A kormány és a bankok perifériáján kívül
A volt Jugoszlávia országaiban a franchise fejlődése alapvetően a helyi vállalkozók lelkesedésének, semmint a kormány és a bankok támogatásának köszönhető és elsősorban ezen vállalkozók érdeme, hogy ez a vállalkozásfejlesztési mód, az elmúlt két évtizedben mégis el tudott terjedni Szlovéniában. Barbara Humar Gerbeč, a Szlovén Franchise Szövetség elnöke, egyben a Linea Snell franchise rendszer társtulajdonosa mesélt arról, hogy a franchise milyen fejlődési stádiumban jár jelenleg nyugati szomszédunknál, valamint milyen problémákkal kell szembenézniük a piaci szereplőknek.
A Szlovén franchise Szövetség adatai alapján, milyen franchise márkák vannak jelen az országban? Milyen arányban vannak a hazai márkák, illetve melyek a legnépszerűbb ágazatok?
A franchise Szlovéniában sajnos még mindig szegényesen szabályozott - még az általános, gazdasági tevékenység szerinti csoportosítások között sem találni a franchise tevékenységet - ezért nehéz bármilyen statisztika bemutatása, és nincs teljesen megbízható adat arra, hogy pontosan hány franchise hálózat tevékenykedik a piacon, akár hazaiakra, akár külföldiekre vonatkozóan. Becsléseket ismerünk, ezek alapján Szlovéniában hozzávetőlegesen 120 franchise hálózat van jelen, aminek a fele külföldi. A legtöbb franchise rendszer a kereskedelemben tevékenykedik.
Hogy halad a franchise fejlődése Szlovéniában? Mik a legnagyobb nehézségek, amikkel a szereplőknek szembe kell nézniük, illetve mik az előnyei a piacnak?
Több mint két évtizede már, hogy a franchise tevékenység relatíve gyorsan terjed az országban. Ez alatt az idő alatt persze sok minden változott is Szlovéniában. Voltak hazai vállalkozások, akik már hosszú ideje működő üzletüket terjesztették ki franchise rendszerben, néhány vállalkozás olyan franchise üzleteket nyitott, ahol a franchise partnerek a „nulláról indultak”. Mások független boltokat „építettek be” hálózatukba és alakították át őket franchise egységekké. (Jó példa erre a független gumiabroncs javító üzletek együttműködéséből létrehozott hálózat, amelyek franchise rendszerben működnek a különleges BCS név alatt.)
Jöttek külföldi hálózatok is – vagy egyéni franchise partnerek révén (pl. McDonald’s) vagy mester partnereken keresztül. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb franchise hálózat alkalmazkodni tudott a kihívó környezethez és növekedni tudott, olyan külföldi és hazai rendszerek egyaránt voltak, amelyek mára megszüntették tevékenységüket.
Jelenleg az egyik legnagyobb kihívás, amivel a franchise hálózatoknak szembe kell nézniük az az új projektek finanszírozása. A bankok a régióban sajnos még mindig nem ismerték el a franchise- t, mint önálló üzleti modell, ami pedig sokszor magas szintű befektetést igényel. Ez nagyban bonyolítja a szükséges pénzügyi erőforrások biztosítását az üzlet fejlesztése és növekedése érdekében, különösen a hazai franchise rendszerek számára.
Mik a pontos célkitűzései és feladatai a Szlovén Franchise Szövetségnek?
A Szlovén Franchise Szövetség a Szlovén Kereskedelmi Kamara alatt működik és tagja az Európai Franchise Szövetségnek (EFF), ami összehozza a nemzeti franchise szövetségeket szerte Európából. A mi intézményünk felelős Szlovéniában a franchise tevékenység jó hírének és a vállalkozók/lakosság körében kialakult pozitív képének fenntartásában, támogatásában.
Tevékenységünk kiterjed szakmai franchise tanácsadásra, magasabb minőségű franchise rendszerek létrehozása érdekében, valamint a közvetlen és közvetett asszisztálásra a szövetségi tagok franchise tevékenységében. Ez a támogatás magába foglalja a teljes körű információ- és tapasztalatcsere biztosítását a Szövetség tagjai között.
Mint bármely másik franchise szövetség esetén, a mi feladatunk is elsősorban, hogy növeljük a franchise ismertségét, valamint gondozzuk, szolgáljuk a franchise rendszergazdák és partnereik érdekeit. Ez egy olyan üzleti környezet és mechanizmus kialakítását jelenti, amely lehetővé teszi az információk, üzleti tapasztalat és tudás megosztását magunk közt, valamint más helyi és nemzetközi szervezetekkel is. Bátorítjuk és támogatjuk a különböző, franchise tevékenységet érintő közép- és felsőfokú képzéseket, továbbá a Szövetség folyamatosan népszerűsíti a franchise üzleti modellt, informálja a lakosságot, állami intézményeket, parlamentáris csoportokat és amennyire lehetséges, dolgozunk a franchise elfogadottságán is – elsősorban az említett szereplők köreikben.
Milyen intézményi támogatások érhetőek el Szlovéniában a franchise tevékenységhez kapcsolódóan?
Az elmúlt pár évben a Szlovén Franchise Szövetség keményen dolgozott egy együttműködés kialakításán a Gazdasági Minisztériummal, valamint azt szeretnénk elérni, hogy a franchise tevékenység végre széles körben elfogadott és elismert legyen, valamint hogy meghatározzuk a franchise stratégiai szerepét Szlovénia fejlődésében. Személy szerint azt szeretném, hogy ezek a tervek sikeresen megvalósuljanak, mert a franchise nyújtotta lehetőségek felismerése egy szükséges lépés a további fejlődéshez.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával.
Augusztus utolsó napjaiban Szigetszentmiklóson megnyitotta első franchise egységét a miskolci székhelyű Gofrim. A kategóriájában kiemelkedően alacsony befektetést igénylő koncepció vélhetően fel fogja magára hívni a figyelmet a vendéglátóipari üzletet és vállalkozást kereső és indítani szándékozó átvevőjelöltek között.
Magyarországon jelenleg több legalább nagy városban tervezünk új fánkozót nyitni” – árulta el Peter Straňák, a La Donuteria hálózat tulajdonosa.”
Kiss Tímea és párja Péter amellett, hogy magániskolát üzemeltet, már a második franchise hálózathoz csatlakoznak, ám most, mint mester partnerek.
Interjú Orovica Szilárddal, a Bubbles önkiszolgáló mosodahálózat új vezérigazgatójával.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
Az utóbbi 5 év trendjei alapján mutatjuk be hogyan alakultak a franchise piacon a befektetési költségek.
Hogyan esnek csapdába a franchise hálózatok a megújulást kergetve.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...