Kedd
2025.11.04.
Miben más a magyar piac és lesz itt valaha Amerika?
 

Interjúnk folytatása Préda Mátéval a DODO Group magyarországi vezetőjével.

Hogyan változott a forgalom az e-kereskedelemben?

A e-kereskedelem Magyarországon tavaly nagyjából 15%-ot nőtt, mi egy ennél jóval magasabb 40%-ot tudtunk elérni, tekintve hogy a mi ügyfeleink is piac feletti növekedést értek el és a ügyfeleink köre is folyamatosan bővül. A jövő évre is nagyjából 15%-os növekedését jósolnak a hazai e-kereskedelemben.

Az utóbbi két évben szinte alig nőtt a GDP, mi az oka ennek a jelentős ugrásnak?

A kereskedelem online részesedése növekszik az offline kárára meredeken, a Covid után volt ugyan egy kisebb visszarendeződés és átmenetileg nőtt az offline értékesítés aránya egyes szegmensekben de azóta visszaállt a folyamatosan növekvő online részesedési trend. Természetesen ez szegmensenként igen változó.

Miben tér a 4 piac (német, cseh, magyar, szlovák) ahol jelen vagytok, akár szabályozói akár vásárlói szokások szempontjából?

A fogyasztói igényekben a legfejlettebb a cseh piac, a németek konzervatívabbak, ott meglepő módon valamivel kevésbé elterjedt az online rendelés. A magyar piac hasonló a csehekéhez, de körülbelül 5 évvel le vagyunk maradva, ők közelebb állnak Nyugat-Európához, gazdagabb ország magasabb GDP-vel. A kettő között van valahol Szlovákia, ők is egy picit előrébb vannak az online vásárlásban mint mi.

A Covid után volt egy várakozás, hogy komolyan visszaesik az e-kereskedelem, ez láthatóan nem történt meg, mire számítotok, fog tetőzni valahol, valamikor, vagy hosszútávón folyamatos a növekedés?

Ahogy említettem a csehek 5 évvel előttünk vannak, úgyhogy a közeli jövőben biztos nem lesz változás. A trend is erre mutat, felnő a következő generáció, akik teljesen az online világban szocializálódnak, azt látjuk, hogy ők sokkal többet rendelnek. Úgyhogy még bőven fog menni felfelé.

A Covid után jelentőslassulás volt, természetesen ez szegmensenként elég más volt. A meleg étel kiszállítás például komoly esést szenvedett el, de az e-kereskedem tágabb értelemben jóval kevésbé Összeségében lassulásról lehet beszélni inkább, tehát nem állt nem meg a növekedés, csak a mértéke csökken.

Mit gondolsz miben tudtok versenyezni a csomagpontokkal?

A csomagpontok gyakran megtelnek, és ilyenkor könnyen olyan automatákba kerülhetnek a rendelésünk, melyek jelentős kitérőt jelentenek a vásárlóknak. Ehhez képest egy időablakos kiszállítás során nem éri meglepetés a vásárlókat, a csomag mindig a kívánt időablakban érkezik meg. Igaz, hogy pár száz forinttal drágább, de folyamatosan bővül az a vásárlói szegmens, akinek többet ér ennél az ideje.

Emellett a nagyobb e-kereskedelmi szereplők abba az irányba mennek, hogy ők megfinanszírozzák a kiszállítást, ennek a minőségével is tudják magukat differenciálni.

Mi hozhat változást, kihívást az e-kereskedelmi piacon?

A szabályozás, a jogszabályok változhatnak, de összeségében a webshopok kitettek ennek, az utolsó kilométeres logisztikai szolgáltatók kevésbé. A kínai és egyéb kelet európai webshopok erős térnyerése például komoly kihívás a magyar e-kereskedőknek, de minket kevésbé érint az áru eredeti kiindulási pontja

Ők saját kiszállítókkal dolgoznak?

Külföldi webshopok is egyre inkább helyi logisztikai partnerekkel szállítanak ki, hazai logisztikai átrakodó központokból történik a végső, utolsó kilométeres kiszállítás a vásárlóknak.

Mire számítasz ez a térnyerés erősödni fog?

[MP1] A kínai és egyéb kelet európai e-kereskedők és piacterek jelentős versenyelőnyre tettek szert az elmúlt 10 évben, agresszív nemzetközi növekedési stratégia, határokon átívelő logisztika és erős marketing igen komoly konkurenciát jelent a hazai webshopok számára. Azonban azt gondolom, hogy a hazai e-kereskedők számára is van bőven növekedési lehetőség, többek között az aznapi időablakos kiszállítás egy kiváló differenciálási lehetőség.

Az online kiszállítás a tengerentúlon talán az USA-ban a legerősebb, el tudod képzelni, hogy nálunk is ennyire erős lesz, vagy ez kulturális kérdés is?

