Franchise hálózatok problémái 2022-ben

Az első napon Aziz Hashim, az NRD Capital egyik alapító partnere adott elő más vezetőkkel közösen. Aziz az egyetem elvégzését követően nyitotta meg első KFC egységét, azóta pedig már szinte minden nagy amerikai gyorsétteremmel rendelkező multi-brand átvevővé nőtte ki magát. Jelenleg pedig egy 50 millió dolláros befektető céget működtet.
A négy fős beszélgetés központjában a franchise szektor nehézségei álltak illetve az, hogy erre milyen válaszokkal készül a piac. A pandémia visszhangja itt is szerepet kapott, de a legújabb kihívást Amerikában már nem a COVID jelenti, hanem a munkaerőpiac. A homeworking és lezárások közepette gyökeresen megváltozott a munkavállalói attitűd, a ma már “great resignation”-ként emlegetett jelenség eredményeképp a hálózatok nem találnak új munkaerőt. A bérek hirtelen, ugrásszerű növekedést mutatnak még sem akarnak visszatérni az alkalmazottak, ezt a problémát kivétel nélkül minden előadó kiemelte.
Aziz szerint hosszú távon érdemes gondolkodni és a technológiai utat helyezte előtérbe a megoldás érdekében. A robotok nem fogják egyhamar leváltani a hirtelen kieső munkavállalói hiányt, de csökkenthetik a negatív hatást. Szerinte míg néhány éve csak nagy vállalatok kiváltsága volt egy CTO (chief technology officer) alkalmazása, a pozíció ma már elvárás az akár 20 egységet üzemeltető multi-unit partnereknél is. A modern technológia nem csak versenyképességet jelent, de munkavállalói elvárás is formálódik ezen a téren. A piacra belépő fiatalok ugyanis nem szívesen fognak egy elavult, múltban ragadt hálózatnak dolgozni.
Ilyen technológiai fejlesztés lehet a blockchain valamilyen jellegű bevezetése, egy gyorsabb játékosított (gamified) oktatás az új alkalmazottak számára LMS vagy oktatóvideók helyett, akár VR készülékekkel.
Aziz kulcs mondata talán a következő volt az este folyamán: a munkavállalók már nem elégednek meg csak a munkával, a munkaadóknak többet kell kínálnia. Egy olyan világban, ahol az alkalmazottak 95%-a rendelkezik okostelefonnal, ahol az internet világában szinte bárki karriert csinálhat magának szabadúszóként - már nem elég egy egyszerű munka. Az új generációk is egyre nagyobb igényt mutatnak az önmegvalósításra. A munkaadóknak már nem elég csupán fizetést kínálni az alkalmazottaknak. Szívesebben jelentkeznek a feladatra, ha úgy érzik egy vállalható cél érdekében dolgoznak, egy jó környezetben.
Természetesen nem kell fejetlenül a jövőbe rohanni sem. A beszélgetésben résztvevők egyetértettek abban, hogy a bizonytalan alapokra épített technológia csak káoszhoz vezet. Nem menekülhet modernizálásba egy olyan hálózat, amelynek a pénzügyi háttere bizonytalan és kínálata nem tükrözi a fogyasztói igényeket. Ugyanakkor az elmúlt évek pozitív trendje a technológia demokratizációja: azaz ma már nem feltétlen igényel millió dolláros befektetéseket egy cég fejlesztése, a legtöbb esetben már egy-egy szoftveres innovációval könnyen ki lehet tűnni a piacon (pl. Uber).
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...