Szektoronként eltérően változnak a költségek

Hogyan változtak a franchise díjak és a royalty-k szektoronként.
Szerda
2023.03.22.
Az utóbbi 5 év trendjei alapján mutatjuk be hogyan alakultak a franchise piacon a befektetési költségek.
 

Az Entrepreneur magazin által készített felmérés alapján, magyar statisztika hiányában legalább kiindulópontot jelenthet az Egyesült Államokról készült áttekintés.

Csatlakozáskor a franchise partnereknek két fajta költséget kell állniuk az induló tőkeigény mellett. A belépési díj (franchise fee) egy egyszeri befizetés, mely többnyire a csatlakozás költségeit fedezi – ilyen pl. a partner és a személyzet betanítása, kezdeti marketing költségek, melyek a rendszergazda részéről is befektetést igényelnek.

A másik, hosszú távú kiadás a royalty díj – többnyire forgalom arányosan fizetett százalék -, melyet a folyamatos támogatás és márkahasználat ellenében fizetik az átvevők. Ennek a két díjnak az összege azonban korántsem állandó, szektorok és koncepciók között változó. Egy nagyobb tőkeigényű hálózat jellemzően nagyobb belépési díjat kér el a belépőktől, de általános eltérés az éttermek és kiskereskedelmi boltok között is megfigyelhető.

Az USA-ban az elmúlt 5 évben átlagosan 9.5%-kal emelkedtek a franchise díjak, a royalty viszont csak 3.2%-kal. Több szegmensben azonban eltérő mértékű volt a változás, olyan szektorok is akadtak, ahol csökkentek a díjak.

Egyes hálózatok a gyors terjeszkedés oltárán hajlandóak lenyelni az alacsonyabb díjakból következő veszteséget, hiszen ha kevesebb a belépési díj akkor jellemzően többen csatlakoznak. Sok koncepció esetében ez nem jelent sokat ugyanis földrajzi területre korlátozzák a belépési díj csökkentését aszerint, hogy hol keres a hálózat partnereket.

A másik jellemző ok a díj csökkentésekre, ha hirtelen megnő a versenytársak száma, ez figyelhető meg leginkább a háziállat és az egészségügyi szektorban. A COVID alatt ez a két szegmens indult meg a leginkább egységszám tekintetében, melyet részben a kedvezményes belépési díjak tettek lehetővé.

Az olyan hálózatok esetében, ahol nagyobb alapterületre van szükség pl. áruházláncoknál a magasabb belépési díjak feladata megszűrni a jelentkezőket. A kevésbé tőkeerős partnerjelöltek kétszer is meggondolják, hogy belépjenek ezekbe a hálózatokba.

A royalty és belépési díjak mellett egyes hálózatokban további díjak is megjelenhetnek, ilyen pl. a marketing vagy technológia díj, melyek többnyire extra szolgáltatásokat fedeznek a rendszergazda részéről. A marketing díjból átfogó kampányokat tud finanszírozni a hálózat a partnerek számára, a technológia díj pedig többnyire a szoftveres és IT infrastruktúra fenntartásához szükséges.

Olyan esetek is előfordulhatnak, ahol a royalty díj aránya a forgalom növekedéséhez kötött, több eladás magasabb százalékot jelent a forgalomból. Ennek a célja a jó teljesítmény büntetése helyett inkább az indulók segítése alacsonyabb royalty díjakkal, amikor még kisebb forgalommal működik az egységük.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.