Franchise valódi társadalmi értékkel

A 2+2 Matematika Iskola franchise remek lehetőség mindazoknak, akik saját vállalkozásban gondolkoznak, akik szeretnének egy saját, rentábilis céget viszonylag kis befektetéssel. Azoknak, akik szeretnék megélni a saját sikerüket, kreativitásukat, rugalmas időbeosztást, változatos és érdekes munkát. Akik eddig nem mertek belevágni komolyabb üzletbe, bár a hajlandóság megvan, csak elriadtak a lehetséges nehézségektől; számukra mindenképp előny, hogy egy jelenleg 2700 tanulóval bíró (7 országban jelen levő) nemzetközi hálózat nyújt biztos, segítő hátteret. Vonzó lehet a franchise partnerré válás azoknak a tanároknak is, akik szívesen kilépnének az állami közoktatás nyomasztó világából, és pedagógiai képességüket inkább egy gyümölcsözőbb, pozitív visszacsatolásokkal teli közösségbe fektetnék. Nekik biztos, hogy nagy öröm lenne a saját iskolájukban tanítani.
Hétfő
2016.06.13.
Batári Györgyi, a 2+2 Matematika Iskola mester partnere elmondta, küldetésük, hogy a minőségi magánoktatás országszerte elérhető legyen.
 

A 2plusz2 Matematika Iskola koncepcióját Lengyelországban álmodták meg, azzal a nemtitkolt szándékkal, hogy piacvezetővé válnak a 3-19 éves gyermekek matematika (valamint fizika és kémia) oktatására szakosodott iskolahálózatok között. Látván a diákok, szüleik és az iskolaüzemeltető franchise partnerek érdeklődését és eredményességét, a hálózat hamar a környező piacok felé fordította tekintetét, melynek keretében – a PROFIT system és a Franchising.hu támogatásával – 2014 elején Magyarországon is megkezdődött az egyéni (single) franchise partnerek és egy országos mester franchise partner felkutatása. Utóbbi 2015 októberében véget is ért, ugyanis ekkor vált a márka magyarországi mester partnerévé Batár Györgyi. Az üzletasszonyt, iskola- és hálózatvezetőt kérdeztük tapasztalatairól, valamint a további franchise és csatlakozási lehetőségekről Magyarországon.

Minek köszönhetően döntött a mester franchise partnerré válás mellett?
Három gyermek édesanyjaként benne vagyok az iskolai életben, látom, hogy milyen követelményekkel néznek szembe a gyerekek és a szülők. Megtapasztaltam, hogy szülőként bizony nehéz helyzetben vagyunk, amikor belátjuk, hogy mi már nem tudunk olyan segítséget adni a gyereknek otthon a tanuláshoz, mint ami szükséges lenne. Tudom, hogy este 6 órakor, munka után még leülni otthon a gyerekkel tanulni nem hoz sok eredményt, inkább kínszenvedés a családnak. Majd a szülő eljut egy pontig, hogy ebből elég, inkább megfizet egy magántanárt, csak ne menjen rá a család esti szabad ideje. És akkor itt kezdődik a következő probléma, hogy igen ám, de kit fogadjak, melyik tanár lesz megbízható, kinek az órarendjébe fér még be az én gyerekem. Aztán ez folytatódhat úgy is, hogy 1-2 hónap után rájövünk, nem a megfelelő tanárt választottuk. Ekkor megint jön a kétségbeesett keresgélés, az ismerősöknél való kérdezgetés, hirdetések böngészése, stb. És mindez hónapok alatt zajlik le, miközben megy a tanév, a gyerek írja a gyenge dolgozatokat, a lemaradása és vele együtt az elkeseredése csak nő. Belegondoltam, hogy nem lenne-e egyszerűbb mindjárt az elején megtalálni a megfelelő tanárt, megspórolva a további szenvedéseket, majd nyugodtan hatra dőlni, tudva azt, hogy a gyerekem jó kezekben van? Szerintem nincs szülő, aki ne ezt szeretné.
Továbbá a környezetemben is látom, hogy szinte minden gyermeket beíratnak valamilyen fejlesztő, felzárkóztató órára a szülők. Még a tehetséges gyerekeknek is kell különóra; nekik azért, hogy kibontakozhassanak. Szóval igény van bőven. Ekkor gondoltam, hogy nem elégszem meg a single franchise joggal, én egy hálózatot szeretnék itthon építeni. Egyfajta küldetés is, hogy elérhetővé tegyem a minőségi magánoktatást a szülőtársaimnak, a magyar gyerekeknek.  Mindemellett olyan üzleti lehetőséget kerestem, mely értelmes dolog, hosszútávon valódi társadalmi értékkel bír.

