Le vetik a leplet a szellemkonyhák
A pandémia tetőpontján haldokolni látszó éttermi szektor aranylázban is égett, legalábbis külföldön. Az átrendeződő piacon az éttermek egy új fajtája jelent meg, a "ghost kitchen" azaz szellemkonyha mely kizárólag az akkoriban igazán elterjedő házhozszállító szolgáltatásokra (pl. Uber Eats, Door Dash) épült. Hazánkban a trend nem vetette meg ennyire a lábát, itt leginkább a tradicionális vendégtérrel rendelkező éttermek próbáltak meg lassan átállni a FoodPanda/Wolt szolgáltatására.
Amíg a hazai piac saját magát próbálta utolérni addig - főleg a nyugaton - egyre nagyobb teret hódítottak a virtuális éttermek, illetve a szellemkonyhák. Ezt a trendet lovagolta meg például a közismert YouTube személyiség MrBeast, aki saját étteremláncot húzott fel röpke 1700 egységgel melyek mind szellemkonyhaként üzemelnek. Az első valós vendégtérrel is felszerelt éttermét a hálózat csak most szeptemberben nyitotta meg és mint anno a szellemkonyha hullámban, most is úgy tűnik, hogy MrBeast az elsők között vette észre hova tart a piac: szellemkonyha után visszatér a tradicionális vendéglátáshoz.
Mások is követik a példáját. Az Oomi egy komplex étteremportfóliót sorakoztat fel az anonimitás mögé rejtőző éttermeibe. Az elképzelés, hogy a kizárólag konyhaként üzemelő egységekben egyszerre több étterem kínálatát főzik, egymás mellett. Amíg a konyha egyik részében egy taco-t állítanak össze, a másik sarkában egy acai tál, a harmadikban meg egy sushi tál készül. Az Oomi nem az első ilyen koncepció, Európában is indult hasonló habár a Taster néven futó koncepció saját márkákat talált ki ugyanerre a célra ahelyett, hogy meglévő koncepciók licenszeit vásárolta volna fel. Az Oomi MrBeast példáját követve már nem csak zárt ajtók mögött végzi tevékenységét, első neon-fényben úszó egységét pont most fogja megnyitni Dallas-ban. Habár a tradicionális éttermekkel szemben nem teljesen hétköznapi módon működik, az ételeiket ugyanis kassza helyett egy automatikusan záródó szekrényből vehetik majd ki a vendégek.
A szintén külföldi a Meal Outpost koncepciója a biznisz másik oldalán áll. Leginkább az étteremvezetők Airbnb-jeként lehetne körülírni. A konyhavezetők kiválasztják mit szeretnek (tudnak) főzni, milyen felszereléssel rendelkeznek, majd elküldenek néhány képet a konyhájukról. Ezt követően hozzáférést kapnak a training videókhoz, receptekhez és meg is kezdhetik a működést egy-egy jól ismert márka kínálatával.
A helyzet érdekes etikai kérdéseket is felvet, hiszen kisebb kivételeket leszámítva most először olvad egybe több nagy étteremlánc kínálata egy helyen. Eddig erősen kontrollált helyzetekben, shop-in-shop módra láttunk ilyet - például amikor a fagyizó Baskin Robbins anyacégének köszönhetően márkázott kávékat árul a Dunkin' fánkozójában. Most viszont kettőnél jóval több márka is fogyaszthatóvá válhat egyes lokációkon felettébb furcsa helyzeteket teremtve.
A nagyobb márkáknak nem feltétlen kívánatos ha versenytársaikkal osztoznak egy konyhán. Ez vezethetett például ahhoz, hogy a Reef - egy népszerű szellemkonyha lánc - felbontotta a szerződését a Burger King-gel és inkább a multi-brand irányba indult, hogy minél több márkát ki tudjon szolgálni. Az elképzelésük, hogy hosszútávon hotelekben is megjelennek, így a szálloda vendégei akár több ismert márka étlapjáról is tudnak választani anélkül, hogy egy dedikált étterembe kellene menniük. Az elképzelés működőképesnek tűnik, a Reef ugyanis ötszörösére nőtt csak az utóbbi évben és a repterekre is próbálnak már betörni.
Egyenlőre még ködös, hogy milyen irányba fog haladni a piac, ám licensz-jogi szempontból különösen érdekes, hogyan fognak osztozni a konkurens márkák a szellemkonyhákon. Mindenesetre legalább a hazai éttermeknek lesz ideje alkalmazkodni, mire a nemzetközi piac kitalálja a tutit.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Egy érdekes gasztro lehetőséget kínál a Bike Cafe mely az Ice Cream almárka alatt kerékpáros modelljében fagylalttal hódítaná meg az utcákat.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.