Milliárd eurós adóelkerülés a McDonald’s tányérján

Az egymilliárd eurós adatot a tanulmány szerzői onnan kapták, hogy kiszámolták az egyes európai országokban fizetett royalty díjak után járó aktuális adóösszegeket, beleértve az olyan főbb piacokat is, mint Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország és Spanyolország.
Szerda
2015.03.04.
Több mint egy milliárd eurós adókerülés vádjával kell megküzdenie a gyorsétterem óriásnak Európában.
 

Civil társadalmi csoportok azzal vádolják a gyorsétterem óriás McDonald’s Corporation-t, hogy több mint egy milliárd euró adót került el Európában a 2009 és 2013 közötti öt eves időszak során. Azt állítják, hogy a vállalatnak úgy sikerült alacsony adóterhet elérnie, hogy a franchise bevételek nagy részét jelentő royalty-díjakat olyan adóparadicsomokba utaltatta, mint pl. Luxemburg.

A szakszervezetekből és egy jótékonysági szervezetből álló csoport az Európai Tanács és az illetékes nemzeti adóhatóságok közreműködését kérte abban, hogy indítsanak nyomozást a világ legnagyobb forgalmú gyorsétteremláncának adógyakorlatai miatt, valamint annak eredményei alapján tegyék meg a megfelelő lépéseket és a felelősségre vonást.

Európai és amerikai kereskedelmi uniók koalíciója, együttműködve az angliai székhelyű War on Want szegénység ellenes csoporttal, egy jelentésben tárta fel a McDonald’s szándékos társasági adó elkerülésére irányuló lépéseit Európában. A csoport (mely összesen 40 ország több mint 15 millió dolgozóját képviseli a legkülönbözőbb gazdasági ágazatokban) jelentése első ízben világít rá a vállalat adózási gyakorlatára.

Szégyenletes látni, hogy egy multimilliárd euró forgalmú vállalat (amely eleve alacsony béreket fizet dolgozóinak) továbbra is el akarja kerülni azon felelősségét, hogy tisztességesen fizesse a közteherviselés ráeső részét, amire egyébként nagy szükség van azon lakossági szolgáltatások finanszírozásához, melyekre mindannyian támaszkodunk. A profit-maximalizálás és adó-minimalizálás mellett a McDonald’s-nak receptet kéne váltania, hogy biztosítja, a társadalmi szerepvállalás a “menü” középpontjában van” – mondta el Jan Willem Goudriaan, az egyik szakszervezet titkára.

A McDonald’s 1971-ben nyitotta meg első európai éttermét Hollandiában. Azóta a vállalat Európa (és a világ) legnagyobb gyorséttermi láncává nőtte ki magát, közel 8000 étteremmel és több mint 20 milliárd eurós rendszerszintű értékesítéssel (2013-mas adat). Európában a McDonald’s éttermek 73 százalékát működtetik franchise partnerek, akik havi forgalmuk bizonyos százalékában meghatározott royalty díjakat fizetnek a vállalatnak. A McDonald’s európai divíziója termeli ki a vállalat bevételének közel 40 százalékát.

A jelentés arra hívja fel a figyelmet, hogy transznacionális vállalatok, mint amilyen a McDonald’s is, úgy kerülnek el adót Európában, hogy a royalty bevételeket olyan leányvállalatokhoz utaltatják, melyek székhelye valamelyik adóparadicsomban van. A gyorsétterem óriás 2009-ben alapította meg a McD Europe Franchising Sarl vállalatot, amely egy luxemburgi székhelyű holdingtársaság egy svájci telephellyel. Így a McDonald’s egy jóval kedvezőbb adókulcsot és a szellemi tulajdon után keletkező alacsonyabb adóterhet élvezhetett.

A vállalat európai székhelyét szintén áthelyezte Londonból Genfbe, amit akkor adózási okokkal magyaráztak. Ezután milliárdos royalty bevételeket utaltak a McD Europe Franchising Sarl cég számára, ami 2009 és 2013 között mindössze 16 millió euró adót fizetett az összesített 3,7 milliárd eurós bevétele után.

Persze nem a McDonald’s az egyetlen vállalat, amely ily módon próbálja csökkenteni adóterheit. Nemrég az International Consortium of Investigative Journalists (Oknyomozó Újságírók Nemzetközi Konzorciuma) által készített és kiszivárgott dokumentumok felfedték több mint 300 vállalat (mint a Pepsi, az IKEA vagy a FedEx) komplex vállalati struktúráit és titkos adó megállapodásait, melyeket Luxemburgból biztosítottak annak érdekében, hogy csökkentsék adó-terheiket és ezáltal több milliárd eurót spóroljanak.

Hasonló botrányba került a közelmúltban a Starbucks kávézólánc is Nagy-Britanniában, valamint az Európai Tanács már el is rendelt egy hivatalos nyomozást a Fiat olasz autóipari vállalat és Luxemburg közötti adó megállapodások kivizsgálása érdekében, ahogyan az idei év elején megosztotta a nemzetközi online kiskereskedő Amazonnal kapcsolatos nyomozás előzetes eredményeit is.


BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A prémium pékségek francia ősatyja /2024.09.03.

A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.

Franchise körkép: hódítanak külföldön a mobil éttermek /2024.07.23.

10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.

Miért nincs Wendy’s Európában? /2024.07.16.

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.

Franchise körkép: Kerekes fagyi /2024.05.24.

Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.

Hogyan trükköznek a vásárlókkal az étteremláncok? /2024.05.02.

Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.

népszerű a fórumban

Az egymilliárd fontos határ

Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...

1 hozzászólás
utolsó 2020.02.16.
Az igazi sportbár hangulat

THE TILTED KILT... :)

1 hozzászólás
utolsó 2016.08.22.
Egészség és élvezet együttese

Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.

1 hozzászólás
utolsó 2014.08.02.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano

Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!

1 hozzászólás
utolsó 2013.11.07.
Négy az egyben

Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c

1 hozzászólás
utolsó 2013.10.24.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Kedves Zizu!   További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise

Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.

2 hozzászólás
utolsó 2013.05.21.