Michal Wisniewski - franchise tanácsadás igazgató, PROFIT system.
Hétfő
2013.09.30.
Gyakran találkozunk manipulációval, ezért érdemes a statisztikákat óvatosan kezelni. Sok rangsor rossz következtetésekhez vezet.
 

Sokan, akik egy franchise licence megvásárlásában gondolkoznak megkérdezték már, hogyan kell, hogyan lehet kiválasztani a legjobb franchise ajánlatot. Az én javaslatom, hogy először alaposan gondoljuk végig, milyen típusú üzlet illik hozzánk. A következő pár évet valamilyen ötletre/koncepcióra épülő üzleti tevékenységnek szenteljük, ebben fogunk élni, ezért a döntésnek a teljes együttműködés ideje alatt kielégítőnek és testhezállónak kéne lennie számunkra. Ezután a józan ész használatával kell számba venni a különböző koncepciókat, megvizsgálni az egyes franchise ötletek népszerűségét az ügyfelek, valamint a franchise partnerek körében. Nem szabad elfeledkezni a pénzügyi elemzésről sem. Franchise esetében ehhez használhatjuk a franchise átadó adatait, előrejelzéseit: milyen bevételekre számíthatunk az induláskor, majd pedig később, és ezek milyen magasak lehetnek. Érdemes számba venni a működési költségek, munkabérek és bérleti díjak mértékét is. A kapott adatok alapján meg kell tudni határozni, hogy az üzlet mikortól termel nyereséget és a jövőben ez hova fejlődhet még. Természetesen meg kell győződni, hogy a franchise átadótól kapott adatok hitelesek, illetve a franchise központ és a vezetők olyan szemlélettel, értékekkel irányítanak-e, amelyek hozzánk közel állnak. Kölcsönös tisztelettel lehet legyőzni a jövőben felmerülő esetleges nehézségeket, míg a szimpátia hiánya az elején, rossz szerencsét jelent a későbbiekben.

Lehetséges egy olyan egyszerű rangsor elkészítése, aminek segítségével biztosan a jobb franchise ajánlatot választhatja? Én sok erre törekvő rangsorral találkoztam és mindegyik sikertelennek bizonyult. Egy weboldal például elérhetővé tett egy szavazási opciót, amelynek segítségével a portálra ellátogatók megjelölhették az általuk legjobbnak tartott franchise ajánlatokat. Ahogy az sejthető, a legjobbak végül azok a franchise hálózatok lettek, amelyek tulajdonosai a leginkább eltökéltek voltak a franchise partnerek felkutatásában, ezért sok időt és energiát áldoztak saját projektjeik szavaztatására. Egy másik elgondolás a franchise hálózatok növekedését, új egységek/értékesítési pontok nyitását elemezte. Természetes, hogy a rangsort az alacsony befektetést igénylő üzleti ötletek nyerték. Jóval könnyebb olyan tíz új partnert találni, akik nyitnak egy-egy hot-dogos standot, mint egyet, aki egy éttermet visz. De egy étterem jóval nagyobb nyereséget is tud termelni.

Sokkal veszélyesebb viszont az a tény, hogy általában ezek a rangsorok azokat a hálózatokat tüntetik fel a legjobbnak, amelyek a mennyiségre fókuszálnak, a minőség helyett. Egy pár éve az egyik pénzügyi magazin összeállította a bankszektor leggyorsabban fejlődő franchise hálózatainak rangsorát. Azok, akik ebben a rangsorban elől végeztek, a következő évben a legtöbb bankfiók-bezárást szenvedték el. Ők nem törődtek az ideális helyszín kiválasztásával, a termékek megfelelő összeállításával vagy a franchise partnerek és alkalmazottaik képzésével, mindössze megpróbáltak a lehető leggyorsabban új egységeket nyitni. A piac azonban ellenőrzi és ”hitelesíti”, amit a franchise tulajdonos elhanyagolt.

Ezért van az, hogy én jobban értékelem azokat a társaságokat, amelyek nem nyernek a rangsorokban, mert a fejlesztés, növekedés ugyan lassabban, de sokkal ésszerűbben történik. Hogyan találjuk meg ezeket a franchise-okat? A józan, ésszerű tanulmányozással. Sokszor segítségünkre lehet a Magyar Franchise Szövetség által kiállított igazolvány (ami az Etikai Kódex követelményeinek való megfelelést jelenti), valamint a hosszabb működés a piacon. Érdemes elemezni a franchise átadótól kapott adatokat és a franchise szerződést átnézettetni egy ügyvéddel. Ne feledjük, jogunk van ahhoz, hogy minden aggályunkat, kétségünket kielégítő válaszokat kapjunk. Ha ezeket nem kapjuk meg, akkor valószínűleg egy másik üzleti lehetőséget/koncepciót kell keresni.

Michal Wisniewski


Michal Wisniewski

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.