Milliárd eurós adóelkerülés a McDonald’s tányérján

Civil társadalmi csoportok azzal vádolják a gyorsétterem óriás McDonald’s Corporation-t, hogy több mint egy milliárd euró adót került el Európában a 2009 és 2013 közötti öt eves időszak során. Azt állítják, hogy a vállalatnak úgy sikerült alacsony adóterhet elérnie, hogy a franchise bevételek nagy részét jelentő royalty-díjakat olyan adóparadicsomokba utaltatta, mint pl. Luxemburg.
A szakszervezetekből és egy jótékonysági szervezetből álló csoport az Európai Tanács és az illetékes nemzeti adóhatóságok közreműködését kérte abban, hogy indítsanak nyomozást a világ legnagyobb forgalmú gyorsétteremláncának adógyakorlatai miatt, valamint annak eredményei alapján tegyék meg a megfelelő lépéseket és a felelősségre vonást.
Európai és amerikai kereskedelmi uniók koalíciója, együttműködve az angliai székhelyű War on Want szegénység ellenes csoporttal, egy jelentésben tárta fel a McDonald’s szándékos társasági adó elkerülésére irányuló lépéseit Európában. A csoport (mely összesen 40 ország több mint 15 millió dolgozóját képviseli a legkülönbözőbb gazdasági ágazatokban) jelentése első ízben világít rá a vállalat adózási gyakorlatára.
“Szégyenletes látni, hogy egy multimilliárd euró forgalmú vállalat (amely eleve alacsony béreket fizet dolgozóinak) továbbra is el akarja kerülni azon felelősségét, hogy tisztességesen fizesse a közteherviselés ráeső részét, amire egyébként nagy szükség van azon lakossági szolgáltatások finanszírozásához, melyekre mindannyian támaszkodunk. A profit-maximalizálás és adó-minimalizálás mellett a McDonald’s-nak receptet kéne váltania, hogy biztosítja, a társadalmi szerepvállalás a “menü” középpontjában van” – mondta el Jan Willem Goudriaan, az egyik szakszervezet titkára.
A McDonald’s 1971-ben nyitotta meg első európai éttermét Hollandiában. Azóta a vállalat Európa (és a világ) legnagyobb gyorséttermi láncává nőtte ki magát, közel 8000 étteremmel és több mint 20 milliárd eurós rendszerszintű értékesítéssel (2013-mas adat). Európában a McDonald’s éttermek 73 százalékát működtetik franchise partnerek, akik havi forgalmuk bizonyos százalékában meghatározott royalty díjakat fizetnek a vállalatnak. A McDonald’s európai divíziója termeli ki a vállalat bevételének közel 40 százalékát.
A jelentés arra hívja fel a figyelmet, hogy transznacionális vállalatok, mint amilyen a McDonald’s is, úgy kerülnek el adót Európában, hogy a royalty bevételeket olyan leányvállalatokhoz utaltatják, melyek székhelye valamelyik adóparadicsomban van. A gyorsétterem óriás 2009-ben alapította meg a McD Europe Franchising Sarl vállalatot, amely egy luxemburgi székhelyű holdingtársaság egy svájci telephellyel. Így a McDonald’s egy jóval kedvezőbb adókulcsot és a szellemi tulajdon után keletkező alacsonyabb adóterhet élvezhetett.
A vállalat európai székhelyét szintén áthelyezte Londonból Genfbe, amit akkor adózási okokkal magyaráztak. Ezután milliárdos royalty bevételeket utaltak a McD Europe Franchising Sarl cég számára, ami 2009 és 2013 között mindössze 16 millió euró adót fizetett az összesített 3,7 milliárd eurós bevétele után.
Persze nem a McDonald’s az egyetlen vállalat, amely ily módon próbálja csökkenteni adóterheit. Nemrég az International Consortium of Investigative Journalists (Oknyomozó Újságírók Nemzetközi Konzorciuma) által készített és kiszivárgott dokumentumok felfedték több mint 300 vállalat (mint a Pepsi, az IKEA vagy a FedEx) komplex vállalati struktúráit és titkos adó megállapodásait, melyeket Luxemburgból biztosítottak annak érdekében, hogy csökkentsék adó-terheiket és ezáltal több milliárd eurót spóroljanak.
Hasonló botrányba került a közelmúltban a Starbucks kávézólánc is Nagy-Britanniában, valamint az Európai Tanács már el is rendelt egy hivatalos nyomozást a Fiat olasz autóipari vállalat és Luxemburg közötti adó megállapodások kivizsgálása érdekében, ahogyan az idei év elején megosztotta a nemzetközi online kiskereskedő Amazonnal kapcsolatos nyomozás előzetes eredményeit is.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
Interjú Brünner Istvánnal, a Gofrim franchise hálózat alapítójával
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
legolvasottabb

Magyarországon is elérhetővé tette franchise koncepcióját az amerikai székhelyű Popeyes Louisiana Kitchen csirkés gyorsétterem lánc.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.