Mit taníthat a McDonald’s?

A globális franchise óriás McDonald’s olyan alapvető üzleti alapelveket állított fel többévtizedes működése során, melyek tulajdonképpen bármely vállalkozás és franchise hálózat számára mankót jelenthetnek az üzlet- és hálózatfejlesztésben. Ezekből szedtünk össze hetet, hogy megtudjuk, mi áll a híres "M-betű" és az aköré felépített, 119 országban közel 40 ezer éttermet összefogó hálózat sikerének a hátterében.
1. A következetesség és egységesség megőrzése
Nem számít merre jár, egy biztos: amikor betér egy McDonald’s étterembe, tudni fogja, hogy mi kerül a tányérjára. A világ bármely táján, minden étteremben többé-kevésbé ugyanaz az élmény várja, hasonló kínálatból választhat, pont ugyanúgy készítik el és csomagolják a rendelést, mintha csak otthon ugrott volna le a sarki McDonald’s étterembe.
A kiszolgálásra, ügyfélszolgálatra, a minőség és tisztaság biztosítására vonatkozó következetes gyakorlatok már 1961 óta érvényben vannak, ahogy egy “Hamburger Egyetem” is, ahol a fiatal franchise partnerek és alkalmazottjaik elsajátíthatják az egységes vízió megvalósításához szükséges tudást és ismereteket.
2. Célzott márkapromóció
A McDonald’s nagyszerű munkát végzett a márkaépítés terén. Többek közt az olyan szlogenekkel, mint az “I’m Lovin It” vagy a logót leíró “arany ívek”, sikerül olyan érzést kelteni a vendégekben, ami visszarepíti őket a gyermekkorukba. Míg sok hűséges McDonald’s rajongó elismeri, hogy vannak jobb termékek a piacon, legtöbbjük mégis gyakran visszajár a jólismert gyorséttermi élményért. A már említett, garantáltan egységes minőségnek köszönhetően, a vásárlók a világ bármely táján bizonyosságot találhatnak a logó és márka mögött, amire támaszkodhatnak.
A márka erős jelenléte a piacon segít a vállalatok számára a hitelesség és a közös élmények, emlékek megteremtésében a vásárlók számára, akik ezt követően a vállalat és vállalkozó termékeinek, szolgáltatásainak és értékeinek támogatóivá válnak.
3. Bátorság a kockáztatáshoz
Az eredeti McDonald’s termékkínálat mindössze hamburgert, sajtburgert, turmixokat és üdítőket tartalmazott. Az évek alatt a választék része lett a reggeli és Happy Meal menük, a McNuggets, az azóta elsőszámú szendviccsé vált Big Mac, desszertek és sok más “Mc különlegesség”. Ugyan néha a farvízen evickél a vállalat (pl. McPizza), de minden bizonnyal, ha nem kísérletezne, újítana időről-időre, nem lenne ennyi ideje a gasztró és gyorséttermi világban a McDonald’s.
4. Alkalmazkodó képesség
A kockázatvállalás a változó fogyasztói szükségletekkel van összefüggésben. A McDonald’s tudja, hogy teljesen értelmetlen harcolnia saját vásárlóival, inkább igyekszik mindig megfelelni nekik. Amikor például az általános fogyasztói és étkezési szokások elmentek egy egészségesebb és tudatosabb irányba, a McDonald’s eltörölte szuper-méretű menüit, egészséges variációkat vezetett be, és növelte a saláták arányát az étlapon belül. Emellett mindig vannak szezonális ajánlatok, amik kifejezetten a helyi fogyasztók körében népszerű alapanyagokból készült különlegességek.
5. A keresztértékesítés művészete
A keresztértékesítés – melynek során a rendeléshez további, ahhoz kapcsolódó termékeket kínálnak fel – automatikusan összeköti a termékeket, és így hatékony értékesítési technika. “Sültkrumplit vagy üdítőt kér hozzá? Szószt vagy desszertet kiegészítésként?” A McDonald’s megszokott kérdései a rendelésfelvétel és kiszolgálás során, a keresztértékesítés kiváló példája. Egyúttal a vásárló sem érzi azt, hogy nem hallgatják meg, nem törődnek a kívánságával, esetleg, hogy a személyzet már meg akarna szabadulni tőle.
A keresztértékesítés gyakran keltheti a törődés érzését a vendégekben, de a személyzetnek meg kell várni, míg választ és rendel a fogyasztó, csak utána ajánlhat további terméket, lehetőséget. Online web-áruházak, kiskereskedelmi oldalak, mint pl. az Amazon vagy az eBay is gyakran használják ezt a technikát – miután a vásárló kiválasztotta a keresett terméket, ahhoz kapcsolódóan további termékeket kínál fel a rendszer (pl. “Mások ezeket a termékeket is megtekintették”.)
6. Saját tehetségek kinevelése
A McDonald’s felsővezetők 70 százaléka a vállalatnál kezdte munkakarrierjét órabér alapú díjazással, alkalmazottként a legalsó pozíciókban. Ebből a szempontból a franchise hálózat egészen különlegesnek számít. A márka képes megtalálni és gondoskodni sorai közt megbúvó tehetségeiről. Ezek a munkatársak, dolgozók megfelelően motiváltak, tiszta előre lépési perspektívával, ami szintén a hosszú távon is stabil növekedést teszi lehetővé.
7. Jótékonykodás
Az Egyesült Államokban az ún. “közhasznú tevékenységek” remekül működnek a márkák számára, míg Európában ez az eszköz egyelőre kevésbé elterjedt. A McDonald’s számos jótékonysági programhoz járul hozzá. A közös értékekben való osztozás a vásárlókkal, fogyasztókkal általánosságban kifizetődő, és hűséges vásárlók, valamint magasabb profit formájában megtérül. Még csak egy második Ronald McDonald megalkotására sincs szükség, még ha ez a karakter különösen sok szerencsét és nagy népszerűséget is hozott a McDonald’s számára.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
legolvasottabb

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.