Akárcsak 75 éve
„A titok az összes étteremvezető és csapataik, valamint a finom ételek és csábító desszertek kombinációjában rejlik” – kezdett bele Amir Kremer, amikor a márkáról kérdeztük.
A Dairy Queen egyike a legrégebbi gyorséttermi láncoknak Amerikában, és a márka mára egyet jelent a tipikus amerikai családi étteremmel. A vállalat úttörője a franchise ágazatnak és egyedi édességeknek, azaz – ahogyan arra Kremer úr hivatkozik – a Dairy Queen egy egész iparágat hozott létre. A Dairy Queen elsősorban fagylaltjának köszönheti hírnevét és népszerűségét, aminek receptúrája – a Coca-Cola vagy KFC összetevőihez hasonlóan – szigorúan őrzött titok, ami további, mára már közismert termékek kifejlesztését is inspirálta.
A Dairy Queen története egész pontosan 1938. augusztus 4-ig nyúlik vissza. Azon a napon győzte meg John Fremont McCollough barátját Sheb Noble-t, hogy fagylaltozójában kezdje el árusítani az általa feltalált, újszerű eljárással készült édességet, a ”csavaros” fagylaltot – melyből két óra leforgása alatt 1600-at értékesítettek. A sikertől felbátorodva, két év szervezés után 1940-ben Noble és McCollough megnyitotta az első Dairy Queen üzletet. A többi, ahogy mondani szokás, már történelem.
Amint arról korábban beszámoltunk a Dairy Queen visszatér Európába (a Dairy Queen korábban már több európai ország piacán próbálkozott, sikertelenül), és Lengyelországban megnyitja első éttermét a kontinensen, valamint folytatná expanzióját a régió többi országa, így Magyarország felé. Az újrapozícionálás kapcsán kérdeztük Amir Kremer igazgatót.
Mi motiválta Önöket az európai visszatérésben? Mit tanultak a múltból, illetve mi az, ami ezúttal nem fog megtörténni?
Az európai jelenlétünk nagyon rövid ideig tartott, és egy közel 20 évvel ezelőtti időszakot jelent. Ma már sokkal jobb helyzetben vagyunk, ami a márka nemzetközi ismertségét illeti, de a franchise partnereknek nyújtott támogatási rendszer terén is óriási az előrelépés. Európában a hálózatfejlesztés keleten veszi kezdetét – tavaly értékesítettük az első kizárólagos jogokat a márka fejlesztéséhez Lengyelországban, idén pedig megnyílik az első franchise étterem. Azonban már most zajlik az exkluzív partnerek felkutatása és toborzása a szomszédos országokban, így a Cseh Köztársaságban, Romániában, Bulgáriában, a Balkáni országokban és természetesen Magyarországon.
A jövőbeli franchise partnerek többféle koncepció közül is választhatnak majd. Milyen stratégiát alkalmaznak az egyes étteremtípusok kialakításakor?
A tapasztalat azt mutatja, hogy például a Dairy Queen kioszkok a városok forgalmas helyszínein működnek jól, így bevásárló központokban és bevásárló negyedekben. Ennek a koncepciónak a nagy előnye az alacsony helyigény és a rugalmas kialakítás, így könnyen adaptálható a helyi ingatlanpiacon elérhető üzlethelyiségek jellemzőihez. A másik koncepció, a DQ Grill & Chill étterem komplett menüket kínál gyors kiszolgálás mellett, ami magába foglalja a hagyományos ételeket (hamburgerek, szendvicsek, hot dog, tortilla), a mi legismertebb termékcsaládunkat, a csapolt fagylaltot, és más krémes tejtermékeket. Emellett igyekeztünk a DQ Grill & Chill éttermek hangulatát családiasra és egyedire kialakítani – igyekeztünk más és jobb lenni, mint a tipikus gyorséttermek.
Milyen tulajdonságokkal, erőforrásokkal rendelkezik az ideális Dairy Queen franchise partner és milyen feltételeknek kell megfelelni a partnerré váláshoz?
Legyen szó magánszemélyekről vagy cégekről, mi elsősorban olyan partnereket keresünk, akik hosszú távon szeretnének ezzel foglalkozni. A helyi piacismeret, tapasztalat és kiépített kapcsolati háló előnyt jelent, és természetesen szükséges a vállalkozói szemlélet és elegendő tőke megléte.
Előny emellett, ha a jelöltnek van tapasztalata a franchise vagy a vendéglátás és gasztronómia területén, de nem feltétel. A partnerek egy csomó más iparágból is érkezhetnek, ami valamennyit is kapcsolódik a DQ filozófiájához. Ez lehet az ingatlanpiac, kereskedelmi láncok, gyógyszertárak, mozik, vidámparkok, játszóterek, stb.
Mesélne többet arról, hogyan fejlődött a koncepció, és bővült a hálózat az idők során?
A negyvenes években, amikor az első Dairy Queen megnyitotta kapuit, a márka szinte teljesen ismeretlen volt. Ugyanakkor az új termék már az elején óriási sikert aratott, így jöhetett létre a franchise rendszer. Amikor az Egyesült Államok 1941-ben belépett a háborúba, még kevesebb, mint 10 Dairy Queen étterem volt. A háború után nem sokkal óriási fejlődésnek indult a márka – 1947-ben 100 étterem, 1950-ben 1446, míg 1955-ben már 2600 étterem működött a Dairy Queen márkanév alatt. Ma, mint tudjuk, az egyik legnagyobb franchise hálózat a globális piacon.
Ugyan az elmúlt 75 évben a világ és a Dairy Queen is sokat változott, egy dolog változatlan: a Dairy Queen célja ma ugyanaz, mint korábban mindig, hogy összehozza azokat a fiatalokat, sportolókat, üzletembereket, családokat, kollégákat, akik minőségi ételeket és édességeket szeretnének élvezni egy kellemes környezetben. A siker receptje egyszerű, és ugyanaz, mint 1940-ben.
Mi az, amiben a Dairy Queen különbözik a többi gyorséttermi lánctól?
Bármennyire is hűségesek vagyunk a márka örökségéhez és hagyományaihoz, igyekszünk lépést tartani a modern kor folyamatosan változó igényeivel is. Ugyanakkor egy dolog a világ összes Dairy Queen éttermében mindig állandó, és ez a híres fagylalt. A fogyasztók egyszerűen jobban szeretik a titkos recept alapján készített fagylalt „selymesebb” állagát és ízét. Idővel pedig szerelembe esnek a különleges Blizzard édességekbe, a MooLatte jegeskávéba, a tölcséres fagylaltokba is.
Persze nem csak egyedi ételek képezik a kínálatot, de a Dairy Queen éttermek széles italválasztékkal is rendelkeznek. Tény, hogy a termékek között a turmixok és frissítő gyümölcsitalok annyira népszerűek a világ számos DQ éttermében, hogy kifejezetten ezért térnek be a fogyasztók.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.