Mikor nyitott az első Pizza Karaván?
Pontosan 20 éve működünk, hiszen az első hatvani étterem már 2002 óta fogadja a vendégeket.
Mi adja a koncepció alapját, lényegét?
A Pizza Karaván alapvetően a házhozszállításra specializálódott. A pandémia pedig bebizonyította, hogy a koncepciónk bizonyos mértékben válságálló és kiválóan képes túlélni a nehezebb gazdasági helyzeteket is.
Már 2002 óta kvázi szellemkonyhaként működik a hálózat?
Igen, mi azt láttuk, hogy ebben a szegmensben egy hatalmas lehetőség rejtőzik, főleg akkoriban. 20 éve még teljesen ismeretlen volt ez a működési forma. Hazánkban elsőként álltunk rá hálózati szinten a kizárólag elviteles értékesítésre. A partnereinktől csak azt vártuk el, hogy egy kis konyhát üzemeltessenek, ahonnan ki tudják vinni a pizzáinkat. Ebből a szempontból messze megelőztük a piacot, hiszen akkoriban mindenki hagyományos étteremben gondolkodott.
Az üzemi konyhák csak a munkahelyi étkeztetésben voltak jelen, ahol elkészítették az ételt, majd tovább vitték az eladó térbe, esetleg egy melegítő helyiségbe. Tehát a szellemkonyha, mint olyan, sem jogilag, sem fizikálisan nem létezett, nagyon kevés ilyen volt. Mi pedig kizárólag erre a modellre fókuszáltunk, mely nagyon működőképesnek bizonyult.
Ezt követően viszonylag gyorsan fejlődött a hálózat, 2008-ra 40 konyhánk volt. A válság hatására megtorpant a piac és sok partnerünk sajnos tönkrement.
Nem a fogyasztással tartós visszaesésével volt elsősorban a baj, a válság ugyanis pénzügyileg ingatta meg a vállalkozásokat, rengetegen nem rendelkeztek elegendő likvid tőkével, tehát néhány veszteséges hónap után elfogyott a pénzük és be kellett végleg zárniuk.
A válságot követően már sokkal óvatosabban nyitottunk új egységeket, illetve szigorúan megvizsgáltuk a belépő partnerek anyagi hátterét.
Az egységek többsége vidéken található, ez szándékos vagy körülmények hozták így?
2012-től Budapesten megjelentek más hálózatok és egyre többen kínáltak pizza házhozszállítást. Éppen ezért a vidékre fókuszáltunk, nem csak Budapest, de a nagyobb városok is szinte mind túltelítettek, így kézenfekvő volt, hogy elsősorban kisebb települések nyissunk.
Budapesten is sok egységünk volt, de pont a piaci elvárások és a konkurencia miatt, ezek mind beülős éttermek voltak. 2019-ben, amikor megérkezett a pandémia ezeket az egységeket gyakorlatilag bezárásra kényszerítette, és már nem is nyitottak újra.
Jelenleg 23 működő egységünk van, ebből 3 saját, 20-at pedig a franchise partnerek üzemeltetnek.
Most is keresnek új franchise partnereket?
2019 óta a partnerek felvétele szünetel, jelenleg annyi a bizonytalansági tényező, hogy én nem látom értelmét új egységek megnyitásának, egészen addig, amíg ez a zavaros időszak le nem zárul. Sőt én arra számítok, hogy a következő válságban - mely éppen kibontakozik - újabb egységeket fogunk veszteni. Ugyanabból az okból, mint 2008-ban, a franchise partnerek egy része nem rendelkezik kellő likvid tőkével.
Sajnos az új egységek esetében még nem telt el kellő idő ahhoz, hogy elegendő tőkét tudjanak felhalmozni, a különböző uniós vagy államilag támogatott kölcsönökre pedig sok esetben nem jogosultak.
Mi az országos tendencia, mire számít a szektorban?
Néhány rémísztő adatot már lehetett hallani, mint hogy a vendéglátóhelyek 30-50%-a be fog zárni. Ez hatalmas érvágás lenne a vállalkozói szektornak, és az országnak is.
A túlélő éttermek akkor jelentős verseny előnyben lehetnének.
Nem feltétlenül, lehet, hogy a fogyasztás 3-4 év múlva tér csak vissza a válság előtti szintre. Addigra pedig új vendéglátóhelyek nyílnak. Sajnos egy jelentős réteg elszegényedik és ők kiesnek a piacról, így kevesebb étteremre, kevesebb vevő is jut.
Én ki merem jelenteni, hogy ennek a helyzetnek nyertesei nem lesznek.

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Interjú Szekrényesi Jánossal a 20 éves Pizza Karaván tulajdonosával, a két évtized nehézségeiről és sikereiről, és a jövő kihívásairól.
Trendi vállalkozás ötletek a Franchising.hu-n. 50 hazai és külföldi vállalkozásból válogathatsz, akik terjeszkedni kívánnak Magyarországon!
Kétféle üzletformátum, könnyen megvalósítható koncepció és az átlagnál nagyobb szabadság a Pizza Karaván franchise rendszerében.
Rövid visszatekintés a tavalyi évre a jelentősebb, magyar vonatkozású franchise piaci események számbavételével.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.