Szektoronként eltérően változnak a költségek
Az Entrepreneur magazin által készített felmérés alapján, magyar statisztika hiányában legalább kiindulópontot jelenthet az Egyesült Államokról készült áttekintés.
Csatlakozáskor a franchise partnereknek két fajta költséget kell állniuk az induló tőkeigény mellett. A belépési díj (franchise fee) egy egyszeri befizetés, mely többnyire a csatlakozás költségeit fedezi – ilyen pl. a partner és a személyzet betanítása, kezdeti marketing költségek, melyek a rendszergazda részéről is befektetést igényelnek.
A másik, hosszú távú kiadás a royalty díj – többnyire forgalom arányosan fizetett százalék -, melyet a folyamatos támogatás és márkahasználat ellenében fizetik az átvevők. Ennek a két díjnak az összege azonban korántsem állandó, szektorok és koncepciók között változó. Egy nagyobb tőkeigényű hálózat jellemzően nagyobb belépési díjat kér el a belépőktől, de általános eltérés az éttermek és kiskereskedelmi boltok között is megfigyelhető.
Az USA-ban az elmúlt 5 évben átlagosan 9.5%-kal emelkedtek a franchise díjak, a royalty viszont csak 3.2%-kal. Több szegmensben azonban eltérő mértékű volt a változás, olyan szektorok is akadtak, ahol csökkentek a díjak.
Egyes hálózatok a gyors terjeszkedés oltárán hajlandóak lenyelni az alacsonyabb díjakból következő veszteséget, hiszen ha kevesebb a belépési díj akkor jellemzően többen csatlakoznak. Sok koncepció esetében ez nem jelent sokat ugyanis földrajzi területre korlátozzák a belépési díj csökkentését aszerint, hogy hol keres a hálózat partnereket.
A másik jellemző ok a díj csökkentésekre, ha hirtelen megnő a versenytársak száma, ez figyelhető meg leginkább a háziállat és az egészségügyi szektorban. A COVID alatt ez a két szegmens indult meg a leginkább egységszám tekintetében, melyet részben a kedvezményes belépési díjak tettek lehetővé.
Az olyan hálózatok esetében, ahol nagyobb alapterületre van szükség pl. áruházláncoknál a magasabb belépési díjak feladata megszűrni a jelentkezőket. A kevésbé tőkeerős partnerjelöltek kétszer is meggondolják, hogy belépjenek ezekbe a hálózatokba.
A royalty és belépési díjak mellett egyes hálózatokban további díjak is megjelenhetnek, ilyen pl. a marketing vagy technológia díj, melyek többnyire extra szolgáltatásokat fedeznek a rendszergazda részéről. A marketing díjból átfogó kampányokat tud finanszírozni a hálózat a partnerek számára, a technológia díj pedig többnyire a szoftveres és IT infrastruktúra fenntartásához szükséges.
Olyan esetek is előfordulhatnak, ahol a royalty díj aránya a forgalom növekedéséhez kötött, több eladás magasabb százalékot jelent a forgalomból. Ennek a célja a jó teljesítmény büntetése helyett inkább az indulók segítése alacsonyabb royalty díjakkal, amikor még kisebb forgalommal működik az egységük.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Január 29-én rendezi meg Díjkiosztó Gálavacsoráját a Magyar Franchise Szövetség
/2025.12.17.
A Magyar Franchise Szövetség 2026. január 29-én Díjkiosztó Gálát rendez. A rendezvény a hazai franchise szakma legjelentősebb eseménye, ahol többek között a 2025. évi franchise díjak kerülnek átadásra.
A több mint 2500 egységgel rendelkező, tengerentúli sikertörténettel büszkélkedő hálózat a magyar piacot vette célba.
Az EXTRA SERVICES nemzetközi franchise hálózat 2006 óta nyújtja szolgáltatásait Európa-szerte, és ma már 163 franchise egységgel és több mint 6400 partnerrel büszkélkedhet 15 EU-tagállamban.
A nagy AI trendtől sok vállalkozás azt várta, hogy végre nem kell többet foglalkozni a munkaerő problémákkal és már tényleg csak az étterem konyhájába kell ember.
A KFC már több, mint 100 éves és több mint 70 éve működik franchise-ban mégis komoly változásokat jelentett be a hálózat.
legolvasottabb
Mennyibe kerül egy McDonald’s?
/2022.02.02.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...