Miben különbözik a hagyományos hálózatoktól egy franchise rendszer?
![](https://img.franchising.pl/hu/537/de4/5things.png)
Amennyiben a koncepciót indító vállalkozó (rendszergazda) szempontjából nézzük, akkor a franchise egyfajta külső tőke bevonásaként jelenik meg, hiszen a partner a saját maga finanszírozza meg az üzletét.
A franchise hálózatok első lépései szinte mindenhol azonosak. Az első néhány egységet mindig a rendszergazda finanszírozza meg, ezek sikerét látva pedig két irányba indulhat el. Egyfelől dönthet amellett, hogy saját üzletek nyitásával folytatja a terjeszkedését vagy pedig bevonhat külső partnerek, franchise átvevőket is. A második opció általában sokkal gyorsabb terjeszkedést és hatékonyabb működést tesz lehetővé mindamellett, hogy kevesebb tőkét és kapacitást követel meg a rendszergazdától.
Ám a franchise alacsony hazai ismertségének köszönhetően kevesen kezdenek el már az első egység megnyitását követően tudatosan építkezni. A legtöbb koncepció azért indul el ebben a modellben, mert a mintaegység sikerét látva egyre többen keresik meg a tulajdonost azzal, hogy hogyan csatlakozhatnának ők is, valamint nyithatnák meg saját egységüket. Pontosan ezért, a hazai hálózatoknál szinte kivétel nélkül, az első partnerek az ismeretségi körből, a vendégek/vásárlók közül kerülnek ki.
A partnerek teljes erejükkel a saját üzletük sikeréért fognak dolgozni, hiszen ez az ő vállalkozásuk, mely teljesmértékben az ő befektetésükből valósult meg. A kialakítás költségein túl pedig belépési díjat, valamint havi forgalmi jutalékot (royaltyt) is fizetniük kell a rendszergazda felé.
A franchise a legszorosabb gazdasági forma. A modellben a rendszergazda meghatározza a lokációt, a márkanevet, a napi működést, a kialakítandó egység arculatát, valamint a termékszortimentet, illetve a nyújtandó szolgáltatások körét is. Emellett előírja, hogy milyen marketing tevékenységet kell folytatnia a partnernek, illetve a munkatársak kiválasztását, felvételét is szabályozza.
Tehát ha azt kérdezzük kinek érdemes franchise vállalkozásba kezdenie mint átvevő, akkor annak, aki egy sikeres vállalkozás receptjét szeretné átvenni. Aki beleszeret, azonosul a koncepcióval mindamellett, hogy tudja követni a sikerhez elengedhetetlen szabályokat.
Nagyon gyakran választják azok a franchiset, akiknek nincsen vállalkozói tapasztalatuk, hiszen a rendszergazda tudásának, valamint a koncepció által biztosított betanításnak köszönhetően így is sikeresen tudják vinni az egységüket.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
![](https://img.franchising.pl/hu/c2f/c9e/franchisetypesthumb.png)
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
Sokáig lehetne beszélni a franchise üzleti vonzatairól, a lehetőségeiről és kockázatairól, a mérvadó statisztika szerint a partnerek mindössze 5%-a megy csődbe, ami piaci viszonylatban kiemelkedőnek számít. Azonban van emberi oldala is, hiszen a franchise legalább annyira szól a kapcsolat teremtésről, mint a pénzügyi sikerről.
Az Európai Közösség által elfogadott Kódexet a Magyar Franchise Szövetség iránymutató dokumentumként tartja számon, használja és két további irányelvvel egészítette ki.
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
legolvasottabb
![](https://img.franchising.pl/hu/2d2/fbe/k_p_330x.jpg)
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Még olyan óriások is, mint a közel 40.000 egységgel rendelkező McDonald's sem sikeres minden piacon. Összegyűjtöttünk 10 olyan országot, ahol valamilyen oknál fogva nem tudott gyökeret verni az amerikai franchise.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...