Nem minden franchise, ami annak hívja magát - ez hazánkban egy igaz állítás, de Amerikában kevésbé adódnak kivételek. Míg itthon egy induló hálózatnál akár az is előfordulhat, hogy franchise kézikönyvekkel sem rendelkezik, addig Amerikában csak ezek a dokumentumok több száz, vagy akar ezer oldalt is kitehetnek.
Ami igazán érdekessé teszi a nemzetközi terjeszkedést a hálózatok számára az az FDD (franchise disclosure document). Leendő átvevőknek érdemes néhány amerikai márka publikusan elérhető FDD-jét tanumányoznia, ha csatlakozásban gondolkodik.
Mit is nevezünk FDD-nek?
Az Egyesült Államokban a szerződés aláírást megelőzően át kell adni a jelölteknek egy 23 tételből álló jogi dokumentumot mely részletesen leírja a franchise működését és pénzügyi, illetve jogi helyzetét. A dokumentum érdekessége, hogy gyakran kompromitáló adatokat is közzé kell tennie a rendszergazdának az átláthatóság érdekében. Így például megtudhatjuk, hogy milyen jogi eljárások folynak éppen a hálózat ellen, került-e peres viszonyba korábban átvevővel, vagy ha akarjuk felvehetjük a kapcsolatot bármely meglévő átvevőjével ugyanis azok elérhetőségét is meg kell adnia a rendszergazdának.
Az adatok mennyiségéből és minőségéből adódóan egy tipikus FDD 100-200 oldalas is lehet, nagy márkák esetében pedig az 1000-et közelíti. A Burger King esetében pl. 900 oldal feletti volt a 2021-es FDD.
Amiért érdemes lehet átvevő jelölteknek egy ilyen FDD-t átfutnia - vagy ügyvédével megnézetni -, hogy tisztában legyen a potenciális buktatóival a csatlakozásnak. Javasolt például felvenni a kapcsolatot egy rendszergazda meglévő átvevőivel és ki kérni a véleményüket a csatlakozásról, ekkor ugyanis hasznos információra lehet szert tenni. Egy FDD például abba is betekintést nyújthat, hogy milyen rejtett költségei lehetnek egy franchise-nak, hiszen ami Amerikában felmerülhet ilyen módon, az hazánkban is releváns lehet, akkor is ha a rendszergazda ezt beépíti más költségekbe.
Az FDD-k előnye, hogy - különösen nagy márkák esetében - online elérhetők publikusan. Tehát ha valaki franchise hálózathoz való csatlakozásban gondolkodik, akkor érdemes egy ilyet átfutni, akár még ma.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A franchise szektorban egyre magasabb viszonteladási arányokat tapasztalunk, főleg külföldön. Ennek számos oka lehet, beleértve a márka érettségét és a piaci dinamika változását.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...