három gyermekem közül egyik sem szeretné átvenni majd az üzletet, viszont az elért expanziót mindenképp lendületben kellett tartanom, ezért döntöttem az eladás mellett.
"A Fornetti-franchise a negyedik gyermekem volt,"
de már nem akartam még tíz évre lekötni magam, inkább a másik három gyermekem jövőjének menedzselését választottam” – mondta a Manager Magazinnak Palásti József. A cégeladás egy együttműködési tárgyalásból indult, Európa legnagyobb fagyasztott pékárus csoportjával keresték a szinergiákat, a tárgyalássorozat végére a Fornetti holding a svájci Aryzta AG cégcsoport tagjává vált.
Az üzlet zárását követően csendes időszak következett az alapító életében, aki szerint az eladás után így illik, és a szerződések is ezt taglalják. „Pénzt keresni jó dolog, de engem mindig az motivált, hogy újabb innovációkhoz legyen forrásom. Versenyző vagyok, 17 évesen nyertem az első országos versenyemet, 19 éves ifjú mesterként saját pékséget nyitottam, egy életre elköteleződtem az élelmiszeripari szolgáltatások versenyzőjeként. 2015-től 2017-ig pusztán unaloműzésből ingatlanoztam is, ebben is sikeres voltam, de ez nem az én világom, nem volt meg benne az alkotás öröme, jó játék volt, de befejeztem. Közben éltem és tanultam egy évet Amerikában, hazatérve megtaláltam a célt: 2020-ig összerakunk egy teljesen új élelmiszeripari innovációs csomagot. Mondtam a fiamnak, hogy úttörőnek lenni életveszélyes, de ez egy olyan szép projekt, hogy ebbe még belebukni is érdemes” – mesélte Palásti József. Amerikából még úgy érkezett haza, hogy drivethru hamburgerautomatákból épít franchise-ot, ebből tisztult le a végső stratégia. Minden ember időhiánnyal küszködik, szeretne mindenki egészségesebben élni és étkezni, itt kell az innovációt a mai ember szolgálatába állítania. Ez egy olyan hightech koncepciót szült, amellyel a fia is örömmel azonosult, és beszállt az üzletbe.
A konkrét munka 2017-ben a Szentendrei úton egy kis, bérelt laboratóriumban kezdődött, ahol négy mesterszakáccsal és egy fiatal mérnökkel közösen kidolgozták a BEEEP! készételek és a Boccacini street food kolbászkák receptúráit, technológiai modelljeit.
"Az alapelv minden esetben megegyezik, csakis friss húsból és legalább 40 százalék zöldség- és gyümölcstartalommal, színezékek, ízfokozók, túladagolt só, cukor nélkül, természetesen főzünk, sütünk"
– hangsúlyozta Palásti József. Az ételek fejlesztésével párhuzamosan a teljes élelmiszerlánc-biztonságot a vevő asztaláig garantáló kereskedelmi hardverek, automata éttermek és Boccacini sütőautomaták fejlesztése is elkezdődött. Meglátása szerint a digitalizált kereskedelmi szolgáltatás jelene és jövője a legmodernebb technológiai intelligenciákat használó automaták, online, internetes vezérléssel és kontrollal. 2018 májusára készült el Budapesten, a Nagytétényi úton az a 3,6 milliárdos beruházás, amely egy leállított tejgyár helyén teljes rekonstrukcióval megfelelő keretet jelentett a magyar élelmiszeripar legújabb zászlóshajójának. Az idei év elejére a piacra lépés technológiái és eszközrendszerei készen álltak, és az „automata éttermek” projekt háromféle termékcsaláddal, egy időben tizenhétféle étellel már a vásárlók rendelkezésére áll. Munkahelyeken, felsőoktatási intézményekben, irodaházakban, kórházakban segítik az emberek melegétel-ellátását.
Apa és fia között nagyszerűen működik a munkamegosztás, az élelmiszeripari technológiák és a gyárépítés túlnyomórészt a pékmester szakmai területei, míg a digitalizált kereskedelmi hardverek és a teljes rendszert felölelő szoftverek fejlesztése, valamint a konkrét ügyvezetés terhei az ifjú Palástié. Két év alatt megszületett a svéd licenc befogadására alkalmas high-tech gyár, benne a Boccacini teljesen saját, magyar fejlesztésű gyártóvonalai és a vásárlók számára is látható, kézzelfogható „automata éttermek” fantázianevű ételautomaták. Az igazi nagy durranásnak azonban a Boccacini kopasz kolbászt és vega golyót egy perc alatt forrón kiszolgálni tudó automatát érzik.
„A magyar piacon vagy a környező országokban újat adni a vevőknek kötelességünk, ezt szolgálják a készételeink és az automata éttermeink alkotta rendszerünk. A kitűnő magyar alapanyagok és a magyar élelmiszeripari innovációs tudás globális terjesztése – több más kiváló magyar gyártó bevonásával együtt – a digitalizáció felhasználásával a Boccacini frissen sütő automaták küldetése. A mai cél nem kevesebb, mint hogy az elkészült prototípus próbaüzemeit követően 2020-ban a dubaji világkiállításon libakolbászt és gulyásgolyót kínáljunk a világnak” – mondja a Food Universum alapítója.
A Palásti család kizárólagos tulajdonú új vállalkozása globális franchise-ot tervez építeni, a víziójuk, hogy a világ repterein vagy más közösségi terekben a füst és szag nélküli, nagy LED-kijelzős automata sütőshopok hirdessék a magyar ízeket és a magyar élelmiszerfejlesztés erejét.
Palásti Ildikó, aki a három gyermek közül Ausztráliában folytatta az egészséges táplálkozáshoz és életmódhoz kötődő tanulmányait, hamarosan szintén beszáll a munkába, mert a fiúknak már nem fér bele, hogy új területekre nyissanak. Az online kommunikáció és tanácsadás lesz az ő elsődleges feladata, valamint a folyamatos kutatás-fejlesztés elsősorban a vega, vegán, laktóz- és gluténmentes következő új ételgenerációk területén. Péter, a harmadik gyermek még tanul, de ezzel az új projekthalmazzal ő is erősen szimpatizál. „Azt tanítom a gyerekeimnek, hogy a teljes élelmiszerlánc-biztonságot garantáló, finom élelmiszer gyártása és forgalmazása nem kisebb felelősség, mint a gyógyszergyártás vagy az egészségügy. A vásárlómnak örömet kell okozni, jó minőséggel jó áron, és akkor minden éjszaka nyugodtan alhatunk” – összegezte Palásti József.
(A cikk a Manager Magazin júniusi számában jelent meg, fotók: Móricz-Sabján Simon)
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.