5 jótanács, mielőtt saját franchise hálózatot indítanál (3. rész)
1. A minőség rovására menne a franchise?
Az egyik leggyakoribb félelem az induló hálózatokban a minőség romlása. Egyetlen partner hibájából egész hálózatok bedőlhetnek. Az ebből fakadó kockázatokat megfelelő ellenőrzéssel csökkenteni lehet, de teljesen megelőzni nem. Habár a partnerek elhivatottak a termék/szolgáltatás iránt, hiszen a saját befektetésükkel játszanak, még sem egyezik meg feltétlenül az elkötelezettségük a rendszergazdáéval, aki megálmodta a koncepciót. A minőség minimális csökkenése a legtöbb hálózat életében természetes és belefér, az azonban szektoronként és koncepciónként változó lehet, hogy mennyire csökken a kínálat minősége franchise-ban. Egy magas szaktudást igénylő, komplikált tanácsadói szolgáltatás például sokkal nagyobb mértékben fog romlani a partnerek keze alatt, mint egy tömeggyártott, előre elkészített termék viszonteladása.
2. Mik a hosszútávú céljaid?
Hogyan képzeled el a vállalkozásod jövőjét 10-15 év múlva? Ha a hálózatépítés nem feltétlen tartozik a céljaid közé, nem akarsz 10 év múlva is a központban dolgozni vagy a partnereket támogatni, akkor nem biztos, hogy alkalmas leszel a hálózatalapításra. Egy franchise indítása hosszútávú terv, és úgy érdemes vele számolni, hogy a korábbi pontokban megfogalmazott dolgok a következő 10-15 évre legalább – de inkább tovább – érvényesek lesznek. Mielőtt hálózatot indítanál, érdemes leülni és kidolgozni egy hosszútávú, általános tervet, amellyel számolni tudsz.
3. Jövedelmező lenne a partnerkapcsolat mindkét fél számára?
A franchise egy üzleti alapú partnerkapcsolat, amely – ideális esetben – mindkét fél számára előnyökkel jár. A hálózathoz való csatlakozáshoz a megfelelő feltételeket kell kínálni, a kapcsolat nem lehet egyoldalú és nem feltétlenül elég, csak ha jövedelmező a vállalkozásod. Vannak hálózatok, ahová nem feltétlenül csak az anyagi megtérülésért csatlakoznak az átvevők,hanem valami mást is keresnek – élvezetet, érzelmileg kötődnek a vállalkozáshoz, beleszerettek vagy csupán önműködő és nem kell vele foglalkozniuk, számtalan oka lehet egy átvevőnek a csatlakozásra, csak az a kérdéses, hogy biztosítani tudod-e Őket a belépőknek.
4. Van egy jó történeted?
A sikeres terjeszkedés kulcsa – a megfelelő kapcsolati háló hiányában - egy agresszív marketing kampány. De nem elég ha milliókat költesz Facebook hirdetésekre, a sablon szövegek nem fogják megérinteni a vállalkozókat, márpedig ha azt akarod, hogy milliókat bízzanak a koncepciódra, akkor nagyon meg kell Őket érinteni. A legnagyobb hálózatok is egy jó sztorival indultak. Lehet, hogy valamilyen új szolgáltatást kínálsz, egyedi a vállalkozásod vagy gyorsan terjeszkedsz, a lényeg, hogy egy történetet építs az erősségeidre, amivel meg tudod mozgatni a partnerjelölteket
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Az AI mégsem megoldás a gyorséttermek minden problémájára?
/2025.10.27.
A nagy AI trendtől sok vállalkozás azt várta, hogy végre nem kell többet foglalkozni a munkaerő problémákkal és már tényleg csak az étterem konyhájába kell ember.
A KFC már több, mint 100 éves és több mint 70 éve működik franchise-ban mégis komoly változásokat jelentett be a hálózat.
A rendezvénynek a Jalsovszky ügyvédi iroda volt a házigazdája, akik üzleti reggelivel fogadták a résztvevőket.
Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
legolvasottabb
Miért jobb a franchise futár?
/2025.10.27.
Miért működik a DODO franchise-ban, és miben tér el a többi futár cégtől?
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
Magyarországon is elérhetővé tette franchise koncepcióját az amerikai székhelyű Popeyes Louisiana Kitchen csirkés gyorsétterem lánc.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...