A Subway felemelkedése és stagnálása
![Subway](https://img.franchising.pl/hu/fd7/dcc/picture1.jpg)
Azt hiszem, senkinek sem kell bemutatni az amerikai hálózatot, több mint 37 000 étterem közel 100 országban, egységszámra messze a legnagyobb gyorsétterem. Ez mind lenyűgöző, de ha az utóbbi éveket vizsgáljuk, több ezer bezárt üzletet és majd 25%-os visszaesést találunk.
A hálózat felemelkedése gyors és szinte zökkenőmentes volt, 1965-ben indult Pete’s Super Submarines néven. Néhány éven belül jött a franchise majd a több tízezer étterem világszerte. A koncepció sikere az egyszerűségében rejlett, a vásárlók látták, hogyan és miből készül a szendvicsük, és egyedileg rakhatták össze kedvencüket.
Akkoriban teljesen szokatlan volt, hogy a vásárlók látták a friss alapanyagokat. 1981-re több mint 200 étteremnél járt a hálózat és a nemzetközi terjeszkedés is elindult. Egy Subway megnyitása 100 és 300 ezer dollár között mozog, ami soknak tűnhet, de egy McDonald’s-hoz, ahol akár 2 millió dollár is lehet a nyitás, így más gyorsétteremhez képest jelentősen olcsónak számít.
Többek között az alacsony ár, az egyedi portfólió és könnyű kialakítás miatt, az 1990-es 5000 egységből több mint 13 000 lett 98-ra. A gyors növekedés a 2000-es évekre is megmaradt, ahogy nőtt az elhízás mértéke az Egyesült Államokban a Subway egy egészséges alternatíva volt a vásárlók számára. Talán a leglátványosabb eleme a Jared Fogle kampány, Jared több mint 100 kilót fogyott állítása szerint szinte csak Subway szendvicsekkel. A 2000-es évek végére Jared a brand arcává vált és szinte minden reklámban ő szerepelt a régi hatalmas nadrágjával.
A 2008-as válság válságot is kiemelkedően kezelte a hálózat, megjelent a footlong (egy láb hosszú) szendvics, mely mindenhol 5 dollárért volt kapható. Ennek köszönhetően a brand 17%-os növekedéssel zárta a 2008-as évet.
A problémák 2014-ben érték el a felszínt, 3,3%-os csökkenéssel zárta a hálózat az évet. Majd ezt követően szinte minden évben folytatódott az esés. De mi okozta a visszaesését?
A problémák kulcsai szinte megegyeznek a siker okaival, a hálózat fokozatosan elvesztette egyediség, ahogy más hasonló szereplők jelentek meg a piacon. Az egészséges oldalon pedig drágább, de jobban eladható, minőségibb koncepciók jelentek meg, illetve a nagy gyorsétterem hálózatok is előálltak a saját egészséges fogásaikkal.
Az átvevők számára pedig nem csak a külső, de a belső konkurencia is komoly nehézségeket okozott, ugyanis a rendszer nem ad területi kizárólagosságot saját partnereinek. Erre a legjobb példát talán New Yorkban lehet látni ahol kevesebb, mint 2 km2-en 10 Subway-t találunk. 2012-ben egy átlagos amerikai partnernek évi $482 000 forgalma volt, ez 2016-ra $422 500-ra esett, viszonyításképpen ebben az évben egy átlagos McDonald’s forgalma 2,6 millió dollár volt.
Azonban a kihívások itt még nem értek véget, 2015-ben Jared-et (a hálózat arcát) többek között pedofíliával vádolták meg, végül 15 és fél év börtönre ítélték.
Természetesen a Subway nem adja fel, az utóbbi években folyamatos termék innovációval kísérleteznek, illetve a brand arculata is megújult, ennek ellenére egyelőre úgy tűnik a hálózat még nem találta meg az ellenszert.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
![](https://img.franchising.pl/hu/49f/34e/2024-07-16__09-45__chrome__ok_-_mi_rt_nincs_wendy.docx_-_google_docs_-_google__3344.jpg)
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
legolvasottabb
![](https://img.franchising.pl/hu/2d2/fbe/k_p_330x.jpg)
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Még olyan óriások is, mint a közel 40.000 egységgel rendelkező McDonald's sem sikeres minden piacon. Összegyűjtöttünk 10 olyan országot, ahol valamilyen oknál fogva nem tudott gyökeret verni az amerikai franchise.
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.