Szektoronként eltérően változnak a költségek
Az Entrepreneur magazin által készített felmérés alapján, magyar statisztika hiányában legalább kiindulópontot jelenthet az Egyesült Államokról készült áttekintés.
Csatlakozáskor a franchise partnereknek két fajta költséget kell állniuk az induló tőkeigény mellett. A belépési díj (franchise fee) egy egyszeri befizetés, mely többnyire a csatlakozás költségeit fedezi – ilyen pl. a partner és a személyzet betanítása, kezdeti marketing költségek, melyek a rendszergazda részéről is befektetést igényelnek.
A másik, hosszú távú kiadás a royalty díj – többnyire forgalom arányosan fizetett százalék -, melyet a folyamatos támogatás és márkahasználat ellenében fizetik az átvevők. Ennek a két díjnak az összege azonban korántsem állandó, szektorok és koncepciók között változó. Egy nagyobb tőkeigényű hálózat jellemzően nagyobb belépési díjat kér el a belépőktől, de általános eltérés az éttermek és kiskereskedelmi boltok között is megfigyelhető.
Az USA-ban az elmúlt 5 évben átlagosan 9.5%-kal emelkedtek a franchise díjak, a royalty viszont csak 3.2%-kal. Több szegmensben azonban eltérő mértékű volt a változás, olyan szektorok is akadtak, ahol csökkentek a díjak.
Egyes hálózatok a gyors terjeszkedés oltárán hajlandóak lenyelni az alacsonyabb díjakból következő veszteséget, hiszen ha kevesebb a belépési díj akkor jellemzően többen csatlakoznak. Sok koncepció esetében ez nem jelent sokat ugyanis földrajzi területre korlátozzák a belépési díj csökkentését aszerint, hogy hol keres a hálózat partnereket.
A másik jellemző ok a díj csökkentésekre, ha hirtelen megnő a versenytársak száma, ez figyelhető meg leginkább a háziállat és az egészségügyi szektorban. A COVID alatt ez a két szegmens indult meg a leginkább egységszám tekintetében, melyet részben a kedvezményes belépési díjak tettek lehetővé.
Az olyan hálózatok esetében, ahol nagyobb alapterületre van szükség pl. áruházláncoknál a magasabb belépési díjak feladata megszűrni a jelentkezőket. A kevésbé tőkeerős partnerjelöltek kétszer is meggondolják, hogy belépjenek ezekbe a hálózatokba.
A royalty és belépési díjak mellett egyes hálózatokban további díjak is megjelenhetnek, ilyen pl. a marketing vagy technológia díj, melyek többnyire extra szolgáltatásokat fedeznek a rendszergazda részéről. A marketing díjból átfogó kampányokat tud finanszírozni a hálózat a partnerek számára, a technológia díj pedig többnyire a szoftveres és IT infrastruktúra fenntartásához szükséges.
Olyan esetek is előfordulhatnak, ahol a royalty díj aránya a forgalom növekedéséhez kötött, több eladás magasabb százalékot jelent a forgalomból. Ennek a célja a jó teljesítmény büntetése helyett inkább az indulók segítése alacsonyabb royalty díjakkal, amikor még kisebb forgalommal működik az egységük.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Április 4-én ismét franchise kiállításon vehettek részt a hazai piac vállalkozói és befektetői.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó MozgásKlinika lehetővé teszi az izületi fájdalmak hatékony, tartós kezelését - többek között ennek is köszönheti a hálózat robbanásszerű növekedését.
A teljesen új megközelítéssel dolgozó My Infraslim hálózat hazánkban folytatja a franchise terjeszkedését. A szlovén franchise rendszer már 15 infra stúdióval rendelkezik a saját piacán, most pedig elérkezettnek látták az időt, hogy Magyarországon is megnyissák az első szalonjukat.
Vállalkozóként az ember számos nehéz üzleti döntés elé áll, az egyik ilyen lehet az, hogy belevágjon-e egy saját franchise hálózat építésébe?
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...