Nem minden franchise, ami annak hívja magát - ez hazánkban egy igaz állítás, de Amerikában kevésbé adódnak kivételek. Míg itthon egy induló hálózatnál akár az is előfordulhat, hogy franchise kézikönyvekkel sem rendelkezik, addig Amerikában csak ezek a dokumentumok több száz, vagy akar ezer oldalt is kitehetnek.
Ami igazán érdekessé teszi a nemzetközi terjeszkedést a hálózatok számára az az FDD (franchise disclosure document). Leendő átvevőknek érdemes néhány amerikai márka publikusan elérhető FDD-jét tanumányoznia, ha csatlakozásban gondolkodik.
Mit is nevezünk FDD-nek?
Az Egyesült Államokban a szerződés aláírást megelőzően át kell adni a jelölteknek egy 23 tételből álló jogi dokumentumot mely részletesen leírja a franchise működését és pénzügyi, illetve jogi helyzetét. A dokumentum érdekessége, hogy gyakran kompromitáló adatokat is közzé kell tennie a rendszergazdának az átláthatóság érdekében. Így például megtudhatjuk, hogy milyen jogi eljárások folynak éppen a hálózat ellen, került-e peres viszonyba korábban átvevővel, vagy ha akarjuk felvehetjük a kapcsolatot bármely meglévő átvevőjével ugyanis azok elérhetőségét is meg kell adnia a rendszergazdának.
Az adatok mennyiségéből és minőségéből adódóan egy tipikus FDD 100-200 oldalas is lehet, nagy márkák esetében pedig az 1000-et közelíti. A Burger King esetében pl. 900 oldal feletti volt a 2021-es FDD.
Amiért érdemes lehet átvevő jelölteknek egy ilyen FDD-t átfutnia - vagy ügyvédével megnézetni -, hogy tisztában legyen a potenciális buktatóival a csatlakozásnak. Javasolt például felvenni a kapcsolatot egy rendszergazda meglévő átvevőivel és ki kérni a véleményüket a csatlakozásról, ekkor ugyanis hasznos információra lehet szert tenni. Egy FDD például abba is betekintést nyújthat, hogy milyen rejtett költségei lehetnek egy franchise-nak, hiszen ami Amerikában felmerülhet ilyen módon, az hazánkban is releváns lehet, akkor is ha a rendszergazda ezt beépíti más költségekbe.
Az FDD-k előnye, hogy - különösen nagy márkák esetében - online elérhetők publikusan. Tehát ha valaki franchise hálózathoz való csatlakozásban gondolkodik, akkor érdemes egy ilyet átfutni, akár még ma.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...