Szektoronként eltérően változnak a költségek

Az Entrepreneur magazin által készített felmérés alapján, magyar statisztika hiányában legalább kiindulópontot jelenthet az Egyesült Államokról készült áttekintés.
Csatlakozáskor a franchise partnereknek két fajta költséget kell állniuk az induló tőkeigény mellett. A belépési díj (franchise fee) egy egyszeri befizetés, mely többnyire a csatlakozás költségeit fedezi – ilyen pl. a partner és a személyzet betanítása, kezdeti marketing költségek, melyek a rendszergazda részéről is befektetést igényelnek.
A másik, hosszú távú kiadás a royalty díj – többnyire forgalom arányosan fizetett százalék -, melyet a folyamatos támogatás és márkahasználat ellenében fizetik az átvevők. Ennek a két díjnak az összege azonban korántsem állandó, szektorok és koncepciók között változó. Egy nagyobb tőkeigényű hálózat jellemzően nagyobb belépési díjat kér el a belépőktől, de általános eltérés az éttermek és kiskereskedelmi boltok között is megfigyelhető.
Az USA-ban az elmúlt 5 évben átlagosan 9.5%-kal emelkedtek a franchise díjak, a royalty viszont csak 3.2%-kal. Több szegmensben azonban eltérő mértékű volt a változás, olyan szektorok is akadtak, ahol csökkentek a díjak.
Egyes hálózatok a gyors terjeszkedés oltárán hajlandóak lenyelni az alacsonyabb díjakból következő veszteséget, hiszen ha kevesebb a belépési díj akkor jellemzően többen csatlakoznak. Sok koncepció esetében ez nem jelent sokat ugyanis földrajzi területre korlátozzák a belépési díj csökkentését aszerint, hogy hol keres a hálózat partnereket.
A másik jellemző ok a díj csökkentésekre, ha hirtelen megnő a versenytársak száma, ez figyelhető meg leginkább a háziállat és az egészségügyi szektorban. A COVID alatt ez a két szegmens indult meg a leginkább egységszám tekintetében, melyet részben a kedvezményes belépési díjak tettek lehetővé.
Az olyan hálózatok esetében, ahol nagyobb alapterületre van szükség pl. áruházláncoknál a magasabb belépési díjak feladata megszűrni a jelentkezőket. A kevésbé tőkeerős partnerjelöltek kétszer is meggondolják, hogy belépjenek ezekbe a hálózatokba.
A royalty és belépési díjak mellett egyes hálózatokban további díjak is megjelenhetnek, ilyen pl. a marketing vagy technológia díj, melyek többnyire extra szolgáltatásokat fedeznek a rendszergazda részéről. A marketing díjból átfogó kampányokat tud finanszírozni a hálózat a partnerek számára, a technológia díj pedig többnyire a szoftveres és IT infrastruktúra fenntartásához szükséges.
Olyan esetek is előfordulhatnak, ahol a royalty díj aránya a forgalom növekedéséhez kötött, több eladás magasabb százalékot jelent a forgalomból. Ennek a célja a jó teljesítmény büntetése helyett inkább az indulók segítése alacsonyabb royalty díjakkal, amikor még kisebb forgalommal működik az egységük.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
A fitneszipar jelenleg példátlan növekedést él meg, és a pilates áll a változások élvonalában. De mi teszi ezt a mozgásformát ennyire vonzóvá befektetők és sportolók számára egyaránt?
legolvasottabb

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Szeretnél belépni az ingatlanpiacra, de nincs elég tőkéd hozzá? Van rá egyszerűbb megoldás, ha saját vállalkozás indításában gondolkodsz.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...