Október óta már működik saját (és Magyarország első) 2+2 Matematika iskolája. Milyenek az eddigi tapasztalatok?
Budaörsön nyitottunk meg elsőként. Még a tanárok kiválasztása javában zajlott, mikor már több szülő is megkeresett, hogy ők szeretnének mielőbb jönni. Ezek után folyamatosan voltak és vannak érdeklődők, jönnek új gyerekek.
Sokszor láttam a szülőkön, hogy nagyon számítanak ránk, és mennyire örültek, hogy ránk bukkantak. A tanárok interjúztatása alatt is nem egy oktatójelölt jegyezte meg, hogy mennyire jó ötletnek tartják az iskolát, nagyon nagy szükségét és létjogosultságát látják ennek ők is. Volt egy szülő, aki már az első óra után hívott, hogy gyermeke vidáman ment haza tőlünk, mert végre sikerült megértenie az anyagot, és már 1 hónap után 1 jeggyel jobb dolgozatokat írt. Több szülő visszajelzése volt, hogy a gyereknek sikerélménye volt, és nem csak a mi óránkon, de az iskolában is. A legmegindítóbb élmény pedig az volt, amikor az anyuka azzal jött hozzám, hogy a lánya már szinte fizikai tüneteket produkál, annyira retteg a matek óráktól (a város és az ország egyik legerősebb gimnáziumába jár). A kislány a saját születésnapjára nem kért mást, csak hogy jó sok matekórát vehessen, annyira kétségbe volt esve, hogy lemaradt tanulmányaiban. Nála rövid idő alatt (kb. 2 hónap) behoztuk a lemaradást, és nagyon hálásak voltak ezért.

Mester partnerként a magyarországi hálózat fejlesztéséért, az újonnan csatlakozó franchise partnerekért is felelős. Mennyiben módosult a csatlakozási folyamat, illetve milyen támogatásokra számíthatnak a franchise partneri érdeklődők?
Mind a szerződést, mind pedig a csatlakozási feltételeket nagyon korrektnek tartom. Amit én a magyar partnereknek többletként kínálok az az üzletvitelben való nagyfokú támogatás: pl. az üzleti terv megírásában, a magyar piacra szabott marketingstratégia meghatározásában, a vállalkozás beindításához, menedzseléséhez szükséges alapvető tudnivalókban. Közgazdász végzettséggel rendelkezem, és ezelőtt is volt már vállalkozásom. A korábbi tapasztalatok alapján már magabiztosabban mozogtam a vállalkozás beindítása, ill. felfuttatása terén.
Azzal is tisztában vagyok, hogy a nálunk érdeklődők többségének nincs vállalkozói tapasztalata, de ilyen irányú tanulmányai sem. Viszont lát bennünk fantáziát, szeret tanítani, jó érzéssel áll az ügyünk mellé. Elsősorban miattuk is bővítettem a franchise csomagot, az előbbiekkel kiegészítve.
Továbbá nyelvi nehézségekkel sem kell már szembenézniük az itthoni partnereknek; ha nem beszélnek angolul, nem maradnak le semmiről, mert én rendelkezésükre állok a szerződés megkötése előtt és a közös munka alatt is folyamatosan. A franchise központtól kapott instrukciókat, információt én magyar nyelvre átfordítva tudom közvetíteni az itthoni partnereknek. Többféle magyar nyelvű reklámgrafika áll már rendelkezésre, ahogy magyar nyelvű szerződések is. Az iskola magyar nyelvű weboldala is készen van, mellyel kapcsolatos teendők alól szintén mentesülnek a csatlakozók.
Amit kapnak még partnereink, az többek közt a technikai és módszertani segítség, know-how, nagyfokú támogatás az iskola beindításához, rendszeres online tréningek, hírlevelek, meglévő módszertani és technikai segítség az iskola vezetése során bármikor. Igény esetén támogatást nyújtunk a reklámkampányok szervezéséhez, hirdetésekhez és a márkaépítéshez. A partnerek kész hirdetési anyagokat, internetes eszközöket, céges dokumentumokat, oktatási anyagokat, illetve az iskola menedzseléséhez szükséges rendszeres támogatást egyaránt megkapják.

