”Super size It”: a McDonald’s Kína-stratégiája

1955-ös megalapítása óta a franchise átvevőkre támaszkodik a McDonald’s, a partnerek hatalmas szerepet játszottak és játszanak a gyorsétterem óriás globális sikereiben. Világszerte 120 országban a franchise átvevők működtetik a 30 ezer McDonald’s étterem 80 százalékát, és ők generálják a vállalat profitjának több mint 70 százalékát.
Azonban ezt a modellt nem sikerült átmenteni a kínai piacra. Amikor a McDonald’s 1990-ben először megjelent Kínában, a saját tulajdonú éttermek üzemeltetése mellett döntött, mondván a magas működési költségek miatt a franchise partnereknek nem lenne akkora nyeresége, valamint Kína nem jelentette a legvonzóbb jogi környezetet a franchise számára.
Annak ellenére, hogy 2010-ben a vállalat megkezdte az új franchise partnerek felkutatását Kína különböző régióiban, a franchise éttermek mindössze 5 százalékát teszik ki az összes McDonald’s egységnek és javarészt a kisebb városokban találhatók.
Most viszont a McDonald’s változtatni tervez ezen. Reményei szerint franchise partnerek bevonásával a következő három évben megduplázza kínai éttermei számát – több mint négyezerre növelvén azt. „Az elkövetkezendő években a franchise üzletág fejlesztése fontos tényezővé fog válni az erős és fenntartható növekedés elérése érdekében a McDonald’s számára Kínában” – nyilatkozta a franchise ikon.
Érdekes összehasonlítani a McDonald’s stratégiáját a nagy rivális Kentucky Fried Chicken (KFC) hálózatéval. „Ebben az aspektusban a KFC jóval nyitottabb a McDonald’shoz képest” – idézi Kang Lianhua hotel és vendéglátás elemzőt a Worldcrunch nemzetközi hírportál. „A franchise megállapodások óriási szerepet játszanak a KFC területi lefedettségének bővítetésében, egyes régiókban még csökkentette is a belépési díjat a franchise átvevők számának növelése érdekében. A franchise partnerbővítés a KFC fontos taktikája a versenyképességük erősítésében.”
Ugyan összességében a McDonald’s jóval több étteremmel van jelen a nemzetközi piacokon, mint a KFC, mégis közel 5000 egységével utóbbinak jóval több üzlete van Kínában. Sőt, több mint 2000 egységével még a Dicos nevű, nyugati típusú ételeket kínáló gyorsétterem hálózat is kiterjedtebb az országban, mint az amerikai óriás.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
Interjú Brünner Istvánnal, a Gofrim franchise hálózat alapítójával
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
legolvasottabb

Magyarországon is elérhetővé tette franchise koncepcióját az amerikai székhelyű Popeyes Louisiana Kitchen csirkés gyorsétterem lánc.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.