Hány egységet vigyen egy partner?
Sok franchise átvevőben felmerül a kérdés, hogy több év sikeres működés után esetleg egy újabb egységgel bővítsék a portfóliójukat. Természetesen hálózatonként változnak az erre vonatkozó feltételek, egyes rendszergazdák kifejezetten korlátozzák a megnyitható boltok számát, így először érdemes velük egyeztetni, ha ebben gondolkodunk.
A single-unit franchise átvevők előnye a személyes jelenlét az egységben. A befektetésük megtérítése érdekében a partnerek többsége motiváltabb a napi munka elvégzésében, mint egy átlagos alkalmazott. Ez a pozitív hozzáállás pedig alapelvárás több, személyközpontú koncepcióban, ilyen esetekben nem is érdemes sok egységben gondolkozni, legfeljebb akkor, ha családtagok vezetik a többi egységet vagy ha nagyon megbízunk egy felvett vezetőben. A Biohair fodrászszalonjai esetében például fontos szerepet játszanak a partnerek a napi üzemeltetés során. A multi-unit rendszerrel szemben nagyobb sikerrel üzemelnek az egy vagy két egységes átvevők, így a központ korlátozza a maximális lokációk számát partnerenként.
Mielőtt a következő egység megnyitásában gondolkodnánk, először érdemes tapasztalatot szerezni a meglévővel. A rendszergazdák átadják az üzemeltetéshez szükséges know-how-t, de egy több száz oldalas kézikönyvet nem lehet azonnal memorizálni és a tapasztalat itt is többet ér, mint az elméleti tudás. Nincsen egyértelmű időtartam, ami után biztos megéri új egységet nyitni, de érdemes legalább néhány év működési tapasztalatot szerezni mielőtt felépítenénk a következő lokációt.
3-4 egység után központi szerepbe kerül az emberi erőforrás kérdése, ezen a ponton ugyanis fokozatosan megnő az adminisztráció súlya, lehetetlenné válik az üzletek egy időben történő ellenőrzése és napi működtetése. Itt válnak el leginkább a single-unit átvevőktől a multi-unit partnerek, a napi folyamatokban egyre kevésbé vesznek részt és a szerepük már inkább csak a meglévő egységek közötti ingázásra terjed csak ki. Ahogyan egy franchise hálózat növekedésével megnő a franchise központ szerepe, úgy itt egy multi-unit partner esetében is az új egységek nyitásával előbb-utóbb fel kell építeni egy saját csapatot, akik az üzletek üzemeltetéséért felelnek majd.
Egy másik hálózathoz való csatlakozás lehetősége is felmerülhet. Ez már multi-brand üzemeltetésnek minősül és számos további problémával jár. Alapvetően ajánlott inkább a meglévő koncepción belül új egységet nyitni, hiszen így a franchise átvevők építhetnek a meglévő működési tapasztalatra. De fontos a diverzifikáció szerepe is, ha valaki csak egy éttermet üzemeltet az problémát jelenthet egy újabb járvány esetén, de második egységként semmiképp sem érdemes rögtön egy teljesen új koncepcióba belevágni.
Fotók: Wesley Johnson, BioHair
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Április 4-én ismét franchise kiállításon vehettek részt a hazai piac vállalkozói és befektetői.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó MozgásKlinika lehetővé teszi az izületi fájdalmak hatékony, tartós kezelését - többek között ennek is köszönheti a hálózat robbanásszerű növekedését.
A teljesen új megközelítéssel dolgozó My Infraslim hálózat hazánkban folytatja a franchise terjeszkedését. A szlovén franchise rendszer már 15 infra stúdióval rendelkezik a saját piacán, most pedig elérkezettnek látták az időt, hogy Magyarországon is megnyissák az első szalonjukat.
Vállalkozóként az ember számos nehéz üzleti döntés elé áll, az egyik ilyen lehet az, hogy belevágjon-e egy saját franchise hálózat építésébe?
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
legolvasottabb
Játék fejlesztésre adta a fejét az amerikai gyorsétterem hálózat egy agyafúrt marketing kampány keretében.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...