20 év franchise fejlesztés
A PROFIT system franchise tanácsadó hálózat, mely egyúttal online és nyomtatott médiatermékek kiadója és franchise expók, szakmai kiállítások szervezője is egyben, 1998-ban indult útjára Varsóból. Akkoriban még csak egy pár franchise koncepció működött a lengyel piacon, mindössze egyetlen hazai franchise szereplővel, a Blikle márkával soraiban – a piac fennmaradó részét külföldi hálózatok uralták. Azonban ez hamar megváltozott.
„Amikor mi indultunk, akkor tulajdonképpen még a franchise piac sem tudott arról, hogy létezik. Akkoriban a franchise gyakorlatilag teljesen ismeretlen volt a lakosság körében, a potenciális licence átvevő franchise partnerek és azon vállalatok számára egyaránt, amelyek egyébként készen álltak a franchise rendszerben történő üzletfejlesztésre, terjeszkedésre” – emlékezett vissza Arkadiusz Słodkowski társalapító és igazgatósági tag.
Ma – részben a PROFIT system szakértők munkájának köszönhetően – nagyjából 1200 franchise hálózat tevékenykedik a lengyel piacon, melyek több mint 80 százaléka hazai gyökerű koncepció. Fennállása alatt a PROFIT system több mint 300 franchise koncepció kidolgozásában és hálózatfejlesztésében működött közre a legkülönbözőbb kereskedelmi és szolgáltatói ágazatokban a gyerekruházati és divatmárkáktól kezdve, benzinkút- és étteremhálózatokon át a fitnesz- vagy éppen élelmiszerláncokig.
A PROFIT system vállalat tehát kéz-a-kézben fejlődött a mára Európa egyik legnagyobbikává váló lengyel franchise piaccal, és – ahogy sok franchise márka is – többéves működés után megszületett a határokon túli expanzió terve. Az irodanyitásokkal meghódított első országok Ukrajna és a Cseh Köztársaság voltak, melyeket követett Magyarország 2012-ben. Az anyavállalat tulajdonosai nagy potenciált láttak a magyar piacban mind a saját vállalkozásuk, mind pedig a franchise fejlődése számára, annak ellenére, hogy a globális gazdasági válság elég nagy “rumlit” hagyott maga után. „Hittünk benne, hogy a franchise ágazatnak van jövője Magyarországon, és igazunk volt” – tette hozzá Arkadiusz Słodkowski.
A PROFIT system közel hét éve tevékenykedik a magyar piacon, működése során egy domináns pozíciót sikerült felépíteni főként franchise tanácsadói szolgáltatásain és a Franchising.hu szakmai portálon keresztül. A vállalat részt vesz a franchise, mint vállalatfejlesztési és vállalkozási forma szélesebb körű népszerűsítésében is Magyarországon. A Franchising.hu franchise portál egy kapoccsá vált a franchise átadók és potenciális franchise partnerek világa között. Egy olyan hellyé, ahol a kereslet találkozik a kínálattal, ahol franchise rendszergazdák olyan üzleti partnerekre találhatnak, akik gyakran álmodtak saját vállalkozásuk elindításáról.
Ezen erőfeszítések hatása pedig a franchise ismertebbé válásán és nagyobb tömegekhez való eljutásán keresztül határozottan tetten érhető. Az elmúlt évek tendenciái azt mutatják, hogy nemcsak egyre szélesebb körben ismerik a franchise fogalmát Magyarországon, de egyre mélyebb ismeretekkel is rendelkeznek arról az üzleti szereplők. „Úgy látjuk, hogy mind a már működő, mind pedig a potenciális franchise rendszergazdák és franchise átvevő partnereik hozzáállása jelentősen változott. Egyre több vállalat készül fel egyre részletesebben a franchise átadói szerepre. Professzionális franchise rendszert és csomagot dolgoznak ki, minden üzleti megoldást és folyamatot tesztelnek saját üzletükben, mintaegységükben vagy bemutatótermükben, és hitelesítik franchise koncepciójukat a Franchise Szövetséghez való csatlakozással. És minderre szükség is van az egyre tájékozottabb, valamint egyre nagyobb választási lehetőséggel rendelkező potenciális partnerek megnyeréséhez” – mondta el Szabó Tibor, a magyarországi PROFIT system iroda vezetője.
Jelenleg a franchise tanácsadó hálózat szolgáltatásai 15 országban érhetőek el világszerte. Magyarország és a már említett piacok mellett a PROFIT system sikeresen vetette meg a lábát Horvátországban, Lettországban, Litvániában, Oroszországban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában és Szaúdi- Arábiában. Az expanzió legutóbbi állomásához a tavalyi év végén érkezett a cégcsoport, amikor elindultak a Franchising.hu társoldalai Macedóniában és Olaszországban is.
„Olyan országokban terjeszkedünk, ahol a franchise piac nagy növekedési potenciállal rendelkezik, ezért döntöttünk a közelmúltban az olaszországi megjelenés mellett. Igaz, hogy jelenleg az ország nehéz gazdasági helyzetben van, de ideális a franchise ágazat és franchise szereplők fejlesztéséhez, köszönhetően a lakosság és a nagyvárosok számának, kiépített infrastruktúrának, valamint a fejlett és erős turizmusnak” – avatott be Michal Wisniewski társalapító, hozzátéve, hogy idén májusban, a PROFIT system szervezésében első ízben franchise kiállításra kerül sor Nápolyban is.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Interjú Baranyai Zsomborral, a Mail Boxes Etc hazai franchise átvevőjével.
Az ingatlanpiac és a gyógyszertár piac voltak a tavalyi húzó ágazatok.
A coworking irodák népszerűsége töretlen, az IWG 34 országban 156 új egységet nyitott 2019 első felében.
A napjainkban egyre jobban terjedő közösségi munkaterek új lehetőségeket kínálnak a vállalkozóknak a már sok helyen telített irodabérleti piacon.
A franchise-ban keletkező ellentétek, sokszor a generációs különbségekből adódnak, mindenki a saját céljaiért dolgozik.
legolvasottabb
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.