Milyen részvényekbe érdemes fektetni a koronavírus járvány ideje alatt?
Március vége óta csak romlott a koronavírus-helyzet, Magyarországon kijárási korlátozás lépett érvénybe, az Egyesült Államokban pedig elszabadult a járvány. Mégis ezekkel párhuzamosan, az elmúlt egy hónapban csak felfelé ment a tőzsde. Odáig jutottunk, hogy az online kereskedelmi szektor részvényei - Amazon, Shopify - árfolyamai rekord magasságba szöktek.
A tőzsde egyik alap igazságának látszik, hogy mindig csak felfelé megy, a legnagyobb recessziókból és gazdasági válságokból is előbb utóbb kilábal. Habár a jelenlegi helyzetben a piac rendkívül volatilis, az elmúlt hónap trendjei alapján, már sok befektető visszaszállt. Ehhez hozzájárult, hogy több országban is már a karantén enyhítésén gondolkodnak, a járványgörbe pedig a legtöbb helyen már laposodik.
Három szempontot kell figyelembe venni, ha bevásárláson gondolkozunk:
1. A helyzettől függetlenül, mik a legjobb részvények?
A koronavírus előtti piacnak is voltak már nyertesei és ezek a helyzet javulása után, nagy valószínűséggel folytatni fogják a felfelé menetelést. Ebbe a kategóriába tartoznak a klasszikus tech-óriások, az Apple, a Microsoft, a Google, a Facebook, akiket a jelenlegi helyzet amúgy is csak kisebb mértékben érintett. Ezek a vállalatok a jövőben nagy valószínűséggel tovább növekednek majd. Ahhoz viszont, hogy biztosan választhassunk figyelembe kell venni a következő szempontot is.
2. Hogyan fog megváltozni az élet a koronavírus után?
A lakosság nagy részének - különösen az Egyesült Államokon kívül - eddig idegen volt az internetről rendelni. Most, hogy a karantén miatt mindenki otthonába ragadt egyre többen kényszerülnek arra, hogy kipróbálják az online lehetőségeket. Nem véletlen, hogy az Amazon vagy a Zoom rekord forgalmat tapasztal. Ez a több hetes vagy akár hónapos bezártság, sok eddig az internetes vásárlást kerülő egyént az online térre való átállásra kényszerít. Kétségtelen, hogy a koronavírus után a most beidegződő szokások, online rendelések, online konferenciák, távolsági munkavégzés egy része velünk marad. Ez a tény pedig olyan cégeknek fog kedvezni, mint amilyen az Amazon vagy éppen a Shopify, amelyek felváltják a jelenlegi kiskereskedelmet, vagy a Zoom, Microsoft, Slack amelyek az online munkavégzéshez és konferenciákhoz kínálnak megoldásokat.
Szintén megfontolandó lehet az étel házhozszállítási szektor is, külföldön olyan cégek tartoznak ide, mint az Uber Eats vagy a GrubHub, habár ezen vállalatok többsége nem lép tőzsdére. Ahogy Magyarországon a Netpincér, úgy külföldön ezek a cégek is rekordforgalmat tapasztaltak, hiszen az éttermek megpróbálnak sebtében profilt váltani és a kiszállításra fókuszálni. Fontos azonban figyelembe venni, hogy ebben a szektorban kevés profit van, a fenti cégek is az utolsó centekig versenyeznek, a nap végén ugyanis az éttermek azt fogják választani, aki a legalacsonyabb árat kínálja. Ezt igazolja a két cég árfolyama is, az Uber és a GrubHub részvénye nem nyert nőt a tőzsdén, mint például az Amazon vagy a Shopify. Ha viszont nem Ők, akkor ki? Úgy néz ki, hogy jelenleg a házhozszállítási biznisz győztese a Domino's pizzéria-hálózat, amely az elmúlt hónapban csaknem teljesen visszahozta a koronavírus miatti árfolyam zuhanását. A brand ugyanis saját kiszállító hálózatot üzemeltet, melynek egy részét drónok teszik ki.
3. Kik a legnagyobb vesztesei a koronavírusnak?
A jelenlegi helyzetet főleg az általános pánikhangulat okozta, ezért zuhant be az elején többek között az Amazon is, amelyről már az elején sejteni lehetett, hogy győztesként fog kijönni a dologból. A zuhanás másik részét viszont olyan vállalatok alkották, akiknek tényleg szinte a nullára csökkent a forgalma. Ide tartozik sok gyorsétteremlánc, akik nem tudtak időben áthelyezkedni az online térbe, utazási irodák és légitársaságok, illetve nagyjából az egész vendéglátási-szektor.
Ha feltételezzük, hogy a krízishelyzet még idén véget ér és a tőzsde korrigálja magát, akkor most érdemes még beszállni a legnagyobb vesztesekbe. Habár ez a kategória a legkockázatosabb, ugyanakkor itt van a legnagyobb esély a pozitív kilengésekre is. Különösen a légitársaságok között azt látni, hogy az elmúlt hónapban már az abszolút minimumon stagnáltak, így különösebb romlásra legfeljebb a pénzügyi jelentések megjelenésekor számíthatunk (a napokban). Utána viszont - tekintettel az állami támogatásokra - a koronavírusból kilábalva valószínűleg csak felfelé vezethet az útjuk.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...