Nem az évek számítanak
Az Entrepreneur magazin az 1980-as évek vége óta minden évben elkészíti az 500 legsikeresebb amerikai franchise hálózat rangsorát. A lista 40 éves történelme során mindössze 5 olyan márka volt, amely minden évben ott tudott lenni a legjobbak között: Subway (szendvicses étteremlánc), Lawn Doctor (gyepgondozás), Martinizing (vegyi tisztítás és mosás), McDonald’s és Dunkin’ (fánkozó-kávézó). Utóbbi két legendás gyorséttermi márka az idei évben is a rangsor élén végzett, az első és a második helyen. Az Entrepreneur statisztikái szerint az 5 franchise hálózaton kívül további 12 olyan márka van, melyek csak egyszer-kétszer csúsztak le a top 500-as listáról, mégis ez egy sokatmondó adat, amiből egy vibráló és dinamikus ágazat képe rajzolódik ki, ami “idős és fiatal” hálózatok folyamatos csatája közepette virágzik.
Az idei rangsorban szereplő, franchise rendszert átlagosan 25 éve üzemeltető 500 márka közül mindössze 86 kezdte meg franchise hálózatának kiépítését 1980 előtt, 22 márka pedig kevesebb, mint 5 éve terjeszkedik franchise rendszerben. Ez a kettősség a top 10 legsikeresebb hálózat szűkített mezőnyében is tetten érhető: a vállalatok fele 1980 előtt kezdett bele a franchise fejlesztésekbe, a másik fele pedig azt követően. A ”veterán” márkák közé tartozik a McDonald’s (1.), a Dunkin‘ (2.), a Sonic Drive-In autós étteremlánc (3.), a Taco Bell (4.) és a 7-Eleven áruházlánc (10.), akik mellett a top 10 többi tagja, azaz a UPS Store (5.), a Culver's (6.), a franchise rendszerrel mindössze 2003 óta rendelkező Planet Fitness (7.), a Great Clips (8.) és a Jersey Mike's Subs (9.) már-már fiataloknak számítanak.
Az idei Franchise 500 listából az is kiderül, hogy a gasztronómia marad a domináns ágazat a franchise hálózatok körében – az összes vállalat közel negyede került ki ebből a szegmensből. Azonban ez a szektor is folyamatosan változik és bővül, ami nemcsak az új koncepciók számából, de azok sokszínűségéből (pl. reggeliző helyek, vegán bárok, jamaikai, karibi és egyéb ”egzotikus” étteremláncok, stb.) is leszűrhető.
Az adatok egy pár további érdekes trendre is rámutatnak. Például az 500 rangsorolt hálózathoz együttesen tartozó 533.125 egység több mint harmada (36%) az Egyesült Államokon kívül működik. És valóban, az amerikai vállalatok számára a franchise az egyik leggyakoribb stratégia a nemzetközi terjeszkedéshez, több márka is így van jelen például Magyarországon vagy keres jelenleg is franchise, mester franchise partnereket hazánkban. Az idei listán ilyen a McDonald’s mellett a RE/MAX (15.), a Pizza-Hut (16.), Dairy Queen (21.), KFC (23.), Holiday Inn (36.), Doubletree by Hilton (53.), Hilton Hotels (56.), Hilton Garden Inn (78.), Subway (125.), Sky Zone (195.), ActionCoach (395.), Wyndham (398.), InterContinental (459.) és az Expense Reduction Analysts (496).
Meg kell jegyezni, hogy a franchise hálózatok terjeszkedésének üteme lassuló tendenciát mutat. 2017 júliusa és 2018 júliusa közötti időszakban 13.935 új egységgel bővültek a rangsor hálózatai, ami ötezerrel kevesebb az előző évi, illetve kétezerrel kevesebb a két évvel ezelőtti adatokhoz képest. Ugyanakkor ez az érzékelhető csökkenés elsősorban a vállalati (nem franchise) egységek visszaesésének az eredménye, ami pont hogy a “nagy nevek” franchising és re-franchising stratégiájának a következménye. Az olyan franchise óriások, mint a McDonald’s vagy éppen a KFC, Pizza Hut és Taco Bell márkákat tulajdonló Yum! csoport is nagyszámú saját egységet adott át franchise partnereknek a közelmúltban, amellett hogy az új nyitásoknál is elsősorban rájuk támaszkodnak. De például a Dunkin’ vagy Subway hálózatoknak egy étterem sincs a tulajdonában, utóbbi 44.000 egységét mind franchise partnerek üzemeltetik .
A teljes 2018-as Franchise 500 rangsor megtekinthető az Entrepreneur honlapján.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Trendi vállalkozás ötletek a Franchising.hu-n. 50 hazai és külföldi vállalkozásból válogathatsz, akik terjeszkedni kívánnak Magyarországon!
A vállalati költségmanagement Magyarországon nem tartozik a tradicionális szolgáltatások közé, most azonban pontosan erre építhet országos hálózatot az ERA franchise.
A vállalati költségmanagement Magyarországon nem tartozik a tradicionális szolgáltatások közé, most azonban pontosan erre építhet országos hálózatot az ERA franchise. Két részes interjúban beszélgettünk a hazai licence tulajdonossal.
Rövid visszatekintés a tavalyi évre egy-két jelentősebb, magyar vonatkozású franchise piaci esemény számbavételével.
Franchise tájékoztatóval egybekötött konzultációt tart Budapesten az innovatív és szórakoztató oktatóprogramokra szakosodott Nutty Scientists. Kérdezzen a franchise átadótól!
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Novemberben lezajlott a Magyar Franchise Szövetség évzáró rendezvénye, ahol szakmai előadókkal és kerekasztal beszélgetéssel zártuk az évet.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...