Nőhet-e túl nagyra egy franchise hálózat?

Tévút
Tévút / A legnagyobb márkák stratégiája külső szemlélőként megtévesztő lehet
Hétfő
2022.11.07.
Alapvetésnek tűnhet, hogy ha franchise-ról van szó akkor a nagyobb egységszám, mindig jobb. De vajon valóban így is van?
 

Az angol "survivorship bias", magyarul túlélési torzítás jól magyarázza, hogy miért gondolja a legtöbb üzletember ezt. Ennek lényege, hogy a befektetés előtt álló vállalkozó mások sikere alapján próbál következtetéseket levonni arra vonatkozólag, hogy neki mit kellene tennie. Ilyen logikával természetesnek tűnhet, hogy minél több egységet nyit egy hálózat, annál sikeresebb - hiszen a McDonald's, a Burger King és a KFC is ezt tette.

Ott van viszont rengeteg koncepció, amelyek hasonló stratégiát követtek, ma még sem hallani róluk. A Boston Market a 90-es években egy sikeres tőzsdére menetel után például gyorsan elégette a tartalékait, hogy robbanásszerű terjeszkedésbe kezdjen. A sors fintora, hogy a McDonald's birtokában lévő márka az anyacég támogatása ellenére képtelen volt lépést tartani a növekedéssel. 2019-ben a hálózat mérete - még a pandémia előtt - 60%-kal csökkent, míg a virágkorában több, mint 1100 egységgel rendelkezett.

A cél tehát nem a növekedés, hanem a stabil hálózatépítés. Az időzítés mindig nagyobb kihívást jelent a terjeszkedő márkák számára. A rendelkezésre álló tartalékokat könnyű felégetni, egy új egység nyitása sem jelent feltétlen nagy akadályt - a problémák ott kezdődnek, ha a lánc nem tudja nyitva tartani a megnyíló lokációkat.

Hazánkban az amerikai példákkal ellentétben kevesebb hasonló helyzetről hallani. Az Egyesült Államokban főleg ugyanis működő stratégia lehet a "fake it till you make it", azaz "játszd meg magad, amíg igaz nem lesz amit mondasz". Főleg a tőzsdére menetelben mutatkozik meg jól ez, hiszen itt a cégek értékét sokszor nem a valós tőkeerejük határozza meg, hanem hogy mennyire hisznek a jövőjében a befektetők. Az utóbbi években sok hálózat és feltörekvő márka próbálta meg erre támaszkodva megjátszani a piacokat, sokszor valótlan állításokra alapozva. A MidiCi (egy pizza franchise) például papíron sikeres növekedési pályán volt, ám 2018-ban mégis csődeljárásba került. A hálózatnál sorban álltak a partnerjelöltek és írták alá a szerződéseket, de a gyakorlatban végül egyetlen éttermük se nyílt meg. Ráadásul a koncepció maga a franchise építése előtt, egyetlen szelet pizzát sem értékesített, nem rendelkezett a szükséges know-how-val, még a recepteket sem készítette elő.

Egy franchise rendszer életútjában a legnagyobb buktató pontot középtávon a franchise központ növekedése jelenti. Sok rendszergazda találhatja magát ugyanis olyan helyzetben, hogy a hálózatába befolyó royalty díjak már nem tudják eltartani a központot, amely így képtelenné válik biztosítani a vállalt támogatást a hálózat partnerei számára. A cash flow irányítása tehát élet-halál kérdése. Egy induló hálózatnál könnyen lehet finanszírozni néhány kolléga munkáját, de amint 10-20 egység közelébe ér a franchise dőlhet a papírforma.


népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.