Közoktatás vagy franchise?

Brainobrain
Brainobrain / Egy a hazánkban is terjeszkedő oktatási koncepció, mely Indiából érkezett
Péntek
2021.05.28.
Az oktatási rendszer egyre kevésbé tud lépést tartani a felgyorsuló világgal, ez pedig lehetőséget adhat az üzleti szektornak.
 

A huszonegyedik század egyik gyorsan fejlődő ágazata az oktatás és franchise rendszerben is egyre több hálózat kínál ilyen lehetőségeket. A win-win felállásban a partnerek nem csak nyereséges vállalkozást üzemeltethetnek, de a társadalmilag is hasznos szolgáltatást kínálhatnak a szülőknek és gyermekeiknek.

Indiában a két dolog, amelyből nem hajlandó engedni a legtöbb szülő az a gyermeke továbbtanulása és egészségi állapota. Ez 2025-ig az előrejelzések szerint a szektorban 225 milliárd dolláros növekedését eredményezhet, amelyet igazolni látszik az a tény, hogy az ország lakosságának 26%-a 0-14 év közötti fiatal. Az ország példájából kiindulva számos tanulság levonható, például az, hogy a fiatalabb országokban jobb pozícióba kerülhet az oktatási szektor.

Az ország iskoláinak többsége állami üzemeltetésű, mintegy 54%-a 1.46 millió 12 év alatti diákokat oktató intézménynek. 21%-ot helyi szinten, önkormányzatok üzemeltetnek, 25% pedig magániskola. Magyarországon ezek az arányok még egyoldalúbbak, itthon 2019-ben az óvodák és általános iskolák 82%-a állami fenntartású volt, míg alig 18%-a volt csak egyházi vagy magániskola.

A magánoktatás alacsony aránya nem feltétlen negatív jel. Indiában például annak ellenére, hogy csak minden 4. intézmény tartozik ebbe a kategóriába, az újonnan beiratkozók 40 százaléka fogja náluk kezdeni a tanévet. Ez is egyértelmű jele annak, hogy a szülők a magániskolákat preferálják a közoktatással szemben. Ennek elsősorban a magasabb minőség, a személyre szóló figyelem, a jobb felszereltség és a szabadabb tanrend az oka. Indiában a közoktatásból magániskolákba való migráció trendje emiatt is kiemelkedő.

Miért sikeresek a magániskola franchise hálózatok?

- Kevés konkurencia a kisebb városokban

- Sok a befektető, de a legtöbb nem rendelkezik a know-how-val

- Meglévő márkák terjeszkedése a know-how átadásával új iskolákon keresztül

Az oktatási szektorban emelkedik ki leginkább a franchise erőssége: egy tőkeerős befektető, aki az üzleti tudásért száll be egy hálózatba, hogy elkerülje a kísérletezésből származó potenciális kudarcokat.

Az oktatási szektor folyamatosan növekszik. India talán a legjobb példa a növekedési lehetőségekre, de Európában is igencsak megszaporodtak az ilyen jellegű franchise hálózatok az utóbbi időben