A nemzetközi konfliktusok árnyékában

Az 1975-ben alapított Inditex 88 országban 6460 üzlettel rendelkezik, az idei első félévben 40 piacon összesen 129 új üzletet nyitottak. Nyolc márka tartozik a csoporthoz, köztük a Zara, a Bershka, a Pull&Bear és a Massimo Dutti is.
Csütörtök
2014.09.18.
Csökkenő nyereségről számolt be a Zara és Bershka ruházati márkákat is tulajdonló Inditex az idei első félévben.
 

Annak ellenére, hogy az Inditex értékesítésből származó árbevétele 5,6 százalékkal, 8,09 milliárd euróra nőtt idén az első fél évben, a világ legnagyobb ruházati kiskereskedelmi cégcsoportjának adózott eredménye 2,4 százalékkal, 928 millió euróra (291 milliárd forint) esett vissza a július végéig tartó hat hónapban az előző év azonos időszakához képest. Tavaly ugyanebben az időszakban 951 millió eurót tett ki a nyereség.

A profit csökkenésének oka egyrészt az Európa és a cég harmadik legnagyobb piacának számító Oroszország között kialakult gazdasági és politikai feszültség, másrészt az Iszlám Állam szélsőséges dzsihadista szervezet előretörése miatt válságos a helyzet a cégcsoport egy másik nagy piacán, a Közel-Keleten. A helyi valuták értéke is csökkent az euróval szemben mindkét térségben. Az árfolyamhatások a csoportszintű értékesítési bevétel növekedését mintegy 4 százalékkal fogták vissza az Inditex közlése szerint.

Pablo Isla, a vállalatcsoport elnök-vezérigazgatója úgy vélekedett: a világszintű jelenlét miatt az árfolyamhatások kiegyenlítődnek hosszabb távon. A spanyol textilipari óriáscég elsősorban ázsiai – főleg kínai – terjeszkedésének köszönhetően az utóbbi években megelőzte fő riválisait, a svéd Hennes & Mauritzot és az amerikai GAP-et is. Ezen felül online jelenlétét is erősítette: a hónap elejétől a Zara online is elérhető Mexikóban, így már 26 online piacon van jelen a divatóriás. Még az idei év során a vállalat tervez virtuális üzletet nyitni Dél-Koreában, valamint kiterjeszteni online jelenlétét Kínában is.

Az Inditex elsőszámú piacát továbbra is Európa jelenti, az értékesítések 45,6 százalékát könyvelhette el az öreg kontinensen – nem számolva hazai piacát, Spanyolországot, ahonnan az értékesítések 19,3 százaléka származott.