Hétfő
2025.08.18.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
 

A 20. század végén rengeteg gyorsétterem jelent meg, általában rosszabb minőségben, de jóval olcsóbb áron, mint a hagyományos helyek. Ez a modell azért volt kifejezetten erős, mert a válságok, gazdasági nehézségek során is kell enni, úgyhogy helyzettől függetlenül gyorsan nőttek ezek a hálózatok és szinte az egész világot meghódították. 

Ugyanakkor az igény nem változott, a Taco Bell például közel 10%-os növekedéssel zárta a tavalyi évet, ezt jelentős mértékben a Luxe Box-nak köszönheti ami egy $5-10 közötti doboz (2-4000 ft), amivel bőven jól lehet lakni tacok, burritók vannak benne.  

De mi változott?

Ami külső szemmel is jól látható az a bérleti díj, az ingatlanárak a világ nagy részén a hazaihoz hasonlóan növekedtek és ez nem csak a lakóknak, de az üzleteknek is egyre költségesebbé vált. De messze nem ez a legfontosabb tényező.

Ahogy azt korábban írtam az Egyesült Államokban az infláció az elmúlt 10 évben 31% volt, hazánkban 71,3%, de az élelmiszer infláció ennél jóval magasabb volt. Az Egyesült Államokban az utóbbi évtizedben 43,7%, míg Magyarországon 204% azaz nagyjából 3 szor annyiba kerülnek itthon az ételek. Tehát nálunk ez szinte mindent indokol, megmagyaráz, nyugaton ellenben nem. 

Viszont nyugaton is jelentősen nőtt a bérköltsége ezeknek a cégeknek, hiszen a futár cégek is ugyanarra a dolgozói csoportra lőnek és szabadabb munkakört biztosítanak. 

A legtöbb futár cég elvárja, hogy ne legyenek sokkal drágábbak a termék kiszállítva, mint helyben, ugyanakkor jelentős akár 20-30%-os díjakat számolnak fel, tehát a helynek ennyivel emelnie kell az árait, ha nem szeretne veszteséget az elviteles fogyasztáson. Egyébként többek között ezért találunk rengeteg kupont a kedvenc gyorséttermeink applikációiban, hiszen így tud ösztönözni a hálózat, hogy ott együnk. 

A covid nem csak a futár cégeket hozta el, de az otthon főzést is, ami szintén jelentősen visszafogta az éttermi fogyasztást.

Az áremeléseknek emellett oka a vendégszám visszaesése. Ennek számtalan oka lehet, az éttermek már nem olyan gyorsak, és egyre kevésbé lehet már beugrani. A Burger Kingben az átlagos várakozási idő közel 6 perc, de a McDonald’s-ban is várhatóan több mint 5 percet várunk. 

Ha ezek a hálózatok nem változnak akkor olyan új koncepciók fognak megjelenni, amik betöltik az általuk hagyott piaci rést, és a Taco Bell-hez hasonlóan az alsóbb rétegek számára fognak elérhető árú étkezést biztosítani. Ez egy teljesen új és izgalmas helyzetet teremtene, hiszen akkor ezeknek az óriásoknak vagy minőségben, vagy szolgáltatásban kell majd többet adniuk az olcsóbb versenytársaiknál.


A termékek átlagos árváltozása.
Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

Az egymilliárd fontos határ

Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...

1 hozzászólás
utolsó 2020.02.16.
Az igazi sportbár hangulat

THE TILTED KILT... :)

1 hozzászólás
utolsó 2016.08.22.
Egészség és élvezet együttese

Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.

1 hozzászólás
utolsó 2014.08.02.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano

Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!

1 hozzászólás
utolsó 2013.11.07.
Négy az egyben

Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c

1 hozzászólás
utolsó 2013.10.24.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Kedves Zizu!   További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise

Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.

2 hozzászólás
utolsó 2013.05.21.