Mi a franchise jövője?
A külföldi modell piacokhoz képest, mint amilyen az Egyesült Államok, hazánkban kisebb mértékben figyelhetők meg, de hasonlóak a piaci trendek. A COVID hatására felgyorsult átrendeződés a partnerek között például nálunk közel sem olyan extrém, mint a franchise hazájában. Ott ugyanis a franchise egységek több, mint felét már multi-unit átvevők kezelik - azaz olyan partnerek, akik egyedül több lokációt is üzemeltetnek. Ez a legtöbbször már nem csak egy-egy átvevőt jelent, hanem nagyobb csapatokat vagy cégeket. A McDonald's legnagyobb partnere például a hálózat összes éttermének több, mint 6%-át üzemelteti, 20 országban, 93.000 alkalmazottal. Az európai piacon vannak ugyan jelei hasonló centralizációnak, a kisebb méretből adódóan a hasonló "óriás-partnerek" ritkábbak. A karantén hatására azonban különösen a vendéglátó szektorban, ahol a legtöbb franchise rendszer működik a válság által komolyan érintett partnerek kivásárlása a nagyobb átvevők által egy gyakori trend. A több egységet üzemeltető partnerek tőkeerősebbek, így megengedhetik maguknak, hogy a kevésbé jövedelmező egységeket is átvegyék.
A szerkezeti átrendeződés mellett a legfontosabb változást a technológiai fejlesztések jelentik. Nehéz konkretizálni, hogy hány évvel is gyorsította fel pontosan a koronavírus a hálózatoknál az innovációt, de eddig nem volt példa hasonló sebességre a múltban. Egyelőre kérdéses, hogy a nyitás után mekkora része marad meg az online kereskedelemnek és a házhozszállításnak, de az éttermek már hosszútávon berendezkedtek és alkalmazkodtak az új helyzethez így, amennyiben a fogyasztói igény is meg lesz rá, akkor ez velünk marad.
A kényszerhelyzetben egyes hálózatok már-már futurisztikus megoldásokkal kísérletezhetnek, hogy tovább csökkentsék a költségeiket. Egy karantén esetén az éttermek nem tudnak teljes személyzettel működni. Az amerikai White Castle például már robotikával kísérletezik, hogy az éjjeli műszakban dolgozók egy részét helyettesíteni tudja. Ha fejlesztések beválnak és több hálózatban is sikeresek a tesztek - pl. a KFC esetében is, mely szintén hasonlóval próbálkozik - akkor a következő években egyre jobban elterjedhetnek a hasonló automatizációk. Ha a házhozszállítás a jövőben is népszerű opciónak bizonyul akkor az éttermek vendégtere összezsugorodhat és a szellemkonyhák is megjelenhetnek nálunk - olyan éttermek, amelyek kifejezetten csak házhozszállításra specializálódnak és nem lehet helyben fogyasztani. Az önvezető autók és a dróntechnológia fejlődésével pedig a kiszállítás is átalakulhat, amely tovább gyorsíthatja az éttermi szektor átrendeződését. A KFC Kínában például már önvezető kocsikkal - sofőr nélkül - viszi az utcára a rendeléseket.
A jövőben a szolgáltatók előnybe kerülhetnek, hiszen ilyen esetekben nehezen megoldható a házhozszállítás és az automatizáció sem lenne olyan kézenfekvő. Egyenlőre azonban ennél távolabb már csak spekulálni lehet, hogy mi vár a franchise szektorra pontosan.
Fotók: Miso Robotics, shanghaineko
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...