Számos hálózat osztotta meg tapasztalatait a Franchise Webináron

A webinár keretében a résztvevők Dr. Kupai Mihálynak, a BENU Gyógyszertárak franchise igazgatójának és a Magyar Franchise Szövetség elnökének, illetve Dr. Virág Péternek, a DLA Piper Hungary ügyvédjének előadását hallgathatták meg.
Dr. Kupai Mihály előadásában a franchise szerződések fejlődését, valamint a szerződéses keretek módosítását mutatta be egy hálózat életében. Szó volt például arról, hogy milyen alapvető kötelező tartalmi elemeket kell megjeleníteni a dokumentumban. Így például arról: hogyan kap konkrétan helyet a betanítás, a marketing kommunikáció, az ellenőrzés vagy éppen a díjazás a szerződésben - ugyanis az előadásban ismertetett elemekből több sokszor csak hiányosan jelenik meg a gyakorlatban.
A szerződés számos okból kifolyólag változhat, például egy jogszabályváltozás is kikényszerítheti, de sokszor a rendszergazda részéről merül fel ez az igény. Jellemző példa lehet egy marketing díj bevezetése, amikor az adott hálózat elér arra a szintre, hogy országos kampányokat szervezzen. Ezen a ponton olyan költségelemek merülnek fel, amelyeket kizárólag a royalty-ból pusztán már nem lehet finanszírozni.
A pandémia következtében erőteljesen növekvő e-commerce is számos franchise szerződés megváltozásához vezetett, hiszen sok hálózatban megjelent online kereskedelem (elsősorban a rendszergazda részéről). A webáruházak elterjedése, viszont sérthetik a partnerek jogait (pl. a területi kizárólagosságukat).
Hasonló elem az elektronikus adatcserének az elterjedése, egyes szerződések esetében ugyanis hosszútávon változhat a hálózat belső kommunikációjának módja. A telefon mellett megjelenhet az email, ami mellé pedig bekerülhet a videókonferencia is.
A franchise hálózat növekedésével pedig egyéb elemek is változhatnak, például megjelenhetnek szorosabb bérleti szerződések vagy éppen központi ügyféladatbázisok, melyek szintén szerződés módosítást idéznek elő.
A módosításra ideális esetben lejáratkor kerül sor, ilyenkor a megújítással együtt kézenfekvő az új tételek bevezetése, így egyes partnerek feltételei csak szakaszosan újulnak meg. De sor kerülhet rá, akár kampányszerűen a hálózat valamennyi partnere esetében vagy kisebb csoportonként, egy lassabb folyamat keretében.
Dr. Virág Péter előadásában az EU új vertikális csoportmentességi rendeletének (VBER) franchise-ra gyakorolt hatásáról volt szó. Ahogyan a webináron elhangzott a franchise-al kapcsolatos jogi gondolkodást az 1986-os Pronuptia-ügy - egy esküvői ruhák készítésével foglalkozó franchise hálózat tevékenysége - indította be közel 40 éve. EU-s szinten már kezdetektől érezhető volt, hogy a franchise kiemelt versenyjogi védelmet érdemel, hiszen egy speciális együttműködési módról van szó, ezért az általános tilalmak alól már egy külön, a franchise rendszerekről szóló rendeletben mentesültek a hálózatok. Ez természetesen a franchise rendszerek jogi definiálását is szükségessé tette, melyre először az 1988-as rendeletben került sor - itt kerültek leírásra többek között azok a feltételek is, amelynek meg kellett felelnie egy rendszernek, hogy azt a jog franchise-ként kezelje.
A franchise rendszerekre hatályos jelenlegi rendelet a 2010-től érvényes VBER, azaz vertical block exemption regulation - vagy magyarul a vertikális megállapodások és összehangolt magatartások csoportjaira történő alkalmazása. Az előadás relevanciáját az is adja, hogy a jelenlegi rendelet 2022. május 31-én hatályát veszti. A jelenlegi szabályok elsősorban a 30%-os piaci részesedés feletti szereplőket érintik, ez alatt ugyanis csoportmentességet élveznek. Az egyik legfontosabb rendelkezése ennek a viszonteladói árrögzítés tilalma, azaz a rendszergazda például nem szabhatja meg, hogy franchise átvevői milyen áron értékesíthetik a termékeit - legfeljebb egy javasolt vagy egy maximum árat adhat meg. Ennek volt példája a 2011-es Duna House-ügy Magyarországon, melynél a minimum jutalékok kikötését a fentebb leírtak szerint jogsértőnek is találta a versenyhivatal.
Az előadásban Dr. Virág Péter és Dr. Oroszi Fanni bemutatta a készülő VBER tervezetet is. Ebben a korábbihoz képest egy részletesebb utalásban jelenik meg a franchise. A VBER hatálya akkor terjed ki a franchise-megállapodásokra, ha sem a szállító, sem a vevő piaci részesedése nem haladja meg a 30%-ot. Kivételt képez ez alól a kettős forgalmazás, azaz ha a rendszergazda például nem csak az átvevők számára értékesít, hanem központi szinten akár webshopot üzemeltet és közvetlenül értékesít a fogyasztóknak. Szó volt még a paritás mentességről is, azaz például egy-egy gyűjtőoldal milyen mértékben korlátozhatja a rajta megjelenő szolgáltatók/eladók árait, ha azok más gyűjtőoldalon jelennek meg. Tipikus példák lehetnek erre a Booking.com-on megjelenő szállodák és, hogy ők milyen feltételekkel jelenhetnek meg például Szallas.hu-n.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
A fitneszipar jelenleg példátlan növekedést él meg, és a pilates áll a változások élvonalában. De mi teszi ezt a mozgásformát ennyire vonzóvá befektetők és sportolók számára egyaránt?
Hogyan építette fel az alapoktól az ország legnagyobb magyar tulajdonú utazási iroda franchise hálózatát? Bartal Melinda, a Summer Time Travel alapítója nem csak a szakmában elért sikereiről mesél, hanem arról is, miért hisz az emberközeli működésben és olykor miért fontosabb a szenvedély, mint a tapasztalat.
legolvasottabb

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Interjú az elmúlt évtized egyik legsikeresebb magyar hálózatának, a BioHair ügyvezető tulajdonosával Perger Gabriellával.
Interjú Brünner Istvánnal, a Gofrim franchise hálózat alapítójával
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...