Az elmúlt években egyre több és több új franchise koncepció jelent meg a piacon és a vállalkozók továbbra is kíváncsiak, hogyan használhatnák ki a terjeszkedésnek ezt a formáját, milyen lehetőségeket rejt még magában. A franchise előnyök átgondolása után egy kérdést kell megválaszolnia: készen áll, hogy rendszergazda legyen?
A franchise ötlete egyre jobb megítélést nyer a vállalkozók körében. Észrevették azokat az előnyöket, amik a franchise-zal járnak és amikből profitálhatnak. Minden vállalkozó bővíteni akarja az értékesítési csatornáit, újakat kiépíteni, a terméküket, márkájukat ismertebbé és napszerűbbé tenni a piacon. Mindinkább csábító pedig, ha a vállalkozás fejlesztése nagymértékű befektetés nélkül és minimális kockázattal jár. Továbbá a rendszergazdának nem kell foglalkoznia a személyzet és a management felkutatásával, felvételével az egyes franchise üzletekbe, ugyanis ezeknek az üzleteknek a tulajdonosai maguk az átvevők, akik sokkal elhivatottabbak, mint más alkalmazottak. Másik érv az átadóvá válás mellett az új bevételi forrás lehetőségek megjelenése, mint a royalty, kisebb marketing költségek, nagyobb piaci részesedés (forgalmazási franchise esetén). Ugyanakkor a rendszergazda egy időigényes szerep. Sajnos sokszor nem tudatosul azokban, akik vállalkozásuk franchise-ban való fejlesztésében gondolkodnak, hogy mivel tehetik különlegessé ajánlatukat átvevők számára, mitől lesz igazán vonzó, aminek köszönhetően végül csatlakoznak a hálózathoz. Mielőtt döntene mindenképp gondolja végig, hogy milyen előnyökkel jár az átvevő számára a franchise koncepció átvétele.
Eljött az idő?
A franchise definíciója szerint az átadó ellátja a teljes üzleti modellel az átvevőt, ami az üzleti tevékenységhez elengedhetetlen. Ahhoz, hogy az ehhez elengedhetetlen gyakorlati tapasztalatok rendelkezésre álljanak, szükséges egy legalább 12 hónapja működő kísérleti egység, ami a sikeres gyakorlati megvalósulást hivatott bemutatni. Minimum ennyi idő szükséges, hogy az ötletet alaposan ki lehessen próbálni, ellenőrizni a jövedelmezőségét a szezonitását, a versenytársakat a piacon és megbizonyosodni, hogy mennyire függ az aktuális trendektől, divatirányzatoktól. Mindenkinek magának kellene a saját bőrén megtapasztalni az üzleti koncepciót, ezáltal könnyebb az ideális átvevő megtalálása is. Csak saját egységgel lehet elkészíteni egy olyan átfogó koncepciót, ami az üzleti tevékenység minden részére kiterjed.
Jogom van használni a logómat?
Franchise hálózat kiépítése során egy egységes, univerzális megjelenéssel kell ellátni a hálózat egységeit annak érdekében, hogy a vállalkozás, márka felismerhető és könnyen beazonosítható legyen a vásárlók számára. Ehhez szükség van a vállalkozás logójának, valamint az egységek belső megjelenésének kialakítására. Ne feledkezzen meg, hogy vannak bizonyos jogi szabályozások, amik engedélyezik logó kizárólagos használati jogát és szabályozzák is azt. Ez után tud majd franchise licencet értékesíteni.
Megéri?
Ha franchise-on gondolkozik mindenképp meg kell vizsgálnia a franchise rendszer használatából fakadó előnyöket, plusz bevételeket mind a saját, mind a potenciális átvevő szemszögéből. A kérdés az, hogy hány jövőbeli átvevővel számolhat, nekik milyen pénzügyi forrásokat kell befektetni és az egyes üzletek milyen megtérülési idővel valósíthatók meg. El kell dönteni, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt majd, tud nyújtani átvevői számára és határozza meg a hálózatához való csatlakozás előnyeit is.
Van promóciós stratégiája?
Ha van legalább egy működő üzlete, tulajdonosa az ehhez tartozó márkajelezéseknek és az üzleti tevékenység jövedelmező, el lehet kezdeni gondolkozni franchise hálózat kiépítésén. De ahhoz, hogy az ehhez szükséges összes előkészületet megtegye, meghatározzon minden az együttműködéshez szükséges alapelvet, bizony idő és energiaigényes. Az első lépés a franchise csomag elkészítése (kézikönyvek megírása), amit a potenciális átvevőknek ajánl. Ennek tartalmaznia kell a franchise szerződést, ami tartalmazza mindkét fél jogait és kötelezettségeit az együttműködés időtartama alatt és után is. A következő lépés a működési vagy üzemeltetési kézikönyv elkészítése, ami leír minden olyan eljárást, amit az átvevőnek be kell ültetnie, alkalmaznia kell a működés során és ami a mindennapi üzleti tevékenységét segíti. Meg kell határozni a franchise díjakat is és készíteni olyan üzleti terveket, amik az ajánlatát vonzóvá teszik. Mindez nem egyszerű és igen időigényes, ezért érdemes franchise tanácsadóhoz fordulni a szakmai dokumentumok alapos elkészítésének érdekében.
A következő lépés a franchise hálózatnak és a márkának a fejlesztését célzó promóciós stratégia meghatározása és az első átvevők felkutatása. Tudni kell, hogy az átvevők alkalmazásához és későbbi ellenőrzéséhez szükségesek lesznek különböző számítógépes programok, belső kommunikációs csatornák és hasonló vállalati eszközök, berendezések is. A főkérdés, amire választ kell találnia: készen áll a rendszergazda szerepre?
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Egyre több vállalat dönt franchise együttműködésen alapuló vállalkozás-fejlesztés mellett. Ellenőrizze, hogy eljött e az idő a franchise-hoz.
A franchise előnyök mellett bizony vannak hátrányok, nehézségek is, amiket az átadónak szintén figyelembe kell venni.
A franchise lehetséges megoldás egy hálózat, annak termékeinek vagy szolgáltatásainak gyors és intenzív fejlesztésére, megvalósítására.
Ezen a felületen gyűjtjük a könnyen befogadható legfontosabb tudnivalókat, érdekességeket, hogy látogatóink és érdeklődőink segítségére legyünk.
A potenciális franchise átvevők felkutatásának módjai.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...