Milliárd eurós adóelkerülés a McDonald’s tányérján
Civil társadalmi csoportok azzal vádolják a gyorsétterem óriás McDonald’s Corporation-t, hogy több mint egy milliárd euró adót került el Európában a 2009 és 2013 közötti öt eves időszak során. Azt állítják, hogy a vállalatnak úgy sikerült alacsony adóterhet elérnie, hogy a franchise bevételek nagy részét jelentő royalty-díjakat olyan adóparadicsomokba utaltatta, mint pl. Luxemburg.
A szakszervezetekből és egy jótékonysági szervezetből álló csoport az Európai Tanács és az illetékes nemzeti adóhatóságok közreműködését kérte abban, hogy indítsanak nyomozást a világ legnagyobb forgalmú gyorsétteremláncának adógyakorlatai miatt, valamint annak eredményei alapján tegyék meg a megfelelő lépéseket és a felelősségre vonást.
Európai és amerikai kereskedelmi uniók koalíciója, együttműködve az angliai székhelyű War on Want szegénység ellenes csoporttal, egy jelentésben tárta fel a McDonald’s szándékos társasági adó elkerülésére irányuló lépéseit Európában. A csoport (mely összesen 40 ország több mint 15 millió dolgozóját képviseli a legkülönbözőbb gazdasági ágazatokban) jelentése első ízben világít rá a vállalat adózási gyakorlatára.
“Szégyenletes látni, hogy egy multimilliárd euró forgalmú vállalat (amely eleve alacsony béreket fizet dolgozóinak) továbbra is el akarja kerülni azon felelősségét, hogy tisztességesen fizesse a közteherviselés ráeső részét, amire egyébként nagy szükség van azon lakossági szolgáltatások finanszírozásához, melyekre mindannyian támaszkodunk. A profit-maximalizálás és adó-minimalizálás mellett a McDonald’s-nak receptet kéne váltania, hogy biztosítja, a társadalmi szerepvállalás a “menü” középpontjában van” – mondta el Jan Willem Goudriaan, az egyik szakszervezet titkára.
A McDonald’s 1971-ben nyitotta meg első európai éttermét Hollandiában. Azóta a vállalat Európa (és a világ) legnagyobb gyorséttermi láncává nőtte ki magát, közel 8000 étteremmel és több mint 20 milliárd eurós rendszerszintű értékesítéssel (2013-mas adat). Európában a McDonald’s éttermek 73 százalékát működtetik franchise partnerek, akik havi forgalmuk bizonyos százalékában meghatározott royalty díjakat fizetnek a vállalatnak. A McDonald’s európai divíziója termeli ki a vállalat bevételének közel 40 százalékát.
A jelentés arra hívja fel a figyelmet, hogy transznacionális vállalatok, mint amilyen a McDonald’s is, úgy kerülnek el adót Európában, hogy a royalty bevételeket olyan leányvállalatokhoz utaltatják, melyek székhelye valamelyik adóparadicsomban van. A gyorsétterem óriás 2009-ben alapította meg a McD Europe Franchising Sarl vállalatot, amely egy luxemburgi székhelyű holdingtársaság egy svájci telephellyel. Így a McDonald’s egy jóval kedvezőbb adókulcsot és a szellemi tulajdon után keletkező alacsonyabb adóterhet élvezhetett.
A vállalat európai székhelyét szintén áthelyezte Londonból Genfbe, amit akkor adózási okokkal magyaráztak. Ezután milliárdos royalty bevételeket utaltak a McD Europe Franchising Sarl cég számára, ami 2009 és 2013 között mindössze 16 millió euró adót fizetett az összesített 3,7 milliárd eurós bevétele után.
Persze nem a McDonald’s az egyetlen vállalat, amely ily módon próbálja csökkenteni adóterheit. Nemrég az International Consortium of Investigative Journalists (Oknyomozó Újságírók Nemzetközi Konzorciuma) által készített és kiszivárgott dokumentumok felfedték több mint 300 vállalat (mint a Pepsi, az IKEA vagy a FedEx) komplex vállalati struktúráit és titkos adó megállapodásait, melyeket Luxemburgból biztosítottak annak érdekében, hogy csökkentsék adó-terheiket és ezáltal több milliárd eurót spóroljanak.
Hasonló botrányba került a közelmúltban a Starbucks kávézólánc is Nagy-Britanniában, valamint az Európai Tanács már el is rendelt egy hivatalos nyomozást a Fiat olasz autóipari vállalat és Luxemburg közötti adó megállapodások kivizsgálása érdekében, ahogyan az idei év elején megosztotta a nemzetközi online kiskereskedő Amazonnal kapcsolatos nyomozás előzetes eredményeit is.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.