Egy franchise megvásárlása kevésbé kockázatos megoldás lehet, mint a semmiből felépíteni egy vállalkozást, ugyanis a franchise átadó már sok munkát elvégzett a partnerek helyett. Az üzleti terv megvan, ahogy egy erősebb márkaismertség is, illetve a franchise átadó gyakran felelős a reklám és marketing tevékenységért. Azonban minden új vállalkozás kockázatos, még a franchise rendszerben működők is. Lehet, hogy kap egy megalapozott, kipróbált márkanevet és üzleti tervet, de a siker a végén Önön múlik. Ha azt tervezi, hogy valamelyik franchise hálózat ”ernyője” alatt indítja el saját vállalkozását, akkor ez az öt tipp Önnek szól:
Szerezzen információt, végezzen kutatást
Akár egy franchise brókeren keresztül azonosít be egy franchise lehetőséget, akár egy expón találkozik azzal, egyedül Ön felelős a megfelelő tájékozódásért még mielőtt befektetne. Kezdje a franchise tájékoztatóval, amiben megtalál minden fontos részletet a vállalatról, ahogyan a kezdeti franchise díj, a befektetés és a kötelezettségek mértékéről is.
A potenciális franchise átvevőknek fontos biztosra menniük, hogy pontosan tudják, mi lesz a szerepük vállalkozástulajdonosként. Nem szabad azonban csak egy megnyerő franchise brosúrára alapozni a tájékozódást, érdemes megkérdezni már tevékenykedő franchise partnereket – például egyszerűen, hogy hogyan néz ki egy napjuk vagy mit csinálnak az iroda/étterem/fodrászat/stb. tulajdonosaként. Érdemes őket kérdezni a teljes befektetésről is (Összhangban volt-e befektetésük a franchise tájékoztatóban meghatározott tőkeigénnyel?); illetve egyszerűen feltenni nekik a kérdést, hogy „Belevágnának-e újból?”
Gondoljon a helyszínre
Sok sikeres étterem- és üzlettulajdonos mondta már, hogy végül a helyszínen múlik minden. Az egyik legkeményebb és legfontosabb döntés, melyet a franchise partnereknek (és általában a vállalkozóknak) meg kell hozniuk, az a vállalkozás/üzlethelyiség helyszínének kiválasztása. Sok franchise átadó nyújt segítséget és támogatást a tökéletes lokáció megtalálásában, elsősorban azon jellemzők megosztásával, melyekkel az ideális helyszínnek rendelkeznie kell, és amelyek az ő üzletüket is sikerre vitték.
Azonban a nap végén a döntés az Öné. Meg kell, hogy értse célközönségét, valamint azt, hogy pontosan mivel lehet felkelteni érdeklődésüket és elvezetni a vásárlókat üzletéhez. Ezután értékelje a lehetséges helyszíneket – vegyen figyelembe olyan részleteket is, mint a helyi turizmus, az autós, gyalogos, stb. forgalom, parkolás, a közelben lévő üzletek. Ellenőrizze, hogy a franchise átadó biztosít-e területi kizárólagosságot (más franchise partner nem nyithat üzletet pl. egy meghatározott sugarú körön belül).
Összpontosítson a kiszolgálásra
Egy franchise csomag megvásárlásával kap egy bizonyított modellt és egy tiszta marketing stratégiát az új vásárlók szerzéséhez. Azonban Önön múlik a vásárlói élmény meghatározása; az alkalmazott-vásárló interakció pedig bármilyen vállalkozást megtörhet vagy éppen az egekbe emelhet.
Kérje ki szakértő véleményét
Az adószabályok és jogi szerződések meglehetősen komplexek lehetnek egy franchise rendszerben működő vállalkozás esetén. Érdemes lehet egyeztetni egy jogásszal, lehetőség szerint olyannal, aki a franchise szabályozásban is jártas, hogy átnézze franchise szerződését és a kapcsolódó dokumentumokat, valamint azonosítsa a potenciális (esetleg csak évek múltán jelentkező) veszélyeket.
Továbbá egy tapasztalt könyvelő segíthet megérteni a vállalkozásindításhoz és -menedzseléshez kapcsolódó költségeket, valamint meghatározni az ehhez társuló adókötelezettséget. A teljes kezdeti befektetés mértékéhez képest már nem jelentős a szakértői tanácsadás költsége, így mindenképp egyfajta biztonságot nyújt.
Ne feledkezzen meg a vállalkozási formáról
A franchise átvevők számára egy megfelelő vállalkozási forma (mint pl. egy Kft.) kritikus lehet a személyes-, magáneszközök üzlettől való különválasztásához. A pontos vállalati struktúra leginkább aktuális helyzetétől fog függni (pl. a Kft. nagyobb törzstőkét igényel, mint egy Bt. vagy Egyéni vállalkozás) a legtöbb franchise átvevő valamelyik társas vállalkozási formát választja.
A legtöbb franchise átadó is inkább ilyen vállalkozásokkal (Kft. Vagy Részvénytársaság) köt franchise szerződést, mintsem Egyéni vállalkozókkal. Leginkább ott (abban az országban/megyében) érdemes létrehozni egy Kft-t (ha még nincsen), ahol maga az üzlet is kialakításra kerül, nem pedig ott, ahol a franchise átadó egyébként székhellyel rendelkezik.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Egy vállalkozás túlélését sokszor nem egy jó ötlet, hanem egy jó üzleti terv teszi lehetővé.
Számos buktatója lehet annak, ha a személyiségünkhöz nem illeszkedő franchise-hoz csatlakozunk.
Nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora összeget kell különböző marketing eszközökre költeni egy franchise partner megszerzéséhez. Ám most egy amerikai kutatás megpróbál tiszta vizet önt a pohárba.
Összeszedtük azokat a tényezőket, melyekre érdemes figyelni mindenkinek, aki egy franchise rendszerhez való csatlakozásban gondolkodik.
Ezeket a kérdéseket mindenképpen tegye fel a csatlakozást megelőzően.
legolvasottabb

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...