Franchise teszt 6 lépésben
A franchise aktív menedzsmentje mindig sok változással, változtatással jár. Csak akkor tud egy franchise hálózat a versenytársak előtt maradni egy lépéssel, ha folyamatosan új fejlődési, fejlesztési lehetőségek után kutat, és megfelelően használja ki az ennek eredményeként jelentkező előnyöket. A szélesebb fogyasztói csoportok elérésének egyik módja az értékesítési hálózat lefedettségének kiszélesítése – a franchise használatával. Magyarországon minden évben több tucat vállalkozó dönt franchise rendszer kiépítése mellett. De mielőtt licenceket kezdene el értékesíteni egy üzlethez, érdemes meggyőződni, hogy vállalkozása készen áll-e rá.
1. Eredmények mindenek felett
Néhány vállalkozó úgy gondolja, hogy a franchise lehet az, amivel betömködhetik a lyukakat a költségvetésükben. Ők nem az üzleti partnert látják, hanem egy nem-jövedelmező üzlet finanszírozási forrását. A franchise nem a saját eredmények – mások kárára történő – javításának a módja. Még akkor is, ha rendelkezik egy erős márkával, de valamiért az üzlet nem működik, inkább csak engedje el. A kísérlet arra, hogy egy veszteséges üzletet reprodukáljon olyan, mintha esernyővel ugrana ki egy repülőből három ezer méter magasságból. A franchise jelentkezők az elején egyébként is látni szeretnék majd az elért eredményeket, illetve, hogy mire számíthatnak (mekkora befektetés mellett mekkora és milyen gyors megtérülés, stb.). Ha meg akarjuk győzni őket a franchise megvásárlásáról, akkor az eredményeknek kell meggyőzőnek lenniük.
2. Tapasztalatot értékesít!
Évről évre a franchise egyre népszerűbbé válik, elsősorban annak köszönhetően, hogy lehetővé teszi az üzleti tevékenység kockázatának korlátozását. Ez viszont azért lehetséges, mert a franchise átadó az együttműködés elején ellátja a franchise partnert az üzletindításhoz és -menedzseléshez szükséges tudással (know-how) és tapasztalattal. „Ahhoz, hogy ilyen tapasztalattal rendelkezzen, legalább egy próba egységet kell üzemeltetni minimum 12 hónapos időszakon keresztül” – mondta el a PROFIT system nemzetközi franchise tanácsadó munkatársa. „Ennél kevesebb idő alatt nem lehetséges a koncepció teljes körű tesztelése és ellenőrzése abból a szempontból, hogy mekkora versennyel kell megküzdeni, valamint, hogy a termékek és szolgáltatások mennyire függnek a divat trendektől, szezonalitástól.”
3. Ne áruljon zsákbamacskát!
Az a franchise átadó, aki csak egy saját üzletet, értékesítési pontot üzemeltetett, kevésbé lesz vonzó a lehetséges franchise partnerek szemében, mint, aki kettőt vagy többet is. Különösen igaz ez olyan üzletek esetén, amelyek egy nagyon szűk célcsoportot szólítanak meg termékükkel vagy szolgáltatásukkal, mint pl. luxus éttermek vagy speciális szolgáltatások. Lehetséges, hogy az üzlet jól működik egy helyszínen, de egy másik lokáción nem lesz sikeres, mert egy apró faktor, láncszem hiányzik. A legnagyobb franchise átadók (pl. McDonald’s vagy Subway) sok, már működő étterem adatait osztja meg az átvevőkkel. A partnerek betekintést nyerhetnek a profit alakulásába, a különböző helyszínek eredményességébe és a sikerhez szükséges tényezők meglétébe – jól tudják, hogy milyen vállalkozásba kezdenek, és mire számíthatnak.
4. Rendelkezni kell azzal az egy különleges ”valamivel”
A franchise átadó tapasztalata csak az egyik fele a franchise licence vásárlásával járó előnyöknek. Van valami, ami még fontosabb – egy egyedi elem, ami meggyőzi a vállalkozókat arról, hogy együttműködjenek a franchise átadóval, ahelyett, hogy egyszerűen csak lemásolnák az ötletet saját maguk. A kereskedelmi franchise hálózatok esetén ilyen faktor például a disztribúciós rendszer, aminek köszönhetően a kiskereskedők olcsóbban és gyorsabban szerezhetik be a termékeket. A kozmetikai szolgáltatások esetén ugyanez – hozzáférés a legmagasabb minőségű eszközökhöz. A gasztronómiai hálózatoknál a know-how. E nélkül a ”faktor” nélkül nehézkes lesz a hálózat kiépítése.
5. Lehetnek mások is, akik így csinálják?
Ha képes volt egy olyan érték megtalálására, ami a cégét egyedivé teszi, akkor gondolja át, hogy a jövőbeli partnerek képesek lehetnek-e reprodukálni ezt az egyediséget. Nem minden vállalkozást lehet lemásolni. Néhányuk olyan egyedi képességeken alapszik, ami létrehozójukhoz tartozik, és ezért lehetetlen reprodukálni. Olyan lenne, mintha egy egyedi szobrot vagy több évszázados hagyománnyal rendelkező panziót szeretne franchise-ba adni –nem igazán lehetséges. „Képesnek kell lennünk annak kijelentésére, hogy ez az egyediség nem jelent akadályt a jövőben. Ne korlátozzon a piacon vagy ne múljon el, mint egy hóbort az új trendek érkeztével. Minél egyedibb az üzlet, mint mondjuk egy étterem igazán különleges és luxus menüvel, annál nehezebb lesz köré egy franchise rendszert építeni. A franchise számára azok a vállalkozások bizonyulnak a legjobb táptalajnak, melyeket könnyű megismételni mások által.”
6. Illeszkednie kell a piachoz
Nem lesz képes egy sikeres franchise hálózat kiépítésére, ha a piac már telített. Ez a kritérium elsősorban azokra a cégekre vonatkozik, melyek egy szűkebb fogyasztói csoportot látnak el szolgáltatásukkal, termékükkel. Ha tudjuk, hogy a célközönség egy szűk csoportot jelent, akkor ne próbáljunk meg bevonni franchise partnereket, és ezáltal rábírni őket, hogy szükségtelen kockázatot vállaljanak. Ha tudjuk, hogy a piac telített, akkor jobb inkább megerősíteni a saját pozíciót. Ez a stratégia több profittal fog járni, mint egy hálózat kiépítése.
PROFIT system, franchise tanácsadás
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Egy vállalkozás túlélését sokszor nem egy jó ötlet, hanem egy jó üzleti terv teszi lehetővé.
Számos buktatója lehet annak, ha a személyiségünkhöz nem illeszkedő franchise-hoz csatlakozunk.
Nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora összeget kell különböző marketing eszközökre költeni egy franchise partner megszerzéséhez. Ám most egy amerikai kutatás megpróbál tiszta vizet önt a pohárba.
Összeszedtük azokat a tényezőket, melyekre érdemes figyelni mindenkinek, aki egy franchise rendszerhez való csatlakozásban gondolkodik.
Ezeket a kérdéseket mindenképpen tegye fel a csatlakozást megelőzően.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...