A 21. század Top 5 franchise márkája
A franchise világában sokszor hallunk sikertörténeteket. Az Entrepreneur magazin például minden évben összeállítja a Top 500 legsikeresebb franchise márka rangsorát; most azonban előrukkolt egy újabb listával: összegyűjtötte azt az 5 franchise hálózatot, melyek 2001 óta minden évben megjelentek a franchise rangsorban, és így a legnépszerűbbnek és legsikeresebbnek mondhatók. Lássuk, melyek ezek!
1. Subway
A szendvicseiről elhíresült Subway 2001 óta 14-szer szerepelt a Top 5 franchise hálózat között, bár igaz, hogy az utóbbi években lejjebb csúszott a ranglétrán: 2016-ban még mindig az 5. helyen szerepelt, tavaly azonban már a 25. helyre csúszott vissza. Jelenleg a Top 500-as lista 105. helyén áll, ez pedig nagyrészt annak köszönhető, hogy az Egyesült Államokbeli egységeinek száma két év alatt a 2015-ös 26 972 üzletről 26 291-re csökkent. Ennek ellenére a Subway még mindig igen népszerű a kedvező együttműködési feltételeknek, valamint a közelmúltban végbement változásoknak köszönhetően, így pedig ismét növekedési pályára állt. Magyarországon jelenleg 9 működő étterem található, mind hazai franchise partnerek üzemeltetésében.
- Vezérigazgató: Suzanne Greco
- Franchise központ: Milford, Conn.
- Franchise rendszer 1974 óta
- Becsült teljes befektetés: egy étterem kialakításának és beindításának összes költsége Magyarországon nagyjából 100 000 EUR
- Kezdeti franchise díj: Az első franchise licence-díj (belépési franchise díj) Magyarországon 7.500 EUR, minden további licence díja pedig 3.750 EUR. Amennyiben a franchise megállapodás megkötésétől számított 12 hónapon belül megnyitja Subway éttermét, úgy a franchise központ 3.750 eurót visszatérít az engedély árából
- Új egységek 2017-ben: - 222 (0,5 százalékos csökkenés)
- Képzés: 33 óra gyakorlat, 62 óra elmélet
2. 7-Eleven
A 7-Eleven kiskereskedelmi áruházlánc 2002-ben és 2018-ban is a második helyen végzett a Top 500-as listán. A franchise hálózat az utóbbi években tovább gyarapodott, csak tavaly 3 336 egységgel bővült világszerte. Legtöbbjük nem amerikai franchise tulajdonosoké, de a cég pozíciója továbbra is hazai piacán a legerősebb. Míg 54 061 üzlet a nemzetközi piacokon található, addig az USA-ban 7 025 üzlete van, azonban ez a szám 2008 óta mintegy 60 százalékkal nőtt. Magyarországon egyelőre nem üzemel 7-Eleven szupermarket.
- Vezérigazgató: Joseph DePinto
- Franchise központ: Dallas
- Franchise rendszer 1964 óta
- Becsült teljes befektetés: 37 550 – 1 149 900 USD
- Kezdeti franchise díj: 10-100 ezer USD
- Új egységek 2017-ben: 3 336 (5,7 százalékos növekedés)
- Képzés: 240 óra gyakorlat, 24 óra elmélet
3. McDonald's
A világ talán legjobban ismert franchise márkája, a McDonald's sem hagyható ki a listáról, hiszen a világszerte 34 ezer franchise üzlettel rendelkező hálózat 2001 óta rendszeresen megjelent a világ top franchise hálózatai között, és nincs ez másképp idén sem. Magyarországon 1990-ben nyitott meg az első McDonald’s, jelenleg pedig 89 étterem kínálja a „mekizés” élményét hazánkban – a 21 fős franchise partneri kör az éttermek több mint felét üzemelteti országszerte.
- Vezérigazgató: Steve Easterbrook
- Franchise központ: Oak Brook, Illinois
- Franchise rendszer 1955 óta
- Becsült teljes befektetés: Magyarországon nagyjából 200-500 millió forint
- Kezdeti franchise díj: 45 000 USD
- Új egységek 2017-ben: 507 (+1,4%)
- Képzés: 9-12 hónapos éttermi és vezetői tréning a franchise partner és személyzete számára
4. Hampton by Hilton
2001 óta a Hampton by Hilton hotellánc mindig feltűnt a legjobbak között, sőt a 21. század első éveiben négy alkalommal is az első helyen szerepelt. Igaz, hogy domináns szerepe azóta valamelyest csökkent, de a hotelláncok között még így is a Hampton by Hilton a legnépszerűbb (jelenleg 29.). A franchise hotelek és motelek üzemeltetésével foglalkozó hálózat 20 országban több mint 2300 egységgel rendelkezik. Az 1984-ben alapított márka eredetileg a Hampton Inn nevet viselte, azonban 1999-ben felvásárolta a Hilton Worldwide. 2009-ben a Hampton by Hilton Európa felé vette az irányt, és megnyitották első brit szállodájukat. Magyarországon a Hilton ezen franchise márkája egyelőre még nem vetette meg a lábát.
- Vezérigazgató: Christopher Nassetta
- Franchise központ: Memphis, Tennessee
- Franchise rendszer 1984 óta
- Becsült teljes befektetés: 7-17 millió USD
- Kezdeti franchise díj: 75 000 USD
- Új egységek 2017-ben: 128 (+6,0%)
5. UPS Store
A UPS Store a kiskereskedelmi postai szolgáltatások legnagyobb franchise rendszergazdája, melynek 5000 egysége van az Egyesült Államok, Kanada és Puerto Rico piacain. Ebben az évben az Entrepreneur listáján a vállalat a negyedik helyen áll, és 2001 óta ötször is a világ 30 legsikeresebb franchise hálózata között szerepelt. A cég belföldi és külföldi szállítmányozási szolgáltatásokat, valamint csomagolási és nyomtatási megbízásokat is teljesít.
- Vezérigazgató: Tim Davis
- Franchise központ: San Diego, Kalifornia
- Franchise rendszer 1980 óta
- Becsült teljes befektetés: 177 955 – 402 595 USD
- Kezdeti franchise díj: 29 950 USD
- Új egységek 2017-ben: 69 (+1,4%)
- Képzés: 80 óra gyakorlat, 72 óra elmélet


BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...