A Subway felemelkedése és stagnálása

Azt hiszem, senkinek sem kell bemutatni az amerikai hálózatot, több mint 37 000 étterem közel 100 országban, egységszámra messze a legnagyobb gyorsétterem. Ez mind lenyűgöző, de ha az utóbbi éveket vizsgáljuk, több ezer bezárt üzletet és majd 25%-os visszaesést találunk.
A hálózat felemelkedése gyors és szinte zökkenőmentes volt, 1965-ben indult Pete’s Super Submarines néven. Néhány éven belül jött a franchise majd a több tízezer étterem világszerte. A koncepció sikere az egyszerűségében rejlett, a vásárlók látták, hogyan és miből készül a szendvicsük, és egyedileg rakhatták össze kedvencüket.
Akkoriban teljesen szokatlan volt, hogy a vásárlók látták a friss alapanyagokat. 1981-re több mint 200 étteremnél járt a hálózat és a nemzetközi terjeszkedés is elindult. Egy Subway megnyitása 100 és 300 ezer dollár között mozog, ami soknak tűnhet, de egy McDonald’s-hoz, ahol akár 2 millió dollár is lehet a nyitás, így más gyorsétteremhez képest jelentősen olcsónak számít.
Többek között az alacsony ár, az egyedi portfólió és könnyű kialakítás miatt, az 1990-es 5000 egységből több mint 13 000 lett 98-ra. A gyors növekedés a 2000-es évekre is megmaradt, ahogy nőtt az elhízás mértéke az Egyesült Államokban a Subway egy egészséges alternatíva volt a vásárlók számára. Talán a leglátványosabb eleme a Jared Fogle kampány, Jared több mint 100 kilót fogyott állítása szerint szinte csak Subway szendvicsekkel. A 2000-es évek végére Jared a brand arcává vált és szinte minden reklámban ő szerepelt a régi hatalmas nadrágjával.
A 2008-as válság válságot is kiemelkedően kezelte a hálózat, megjelent a footlong (egy láb hosszú) szendvics, mely mindenhol 5 dollárért volt kapható. Ennek köszönhetően a brand 17%-os növekedéssel zárta a 2008-as évet.
A problémák 2014-ben érték el a felszínt, 3,3%-os csökkenéssel zárta a hálózat az évet. Majd ezt követően szinte minden évben folytatódott az esés. De mi okozta a visszaesését?
A problémák kulcsai szinte megegyeznek a siker okaival, a hálózat fokozatosan elvesztette egyediség, ahogy más hasonló szereplők jelentek meg a piacon. Az egészséges oldalon pedig drágább, de jobban eladható, minőségibb koncepciók jelentek meg, illetve a nagy gyorsétterem hálózatok is előálltak a saját egészséges fogásaikkal.
Az átvevők számára pedig nem csak a külső, de a belső konkurencia is komoly nehézségeket okozott, ugyanis a rendszer nem ad területi kizárólagosságot saját partnereinek. Erre a legjobb példát talán New Yorkban lehet látni ahol kevesebb, mint 2 km2-en 10 Subway-t találunk. 2012-ben egy átlagos amerikai partnernek évi $482 000 forgalma volt, ez 2016-ra $422 500-ra esett, viszonyításképpen ebben az évben egy átlagos McDonald’s forgalma 2,6 millió dollár volt.
Azonban a kihívások itt még nem értek véget, 2015-ben Jared-et (a hálózat arcát) többek között pedofíliával vádolták meg, végül 15 és fél év börtönre ítélték.
Természetesen a Subway nem adja fel, az utóbbi években folyamatos termék innovációval kísérleteznek, illetve a brand arculata is megújult, ennek ellenére egyelőre úgy tűnik a hálózat még nem találta meg az ellenszert.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A szokásos Starbucks arculat, és a kínai látványvilág találkozása.
Új technológiát tesztel a világ egyik legnagyobb pizzeria-lánca, hogy elejét vegye a munkaerő hiánynak.
Miért ritkák a hosszú menük, és mire vágyik a vendég, avagy a Five Guys sikerének a titka.
A szokásokhoz híven összegyűjtöttük idén év végén is, hogy milyen innovációkra lehet számítani jövőre.
Megugrott az érdeklődés az utóbbi években az egészségközpontú éttermek és gasztro-koncepciók után.
legolvasottabb

A lengyel Edukido az elavuló lexikális tudás átadása helyett, játékos megoldással készítené fel a fiatalokat az új generáció kihívásaira.
Az előadásokon vállalkozók és induló franchise hálózatok ismerkedhetnek meg a sikeres hálózatépítéssel, marketinggel illetve, hogyan találják meg a potenciális franchise partnereket.
Egyre több a szemüveges, az optika piacon mégis hiány van.
Rengeteg érv szól amellett, hogy az informatikus- és IT-mérnök oktatásba fektessünk. Ehhez kínál lehetőséget a Coders Lab programozó iskola franchise.
Egy fiatal kozmetikai cég modernizálná a magyar szépségipart.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.