A Covid után Amerikában számos nagyvásárosban nem éledtek újjá a bevásárló központok, és egyes szegmensekben szinte teljesen átállt a piac a kiszállításra. Ez a trend nálunk is jelen van, de közel sem ilyen erősen. Az Egyesült Államokban a drive-thruk is komoly forgalmat bonyolítanak. Én nem tudom elképzelni, hogy ez nálunk elterjedjen, nem gondolom, hogy valaha lesz itthon drive-thru bank vagy gyógyszertár. Emellett Európában kisebbek a távolságok, közelebb vannak az üzletek, jobban elérhetőek a vásárlóknak

Elképzelhetőnek tartod, hogy lesz az európai (és ezáltal a hazai) piacon egy Amazon jellegű óriás, aki ledominálja a piacot?

Az Amazon többek között azért lett ennyire erős, mert egy hatalmas vásárlóerejű piacon indult, és az ebből fakadó méret gazdaságosság jelent egy komoly piaci előnyt.  Egy Magyarország méretű piacon a nemzetközi terjeszkedéshez szükséges méretgazdaságosság elérése igen jelentős kihívás. Az európai piac rengeteg kis országból áll mind eltérő jogszabályokkal, szokásokkal és emiatt kevésbé lehet standardizálva működtetni.


Préda Máté / A DODO Group magyarországi vezetője
Franchise tanácsadó

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Amikor nemcsak egy márkához, hanem egy szakmai közösséghez is csatlakozol – Interjú Bartal Melindával” /2025.06.11.

Hogyan építette fel az alapoktól az ország legnagyobb magyar tulajdonú utazási iroda franchise hálózatát? Bartal Melinda, a Summer Time Travel alapítója nem csak a szakmában elért sikereiről mesél, hanem arról is, miért hisz az emberközeli működésben és olykor miért fontosabb a szenvedély, mint a tapasztalat.

Kinek való a franchise? A sikeres ingatlaniroda indítás 5 kulcskompetenciája /2024.11.11.

Sikerre vágysz az ingatlanszakmában, de nem akarsz mindent egyedül csinálni? Egy franchise hálózathoz való csatlakozás, mint az Immo1, kiváló lehetőség - de ahhoz, hogy valóban sikeres franchise partnerré válj, kulcsfontosságú képességekre van szükség. Íme az 5 kulcskompetencia, amely a sikeres induláshoz elengedhetetlen.

Indíts saját ingatlanirodát a Duna House-al! /2024.06.24.

Alacsony befektetés és magas hozamok mellett léphetsz be egy dinamikus piacra, mindezt saját ingatlan nélkül!

Egyéni vállalkozás a legjövedelmezőbb szektorban - Hogyan fogj hozzá? /2024.06.06.

Szeretnél belépni az ingatlanpiacra, de nincs elég tőkéd hozzá? Van rá egyszerűbb megoldás, ha saját vállalkozás indításában gondolkodsz.

Biztosítsd be jövedelemforrásod egy ingatlaniroda nyitásával! /2024.06.11.

Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.

népszerű a fórumban

Szépség és franchise

Szeretnék részletes tájékoztatást az üzleti lehetőségről. Kérem, küldjék el az információkat a következő e-mail címre: ombodieva@freemail.hu. Köszönettel!...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Garantált eredmény

Érdeklődöm a részletes franchise lehetőségekről. Kérem, küldje el az információkat a mariann05@freemail.hu e-mail címre. Köszönettel! További részletekért...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Bemutatkozik a Zöld Planéta

Mivel a rendszerünkhöz különböző vezetői szinteken lehet csatlakozni, mindenki eldöntheti kinek mi a sok!Itt vannak alternatívák, amik a jelen gazdaságban már nincsenek és...

4 hozzászólás
utolsó 2013.08.24.
Bemutatkozik a Zöld Planéta

Nem attól lesz valaminek létjogosultsága, mert egyes emberek azt mondják róla, hogy életképes! Ettől több kell: Működést kell igazolni,mert az eredmények juttatnak valamit...

4 hozzászólás
utolsó 2013.08.24.
Bemutatkozik a Zöld Planéta

Válaszolok rendszergazdaként és programalkotókét! Ebben az el anyagiasodott világban egy bármilyen pozícióhoz csak szimplán pénzért is hozzá lehet jutni és kapcsolatokkal. A...

4 hozzászólás
utolsó 2013.08.24.
Bemutatkozik a Zöld Planéta

Hol vannak a hozzászólások, fórumozók? Ha ez perspektivikus, akkor mi ez a csend? Vagy túl sok az 5 millió+áfa? üdvözlettel Erdei Ferenc

4 hozzászólás
utolsó 2013.08.22.
Prémium autószerviz hálózat épül

Sajnos nincs és nem is lehet \"prémium autós\" definíció. A futóműnek, féknek, közlekedésbiztonsági alkatrészeknek még a régebbi gépjárműveknél is kivállóan kell működniük....

3 hozzászólás
utolsó 2013.06.25.
Ismét Paris Smile a Syma-ban

Tisztelt cím! Szeretnék tájékoztatást kérni az említett üzletilehetőségről! ombodieva@freemail.hu Köszönettel

1 hozzászólás
utolsó 2013.05.24.