A pandémia alatt terjedtek a szellem (ghost) vagy sötét (dark) konyhák. Lényegében olyan "éttermek" melyek nem rendelkeznek vendégtérrel, helyben rendelni se nagyon lehet, kizárólag házhoz szállításra főznek. Az eredeti cél az összekötő platformok, mint a Grubhub vagy Doordash (itthon Foodora és Wolt leginkább) meglovagolása volt, hiszen így egy étterem megspórolta a vendégfogadással járó költségeket.
Néhány nagyobb márka is próbálgatta a szárnyait a kategóriában, olyan franchise hálózatok is indultak melyek kizárólag szellemkonyhában gondolkodtak - a népszerű YouTuber Mr. Beast saját márkát is indított melynek sokáig hasonlóan nem volt valós lokációja. Ahogyan Mr. Beast úgy a nagy márkák is kezdenek inkább visszatérni a fizikai lokációkhoz, habár a drive-in formátumú éttermek fejlesztésébe továbbra is jelentős tőkét ölnek.
Az éttermi óriások közül a Wendy's-t lehet kiemelni: a franchise hálózat először bejelentéseken keresztül tette le a voksát a szellemkonyhák mellett, aztán gyorsan fordult a kocka és márciusban már arról beszéltek, hogy nem látnak ebben komoly növekedési potenciált. Eredetileg 2025-re 700 szellemkonyha nyitását tervezték egy partnercég bevonásával, azóta az eredeti terveket már megvágták és csak 100-150 egységben gondolkozik a két cég. A kizárólag online kereslet kielégítésére alkalmas éttermek helyett a Wendy's inkább újgenerációs formátumban gondolkodik, és ebben nincs egyedül.
Az új elképzelés a funkciók szűkítése - pl. vendégtér elvétele - helyett, inkább azok bővítésére fókuszál - pl. kiadó ablak, ahol csak átvenni lehet a rendelt ételt. A Wendy's-hez hasonlóan a legtöbb márka próbálkozik ilyennel, a párhuzam többnyire az, hogy a meglévő/új éttermeket autós kiadó ablakokkal is ellátják, illetve egy nagyobb parkolóval. Több esetben dedikált helyet kapnak az étteremhez érkező futárok is, akik a drive-inhez hasonló ablakból vehetik át a tovább szállított rendeléseket.
Úgy tűnik tehát, hogy az eredeti célkitűzésnek nem tudott megfelelni az elképzelés. Hiába kínálnak a szellemkonyhák alacsonyabb költségvonzatot az éttermek számára, az online rendelések nem tudják ellensúlyozni a kieső offline keresletet. Az Empower Delivery adatai alapján egy szellemkonyha költségei, akár 50%-kal is alacsonyabbak lehetnek a tradicionális éttermekénél, viszont (külföldön) a rendelések alig 30-40%-a érkezik jobb esetben online. A megspórolt költségek nyereségét tehát elveszti az étterem a kieső vendégbázis miatt.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
legolvasottabb
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.