Egy sikerse franchise brand építőelemei

Brand
Brand / Nem csak arculat, de kommunikáció is
Hétfő
2020.12.14.
A franchise egyik alapvető eleme a brand, sokan csak ezért csatlakoznak egy hálózathoz. Melyek is az építőelemei egy jó márkának?
 

A franchise vállalkozási forma hazánkban is népszerű a nagyobb hálózatok körében, ha meg van a know-how akkor adott a külső partnerek bevonása, ám ez nem mindig elegendő. A brand – különösen a közösségi média dominanciája alatt – egyre centrálisabb elemévé válik a franchise hálózatoknak, a növekedésben játszott szerepe egyenlővé vált a know-how súlyával.

1. Innováció

A sikeres brand-ek megújulnak és a fogyasztói ízléssel együtt változnak. A legnagyobb franchise hálózatok közül az elmúlt évtizedben mindegyik átesett legalább egy ráncfelvarráson. Az innováció szerepe nem csak a belső folyamatokra és a hálózat működésére terjed ki, a megjelenésnek is követnie kell a trendeket. A legjobb brand átalakulások során a hálózatok alakítják például a logót, a színeket és a megjelenését egészét úgy, hogy az a fogyasztók számára szinte észrevehetetlen: egy-egy árnyalattal más színt használnak, egy apró dizájnelemet leépítenek, egy új elemet behoznak. A drasztikus lépések ritkák és nem is javasolt, hiszen megzavarhatja a fogyasztókat.

2. Partnerkiválasztás

Két felé oszlik a brand fenntartásának felelősége. Az arculat pontos megjelenítésében a rendszergazda mellett a partnerek is egyaránt szerepet kapnak. Komoly félreértést okozhat, ha egy partner eltér a központ követelményeitől vagy nem követi az arculati ajánlásokat. Megtévesztő lehet a fogyasztónak, ha betér egy egységbe és nem a megszokott környezet fogadja. Egy nagy hálózat esetében ez kevésbé okoz problémát, a rendszergazda gyakran magára vállalja az egység megtervezését és a partnerekre már csak a kivitelezés marad, de az induló koncepciók esetében ez nem mindig valósul meg. Az arculat megvalósításának utolsó védőbástyája így a partnerkiválasztás marad, a rendszergazdának alaposan meg kell fontolnia, hogy kit enged be a hálózatba. Egy rossz partner nem csak az adott egység arculati megjelenését, de akár az egész hálózat hírnevét is kockáztathatja.

3. A know-how kialakítása és átadása

Ha meg van, hogy hogyan nézzen ki az egység és hogyan kommunikáljanak az átvevők, a következő lépés mindennek a dokumentációja és az átadása. Nem elég leírni a rendszergazda gondolatait, a megjelenését élőben is tesztelni kell először. Ennek érdekében a legtöbb hálózat pilot-egységeket üzemeltet, ahol az új innovációkat – vagy éppen arculati változásokat – a gyakorlatban is kipróbálhatják. Ennél is fontosabb a betanítás szerepe, az arculat ugyanis nem csak a megjelenésről szól, ennek a legtöbb elemét könnyű fenntartani – a partnerek nem fogják indokolatlanul egy új színre festeni az egységet. Ami sokkal nagyobb kihívás az a kommunikáció szinten tartása és ellenőrzése. Az átadás nem csak a kézikönyvekre korlátozódik, a partnereket és a személyzetet egyaránt be kell tanítani és folyamatosan oktatni, hogy a megjelenés azonos maradjon.


Franchise tanácsadó

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Amikor nemcsak egy márkához, hanem egy szakmai közösséghez is csatlakozol – Interjú Bartal Melindával” /2025.06.11.

Hogyan építette fel az alapoktól az ország legnagyobb magyar tulajdonú utazási iroda franchise hálózatát? Bartal Melinda, a Summer Time Travel alapítója nem csak a szakmában elért sikereiről mesél, hanem arról is, miért hisz az emberközeli működésben és olykor miért fontosabb a szenvedély, mint a tapasztalat.

Expo körkép – Használt termékekből is lehet jó befektetés /2025.03.26.

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.

Franchise körkép: önkiszolgáló kávéautomata /2025.03.12.

A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.

Franchise Expo 2025: egyenes út az üzleti siker felé /2025.03.05.

Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.

Franchise képzés indul! /2025.02.21.

A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.