23 kérdés a rendszergazdához

A partner kiválasztás egy hosszú, több lépcsőből álló folyamat. A rendszergazda a lehető legalaposabban szeretné szűrni a jelentkezőket, hogy a számára a legalkalmasabb átvevőt válassza ki. Azonban a kiválasztás nem egyoldalú folyamat, nagyon fontos, hogy az átvevő is készüljön az első találkozásra, a megismerkedés napjára, az úgynevezett Discovery Day-re. A rendezvény célja, hogy az átadó bemutassa a franchise koncepciót, megindokolja, miért jobb, mint a piaci ellenfelei. Ez egy kiváló lehetőség egyúttal az átvevő számára is, hogy megismerje a hálózatot, feltegye azokat a kérdéseket, ami alapján valós képet kaphat a rendszerről, megtudhatja, neki való-e az adott modell.
A találkozó előtt érdemes beszélni a jelenlegi átvevőkkel – általában a rendszergazda által kijelölt partnereket lehet felkeresni. Amennyiben van olyan korábbi átvevő, aki kilépett a hálózatból, a távozás okait is érdemes megismerni, hiszen csak így kaphatunk teljes képet a rendszerről. Fontos utána nézni, hogy a hálózat vagy a rendszergazda ellen volt-e/van-e bármilyen jogi eljárás, és ha igen, arra rákérdezni.
Az alábbiakban 23 kérdést gyűjtöttük össze, amit mindenképpen érdemes feltenni a Discovery Day-en az általunk kiszemelt hálózatnak, ill. annak képviselőinek:
- Meséljen a versenytársakról, különösképp azokról, akik jelen vannak a helyi piacon. Hogyan elemzik őket, mi garantálja a piaci előnyt?
- Milyen irányban fog változni/fejlődni a koncepció a jövőben? Milyen lesz a marketing?
- Hogyan reagál a hálózat a jelenlegi és jövőbeli piaci kihívásokra?
- Mit látnak legnagyobb veszélynek a piacon? (Ha erre nem kap választ érdemes gyanakodni.) Mit tartanak a legnagyobb lehetőségnek?
- Miként változik a piac? Melyik a társadalmi csoport a fő vásárló?
- Mi a koncepció sikerének a kulcsa? „Mit árul a hálózat?” (Például egy McDonald's gyakorlatban hamburgert árusít. De szintén hozzá tartozik a portfoliójához a minőség, a gyors szolgáltatást, tiszta mellékhelyiséggel stb.)
- Hogyan változott a piac az elmúlt 5 éveben? Ezt hogyan élte meg a hálózat? Hogyan élték meg a riválisok?
- Kik a fő beszállítok? Milyen szerződés van velük?
- Hogyan tudják biztosítani a termékek stabil árát? Segít-e a rendszergazda az üzlet felszerelésénél?
- Milyen fejlesztéseket végeznek a hálózaton? Mennyit költenek fejlesztésre (a bevétel hány százalékát)?
- Sikeresek-e a reklámok? Melyik reklám ügynökséggel dolgoznak?
- Várható-e tulajdonos váltás a közel jövőben?
- Mik a hálózat jövőbeli céljai? (közeli, távoli)
- Milyen komolyabb változások voltak a hálózatban az utóbbi 3 évben? Része ez-e egy nagyobb tervnek?
- Miben különbözik a hálózat riválisaitól?
- Terveznek-e komoly változást a vezetésben?
- Hogyan támogatják az induló partnereket az első 6 vagy 12 hónapban?
- Hogyan építik be az átvevő tapasztalatait a hálózatba?
- Milyen teljesítménymutatókat oszt meg a partnerekkel? Milyen módon teszi ezt?
- Miért nem mutat üzleti tervet? (amennyiben nem mutat)
- Egy átvevő arról számolt be, hogy … mit szól ehhez?
- Mi volt eddig a legnagyobb probléma? Mi okozta? Hogyan előzik a meg/kezelik a hasonlókat a jövőben?
- Mik a riválisok erőségei, gyengeségei?
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Egy vállalkozás túlélését sokszor nem egy jó ötlet, hanem egy jó üzleti terv teszi lehetővé.
Számos buktatója lehet annak, ha a személyiségünkhöz nem illeszkedő franchise-hoz csatlakozunk.
Nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora összeget kell különböző marketing eszközökre költeni egy franchise partner megszerzéséhez. Ám most egy amerikai kutatás megpróbál tiszta vizet önt a pohárba.
Összeszedtük azokat a tényezőket, melyekre érdemes figyelni mindenkinek, aki egy franchise rendszerhez való csatlakozásban gondolkodik.
A franchise-ban keletkező ellentétek, sokszor a generációs különbségekből adódnak, mindenki a saját céljaiért dolgozik.
legolvasottabb

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...