Egy sikerse franchise brand építőelemei

A franchise vállalkozási forma hazánkban is népszerű a nagyobb hálózatok körében, ha meg van a know-how akkor adott a külső partnerek bevonása, ám ez nem mindig elegendő. A brand – különösen a közösségi média dominanciája alatt – egyre centrálisabb elemévé válik a franchise hálózatoknak, a növekedésben játszott szerepe egyenlővé vált a know-how súlyával.
1. Innováció
A sikeres brand-ek megújulnak és a fogyasztói ízléssel együtt változnak. A legnagyobb franchise hálózatok közül az elmúlt évtizedben mindegyik átesett legalább egy ráncfelvarráson. Az innováció szerepe nem csak a belső folyamatokra és a hálózat működésére terjed ki, a megjelenésnek is követnie kell a trendeket. A legjobb brand átalakulások során a hálózatok alakítják például a logót, a színeket és a megjelenését egészét úgy, hogy az a fogyasztók számára szinte észrevehetetlen: egy-egy árnyalattal más színt használnak, egy apró dizájnelemet leépítenek, egy új elemet behoznak. A drasztikus lépések ritkák és nem is javasolt, hiszen megzavarhatja a fogyasztókat.
2. Partnerkiválasztás
Két felé oszlik a brand fenntartásának felelősége. Az arculat pontos megjelenítésében a rendszergazda mellett a partnerek is egyaránt szerepet kapnak. Komoly félreértést okozhat, ha egy partner eltér a központ követelményeitől vagy nem követi az arculati ajánlásokat. Megtévesztő lehet a fogyasztónak, ha betér egy egységbe és nem a megszokott környezet fogadja. Egy nagy hálózat esetében ez kevésbé okoz problémát, a rendszergazda gyakran magára vállalja az egység megtervezését és a partnerekre már csak a kivitelezés marad, de az induló koncepciók esetében ez nem mindig valósul meg. Az arculat megvalósításának utolsó védőbástyája így a partnerkiválasztás marad, a rendszergazdának alaposan meg kell fontolnia, hogy kit enged be a hálózatba. Egy rossz partner nem csak az adott egység arculati megjelenését, de akár az egész hálózat hírnevét is kockáztathatja.
3. A know-how kialakítása és átadása
Ha meg van, hogy hogyan nézzen ki az egység és hogyan kommunikáljanak az átvevők, a következő lépés mindennek a dokumentációja és az átadása. Nem elég leírni a rendszergazda gondolatait, a megjelenését élőben is tesztelni kell először. Ennek érdekében a legtöbb hálózat pilot-egységeket üzemeltet, ahol az új innovációkat – vagy éppen arculati változásokat – a gyakorlatban is kipróbálhatják. Ennél is fontosabb a betanítás szerepe, az arculat ugyanis nem csak a megjelenésről szól, ennek a legtöbb elemét könnyű fenntartani – a partnerek nem fogják indokolatlanul egy új színre festeni az egységet. Ami sokkal nagyobb kihívás az a kommunikáció szinten tartása és ellenőrzése. Az átadás nem csak a kézikönyvekre korlátozódik, a partnereket és a személyzetet egyaránt be kell tanítani és folyamatosan oktatni, hogy a megjelenés azonos maradjon.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
A fitneszipar jelenleg példátlan növekedést él meg, és a pilates áll a változások élvonalában. De mi teszi ezt a mozgásformát ennyire vonzóvá befektetők és sportolók számára egyaránt?
legolvasottabb

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Szeretnél belépni az ingatlanpiacra, de nincs elég tőkéd hozzá? Van rá egyszerűbb megoldás, ha saját vállalkozás indításában gondolkodsz.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...