Milyennek ítéli a matematika és általában, a magánoktatás piacát Magyarországon, mik a jelenlegi trendek?
Hatalmas a kereslet a diákok részéről, de a kínálat is nagy a magántanárokat tekintve. Az Oktatási Hivatal statisztikái szerint 2014-ben pl. több mint 60 ezer diák bukott meg valamelyik tárgyból. Csak az általános iskolákban és a szakközepekben 22, illetve 20 ezer diáknak kellett pótvizsgát tennie, a gimnáziumokban ez a szám 6700 volt. Egy magántanárok közvetítésével foglalkozó oldal szerint a pótvizsgaidőszak miatt a június-július hónapokban a legnagyobb a kereslet. Magántanárt fogadni bizony nem olcsó, az árak nagyon széles skálán mozognak 2000 Ft-tól egészen 5000 Ft-ig régiótól függően. Viszont a legjobb tanárok magas óradíjat kérnek, melyet nem mindenki tud kifizetni. Rengeteg oktatóprogram, tanulási segédanyag van a piacon, melyek mind az egyéni tanulást segítik. Ebből a túlkínálatból nagyon nehéz a legjobbat kiválasztani. Ahogy említettem, személyes tapasztalatom, hogy szinte minden második gyerek különórára jár; akár fejlesztés, akár tehetséggondozás céljából.

A magas keresletet támasztja alá az is, hogy sokan érdeklődnek a franchise lehetőség iránt is. Mik a hálózatfejlesztés célkitűzései rövid- és középtávon?
Rövid távú tervem mindenképp a budaörsi iskola felfuttatása, illetve további helyszínek nyitása: szeptembertől Budapesten, a belvárosban nyitom a következő helyszínt. Középtávú terv pedig a 2+2 hálózat fejlesztése országszerte. Örömmel jelentem, hogy máris bővültünk két franchise partnerrel; egyikükkel májusban aláírtuk a szerződést – ők Pécs városában már meg is nyitottak. Már vannak tanulóik, és folyamatos náluk az érdeklődés. Egy másik partnerrel pedig júniusban írjuk alá a szerződést: szeptembertől Dunakeszin is lesz 2plus2 iskola.

Milyen elvárásokat támasztanak a franchise partnerekkel szemben? Ön szerint kiből lehet sikeres iskolatulajdonos?
Természetesen megfelelő pénzügyi háttérrel kell rendelkezni a franchise partnerré váláshoz, de a 2+2 esetén nem kell milliós nagyságrendre gondolni: 4-500 ezer forinttal elindítható egy iskola. Ebből az egyszeri csatlakozási díj 150 euró. Ezen felül még havi franchise díj van, mely a tanév időszakától függően jelent 5-100 eurót. A nyári szünet idején természetesen minimális díjat kell fizetni.
Alapvetően ez a rendszer ún. soft-franchise, nincsenek szigorú tárgyi és egyéb feltételek. Elég rugalmas kondíciókat fogalmaz meg a lengyel franchise gazda: tárgyi feltétel pl. min. 20 nm-es terem, de nem ragaszkodunk ahhoz, hogy ez egy drága belvárosi bérelt üzlet legyen. Közösségi/művelődési házakban, iskolákban, saját ingatlanban is lehet gondolkodni. Ezeknek a bérleti díja nagyon kedvező. Ez főként az indulásnál előnyös, és később már egy állandó üzleti helységet is fenn lehet tartani.
Személyes feltételként leginkább a vállalkozói attitűdöt és az oktatás iránti elszántságot tartom a legfontosabbnak: jó szervezési, munkabíró képesség, az emberi kapcsolatokra való nyitottság elengedhetetlen. Nem feltétel a pedagógusi végzettség, de ha van, az biztos, hogy további előnyt jelent. Ha nincs is vállalkozói tapasztalata, közgazdasági végzettsége, de elszánt, szeret gyerekekkel foglalkozni, illetve hisz a küldetésünkben, akkor a 2+2 menedzsment szívesen mögé áll, és megadja a kellő szakmai támogatást mind az elindulás, mind pedig az iskola működtetése során.