A legjobb franchise-ok rangsora

Sokan, akik egy franchise licence megvásárlásában gondolkoznak megkérdezték már, hogyan kell, hogyan lehet kiválasztani a legjobb franchise ajánlatot. Az én javaslatom, hogy először alaposan gondoljuk végig, milyen típusú üzlet illik hozzánk. A következő pár évet valamilyen ötletre/koncepcióra épülő üzleti tevékenységnek szenteljük, ebben fogunk élni, ezért a döntésnek a teljes együttműködés ideje alatt kielégítőnek és testhezállónak kéne lennie számunkra. Ezután a józan ész használatával kell számba venni a különböző koncepciókat, megvizsgálni az egyes franchise ötletek népszerűségét az ügyfelek, valamint a franchise partnerek körében. Nem szabad elfeledkezni a pénzügyi elemzésről sem. Franchise esetében ehhez használhatjuk a franchise átadó adatait, előrejelzéseit: milyen bevételekre számíthatunk az induláskor, majd pedig később, és ezek milyen magasak lehetnek. Érdemes számba venni a működési költségek, munkabérek és bérleti díjak mértékét is. A kapott adatok alapján meg kell tudni határozni, hogy az üzlet mikortól termel nyereséget és a jövőben ez hova fejlődhet még. Természetesen meg kell győződni, hogy a franchise átadótól kapott adatok hitelesek, illetve a franchise központ és a vezetők olyan szemlélettel, értékekkel irányítanak-e, amelyek hozzánk közel állnak. Kölcsönös tisztelettel lehet legyőzni a jövőben felmerülő esetleges nehézségeket, míg a szimpátia hiánya az elején, rossz szerencsét jelent a későbbiekben.
Lehetséges egy olyan egyszerű rangsor elkészítése, aminek segítségével biztosan a jobb franchise ajánlatot választhatja? Én sok erre törekvő rangsorral találkoztam és mindegyik sikertelennek bizonyult. Egy weboldal például elérhetővé tett egy szavazási opciót, amelynek segítségével a portálra ellátogatók megjelölhették az általuk legjobbnak tartott franchise ajánlatokat. Ahogy az sejthető, a legjobbak végül azok a franchise hálózatok lettek, amelyek tulajdonosai a leginkább eltökéltek voltak a franchise partnerek felkutatásában, ezért sok időt és energiát áldoztak saját projektjeik szavaztatására. Egy másik elgondolás a franchise hálózatok növekedését, új egységek/értékesítési pontok nyitását elemezte. Természetes, hogy a rangsort az alacsony befektetést igénylő üzleti ötletek nyerték. Jóval könnyebb olyan tíz új partnert találni, akik nyitnak egy-egy hot-dogos standot, mint egyet, aki egy éttermet visz. De egy étterem jóval nagyobb nyereséget is tud termelni.
Sokkal veszélyesebb viszont az a tény, hogy általában ezek a rangsorok azokat a hálózatokat tüntetik fel a legjobbnak, amelyek a mennyiségre fókuszálnak, a minőség helyett. Egy pár éve az egyik pénzügyi magazin összeállította a bankszektor leggyorsabban fejlődő franchise hálózatainak rangsorát. Azok, akik ebben a rangsorban elől végeztek, a következő évben a legtöbb bankfiók-bezárást szenvedték el. Ők nem törődtek az ideális helyszín kiválasztásával, a termékek megfelelő összeállításával vagy a franchise partnerek és alkalmazottaik képzésével, mindössze megpróbáltak a lehető leggyorsabban új egységeket nyitni. A piac azonban ellenőrzi és ”hitelesíti”, amit a franchise tulajdonos elhanyagolt.
Ezért van az, hogy én jobban értékelem azokat a társaságokat, amelyek nem nyernek a rangsorokban, mert a fejlesztés, növekedés ugyan lassabban, de sokkal ésszerűbben történik. Hogyan találjuk meg ezeket a franchise-okat? A józan, ésszerű tanulmányozással. Sokszor segítségünkre lehet a Magyar Franchise Szövetség által kiállított igazolvány (ami az Etikai Kódex követelményeinek való megfelelést jelenti), valamint a hosszabb működés a piacon. Érdemes elemezni a franchise átadótól kapott adatokat és a franchise szerződést átnézettetni egy ügyvéddel. Ne feledjük, jogunk van ahhoz, hogy minden aggályunkat, kétségünket kielégítő válaszokat kapjunk. Ha ezeket nem kapjuk meg, akkor valószínűleg egy másik üzleti lehetőséget/koncepciót kell keresni.
Michal Wisniewski

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Egy vállalkozás túlélését sokszor nem egy jó ötlet, hanem egy jó üzleti terv teszi lehetővé.
Számos buktatója lehet annak, ha a személyiségünkhöz nem illeszkedő franchise-hoz csatlakozunk.
Nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora összeget kell különböző marketing eszközökre költeni egy franchise partner megszerzéséhez. Ám most egy amerikai kutatás megpróbál tiszta vizet önt a pohárba.
Összeszedtük azokat a tényezőket, melyekre érdemes figyelni mindenkinek, aki egy franchise rendszerhez való csatlakozásban gondolkodik.
Ezeket a kérdéseket mindenképpen tegye fel a csatlakozást megelőzően.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...