A globális piacvezetők

Egy franchise hálózat nemzetközi piacokra való kiterjesztése komoly kihívást jelent. Kezdve a megfelelő helyi partner (franchise átvevő) megtalálásától a márka és a rendszer különböző kultúrákban, különböző nyelveken és eltérő gazdasági körülmények között való működtetésén át, a feladat komoly tervezést és szervezést igényel. A nemzetközi piacokon működő hálózatok számából ítélve azonban úgy tűnik, hogy az amerikai franchise márkák jól reagálnak az említett kihívásokra.
Az idei évben az Entrepreneur magazin nem csak a megszokott Franchise 500 listáját készítette el, de azt alapul véve összeállította szűkített Franchise 200 rangsorát is, mely azon legsikeresebb amerikai franchise hálózatokat rangsorolja, melyek globális viszonylatban a legkiterjedtebb hálózattal (de minimum öt tengerentúli egységgel) és további növekedési potenciállal rendelkeznek. Ezeken kívül még olyan indikátorokat vettek figyelembe, mint a szükséges befektetés, a franchise díjak, a partnerek támogatásának mértéke, a növekedési ütem nagysága, a hálózat pénzügyi stabilitása és a rendszer megbízhatósága. Mindezek alapján kétség kívül kijelenthetjük: jelenleg az amerikai franchise hálózatoknak óriási szerep jut a franchise piaci trendek alakításában szerte a világon.
A rangsor legtetején a McDonald's (1.) és a 7-Eleven (2.) hálózatok találhatók, melyek egyébként a hazai piacot jelentő Egyesült Államokban is a legsikeresebbek tudtak. A népszerű gyorséttermi lánc domináns helyzete nem meglepő, hiszen szinte egyetlen olyan ember sincs a világon, aki a McDonald's-ot ne Amerika egyik ikonjaként tartaná számon. Az étteremláncnak több mint 21 ezer franchise étterme van világszerte. A lista második helyét elfoglaló 7-Eleven szupermarketlánc a világ legnagyobb franchise rendszerének számít az egységek száma alapján: a márkanév alatt 62 ezer üzlet működik, melyből 54 ezer az amerikai piacon kívül található – így az áruházlánc nemzetköziessége is nehezen vonható kétségbe.
A harmadik és negyedik helyet egyaránt gyorséttermek foglalják el, melyek szintén amerikai ikonoknak tekinthetők. A KFC-nek (3.) több mint 15.500, a Pizza Hutnak (4.) pedig több mint 8.700 étterme van a világon. Annak ellenére, hogy az év elején a KFC-nek több tucat éttermét be kellett zárnia Angliában a baromfiállomány megcsappanása miatt, az étteremlánc összességében még mindig stabilan növekszik a nemzetközi piacokon.
Igaz, hogy a két említett gyorsétterem lánc mindegyike szerepel az Entrepreneur ötszázas és kétszázas listáján is, érdemes megemlíteni, hogy az előbbi rangsorban igen eltérőek helyezéseik: a KFC a 233. helyen áll, a Pizza Hut pedig a 47-en. Elemzők szerint az amerikai piac extrém módon versengőnek számít, és az elmúlt években rengeteg új gasztronómiai márka jelent meg, melyek az újgenerációs igényes fogyasztóknak köszönhetően sokszor kiszorítják a régi, ”jóöreg” gyorsétteremi láncokat a versenyből. Mindezek azonban egyelőre kevéssé érintik a nemzetközi piacokat, így az expanzió üteme stabil tud maradni.
A fentiek elmondhatók a Subway (5.) esetében is, amely az elmúlt pár évben inkább a külföldi terjeszkedésre fókuszált, mintsem a hazaira. Igaz, hogy pár hónappal ezelőtt hangos volt a média attól, hogy a Subway 500 éttermét bezárta az USA-ban, de a márka még így is több mint 26 ezer éttermet üzemeltet a hazai piacon és további 18 ezret a világ egyéb szegleteiben. Mindemellett bejelentették, hogy a közeljövőben további ezer új egység nyitását tervezik a tengerentúlon.
A lista hatodik helyét elfoglaló Kumon, illetve a hetedik helyen álló RE/MAX márkák, a már említett 7-Eleven-nel együtt „kakukktojásnak” tekinthetők, hiszen a TOP 10-ben csupán ez a három olyan márka található, melyek profilja nem a gasztronómia és vendéglátás köré épül. A Kumonnak – mely egy, a gyerekek matematikai és olvasási tudását segítő oktatási központ – több mint 24.300 egysége van, míg a RE/MAX ingatlanügynökség 3.800-nál is több irodát számlál. Magyarországon Kumon rendszerben egyelőre Dunaharasztin és Zalaegerszegen tanulhatnak a gyermekek, RE/MAX irodával pedig Budapest számos kerületében találkozhatunk.
A tíz legerősebb nemzetközi franchise utolsó három helyén ismét a gasztronómiáé a főszerep, az éttermet és cukrászdát egy koncepcióban egyesítő Dairy Queen több mint 2.400 éttermével a nyolcadik, a Dunkin Donuts pedig 3.400 egységgel a kilencedik helyezést foglalja el. Az első tíz közé még a Baskin-Robbins (10.) fért be: a fagylalt- és süteményszaküzlet 5.450 étteremmel rendelkezik a tengerentúlon. Érdekesség, hogy hazánkban a Dairy Queennek végül nem sikerült megvetnie lábát, az utóbbi kettő márka pedig különböző okok miatt kivonult a magyar piacról.

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...