Hány egységet vigyen egy partner?

BioHair
BioHair / A magyar hálózat esetében például maximum két egysége lehet egy átvevőnek
Hétfő
2020.12.07.
A multi-unit átvevők több franchise egységet üzemeltetnek, ám ez a szám kettőtől egészen ezerig terjedhet. Ezért nagy kérdés, hogy mennyit is érdemes egyszerre működtetni?
 

Sok franchise átvevőben felmerül a kérdés, hogy több év sikeres működés után esetleg egy újabb egységgel bővítsék a portfóliójukat. Természetesen hálózatonként változnak az erre vonatkozó feltételek, egyes rendszergazdák kifejezetten korlátozzák a megnyitható boltok számát, így először érdemes velük egyeztetni, ha ebben gondolkodunk.

A single-unit franchise átvevők előnye a személyes jelenlét az egységben. A befektetésük megtérítése érdekében a partnerek többsége motiváltabb a napi munka elvégzésében, mint egy átlagos alkalmazott. Ez a pozitív hozzáállás pedig alapelvárás több, személyközpontú koncepcióban, ilyen esetekben nem is érdemes sok egységben gondolkozni, legfeljebb akkor, ha családtagok vezetik a többi egységet vagy ha nagyon megbízunk egy felvett vezetőben. A Biohair fodrászszalonjai esetében például fontos szerepet játszanak a partnerek a napi üzemeltetés során. A multi-unit rendszerrel szemben nagyobb sikerrel üzemelnek az egy vagy két egységes átvevők, így a központ korlátozza a maximális lokációk számát partnerenként.

Mielőtt a következő egység megnyitásában gondolkodnánk, először érdemes tapasztalatot szerezni a meglévővel. A rendszergazdák átadják az üzemeltetéshez szükséges know-how-t, de egy több száz oldalas kézikönyvet nem lehet azonnal memorizálni és a tapasztalat itt is többet ér, mint az elméleti tudás. Nincsen egyértelmű időtartam, ami után biztos megéri új egységet nyitni, de érdemes legalább néhány év működési tapasztalatot szerezni mielőtt felépítenénk a következő lokációt.

3-4 egység után központi szerepbe kerül az emberi erőforrás kérdése, ezen a ponton ugyanis fokozatosan megnő az adminisztráció súlya, lehetetlenné válik az üzletek egy időben történő ellenőrzése és napi működtetése. Itt válnak el leginkább a single-unit átvevőktől a multi-unit partnerek, a napi folyamatokban egyre kevésbé vesznek részt és a szerepük már inkább csak a meglévő egységek közötti ingázásra terjed csak ki. Ahogyan egy franchise hálózat növekedésével megnő a franchise központ szerepe, úgy itt egy multi-unit partner esetében is az új egységek nyitásával előbb-utóbb fel kell építeni egy saját csapatot, akik az üzletek üzemeltetéséért felelnek majd.

Egy másik hálózathoz való csatlakozás lehetősége is felmerülhet. Ez már multi-brand üzemeltetésnek minősül és számos további problémával jár. Alapvetően ajánlott inkább a meglévő koncepción belül új egységet nyitni, hiszen így a franchise átvevők építhetnek a meglévő működési tapasztalatra. De fontos a diverzifikáció szerepe is, ha valaki csak egy éttermet üzemeltet az problémát jelenthet egy újabb járvány esetén, de második egységként semmiképp sem érdemes rögtön egy teljesen új koncepcióba belevágni.

Fotók: Wesley Johnson, BioHair


népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.