Számos hálózat osztotta meg tapasztalatait a Franchise Webináron
A webinár keretében a résztvevők Dr. Kupai Mihálynak, a BENU Gyógyszertárak franchise igazgatójának és a Magyar Franchise Szövetség elnökének, illetve Dr. Virág Péternek, a DLA Piper Hungary ügyvédjének előadását hallgathatták meg.
Dr. Kupai Mihály előadásában a franchise szerződések fejlődését, valamint a szerződéses keretek módosítását mutatta be egy hálózat életében. Szó volt például arról, hogy milyen alapvető kötelező tartalmi elemeket kell megjeleníteni a dokumentumban. Így például arról: hogyan kap konkrétan helyet a betanítás, a marketing kommunikáció, az ellenőrzés vagy éppen a díjazás a szerződésben - ugyanis az előadásban ismertetett elemekből több sokszor csak hiányosan jelenik meg a gyakorlatban.
A szerződés számos okból kifolyólag változhat, például egy jogszabályváltozás is kikényszerítheti, de sokszor a rendszergazda részéről merül fel ez az igény. Jellemző példa lehet egy marketing díj bevezetése, amikor az adott hálózat elér arra a szintre, hogy országos kampányokat szervezzen. Ezen a ponton olyan költségelemek merülnek fel, amelyeket kizárólag a royalty-ból pusztán már nem lehet finanszírozni.
A pandémia következtében erőteljesen növekvő e-commerce is számos franchise szerződés megváltozásához vezetett, hiszen sok hálózatban megjelent online kereskedelem (elsősorban a rendszergazda részéről). A webáruházak elterjedése, viszont sérthetik a partnerek jogait (pl. a területi kizárólagosságukat).
Hasonló elem az elektronikus adatcserének az elterjedése, egyes szerződések esetében ugyanis hosszútávon változhat a hálózat belső kommunikációjának módja. A telefon mellett megjelenhet az email, ami mellé pedig bekerülhet a videókonferencia is.
A franchise hálózat növekedésével pedig egyéb elemek is változhatnak, például megjelenhetnek szorosabb bérleti szerződések vagy éppen központi ügyféladatbázisok, melyek szintén szerződés módosítást idéznek elő.
A módosításra ideális esetben lejáratkor kerül sor, ilyenkor a megújítással együtt kézenfekvő az új tételek bevezetése, így egyes partnerek feltételei csak szakaszosan újulnak meg. De sor kerülhet rá, akár kampányszerűen a hálózat valamennyi partnere esetében vagy kisebb csoportonként, egy lassabb folyamat keretében.
Dr. Virág Péter előadásában az EU új vertikális csoportmentességi rendeletének (VBER) franchise-ra gyakorolt hatásáról volt szó. Ahogyan a webináron elhangzott a franchise-al kapcsolatos jogi gondolkodást az 1986-os Pronuptia-ügy - egy esküvői ruhák készítésével foglalkozó franchise hálózat tevékenysége - indította be közel 40 éve. EU-s szinten már kezdetektől érezhető volt, hogy a franchise kiemelt versenyjogi védelmet érdemel, hiszen egy speciális együttműködési módról van szó, ezért az általános tilalmak alól már egy külön, a franchise rendszerekről szóló rendeletben mentesültek a hálózatok. Ez természetesen a franchise rendszerek jogi definiálását is szükségessé tette, melyre először az 1988-as rendeletben került sor - itt kerültek leírásra többek között azok a feltételek is, amelynek meg kellett felelnie egy rendszernek, hogy azt a jog franchise-ként kezelje.
A franchise rendszerekre hatályos jelenlegi rendelet a 2010-től érvényes VBER, azaz vertical block exemption regulation - vagy magyarul a vertikális megállapodások és összehangolt magatartások csoportjaira történő alkalmazása. Az előadás relevanciáját az is adja, hogy a jelenlegi rendelet 2022. május 31-én hatályát veszti. A jelenlegi szabályok elsősorban a 30%-os piaci részesedés feletti szereplőket érintik, ez alatt ugyanis csoportmentességet élveznek. Az egyik legfontosabb rendelkezése ennek a viszonteladói árrögzítés tilalma, azaz a rendszergazda például nem szabhatja meg, hogy franchise átvevői milyen áron értékesíthetik a termékeit - legfeljebb egy javasolt vagy egy maximum árat adhat meg. Ennek volt példája a 2011-es Duna House-ügy Magyarországon, melynél a minimum jutalékok kikötését a fentebb leírtak szerint jogsértőnek is találta a versenyhivatal.
Az előadásban Dr. Virág Péter és Dr. Oroszi Fanni bemutatta a készülő VBER tervezetet is. Ebben a korábbihoz képest egy részletesebb utalásban jelenik meg a franchise. A VBER hatálya akkor terjed ki a franchise-megállapodásokra, ha sem a szállító, sem a vevő piaci részesedése nem haladja meg a 30%-ot. Kivételt képez ez alól a kettős forgalmazás, azaz ha a rendszergazda például nem csak az átvevők számára értékesít, hanem központi szinten akár webshopot üzemeltet és közvetlenül értékesít a fogyasztóknak. Szó volt még a paritás mentességről is, azaz például egy-egy gyűjtőoldal milyen mértékben korlátozhatja a rajta megjelenő szolgáltatók/eladók árait, ha azok más gyűjtőoldalon jelennek meg. Tipikus példák lehetnek erre a Booking.com-on megjelenő szállodák és, hogy ők milyen feltételekkel jelenhetnek meg például Szallas.hu-n.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Április 4-én ismét franchise kiállításon vehettek részt a hazai piac vállalkozói és befektetői.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó MozgásKlinika lehetővé teszi az izületi fájdalmak hatékony, tartós kezelését - többek között ennek is köszönheti a hálózat robbanásszerű növekedését.
A teljesen új megközelítéssel dolgozó My Infraslim hálózat hazánkban folytatja a franchise terjeszkedését. A szlovén franchise rendszer már 15 infra stúdióval rendelkezik a saját piacán, most pedig elérkezettnek látták az időt, hogy Magyarországon is megnyissák az első szalonjukat.
Vállalkozóként az ember számos nehéz üzleti döntés elé áll, az egyik ilyen lehet az, hogy belevágjon-e egy saját franchise hálózat építésébe?
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
legolvasottabb
Játék fejlesztésre adta a fejét az amerikai gyorsétterem hálózat egy agyafúrt marketing kampány keretében.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...