A kormány és a bankok perifériáján kívül

„Jelenleg az egyik legnagyobb kihívás, amivel a franchise hálózatoknak szembe kell nézniük az az új projektek finanszírozása. A bankok a régióban sajnos még mindig nem ismerték el a franchise- t, mint önálló üzleti modell” – Barbara Humar Gerbeč.
Kedd
2013.05.21.
A franchise szlovéniai fejlődéséről és a franchise rendszerek problémáiról beszélt interjúban Barbara Humar Gerbeč.
 

A volt Jugoszlávia országaiban a franchise fejlődése alapvetően a helyi vállalkozók lelkesedésének, semmint a kormány és a bankok támogatásának köszönhető és elsősorban ezen vállalkozók érdeme, hogy ez a vállalkozásfejlesztési mód, az elmúlt két évtizedben mégis el tudott terjedni Szlovéniában. Barbara Humar Gerbeč, a Szlovén Franchise Szövetség elnöke, egyben a Linea Snell franchise rendszer társtulajdonosa mesélt arról, hogy a franchise milyen fejlődési stádiumban jár jelenleg nyugati szomszédunknál, valamint milyen problémákkal kell szembenézniük a piaci szereplőknek.

A Szlovén franchise Szövetség adatai alapján, milyen franchise márkák vannak jelen az országban? Milyen arányban vannak a hazai márkák, illetve melyek a legnépszerűbb ágazatok?
A franchise Szlovéniában sajnos még mindig szegényesen szabályozott - még az általános, gazdasági tevékenység szerinti csoportosítások között sem találni a franchise tevékenységet - ezért nehéz bármilyen statisztika bemutatása, és nincs teljesen megbízható adat arra, hogy pontosan hány franchise hálózat tevékenykedik a piacon, akár hazaiakra, akár külföldiekre vonatkozóan. Becsléseket ismerünk, ezek alapján Szlovéniában hozzávetőlegesen 120 franchise hálózat van jelen, aminek a fele külföldi. A legtöbb franchise rendszer a kereskedelemben tevékenykedik.

Hogy halad a franchise fejlődése Szlovéniában? Mik a legnagyobb nehézségek, amikkel a szereplőknek szembe kell nézniük, illetve mik az előnyei a piacnak?
Több mint két évtizede már, hogy a franchise tevékenység relatíve gyorsan terjed az országban. Ez alatt az idő alatt persze sok minden változott is Szlovéniában. Voltak hazai vállalkozások, akik már hosszú ideje működő üzletüket terjesztették ki franchise rendszerben, néhány vállalkozás olyan franchise üzleteket nyitott, ahol a franchise partnerek a „nulláról indultak”. Mások független boltokat „építettek be” hálózatukba és alakították át őket franchise egységekké. (Jó példa erre a független gumiabroncs javító üzletek együttműködéséből létrehozott hálózat, amelyek franchise rendszerben működnek a különleges BCS név alatt.)
Jöttek külföldi hálózatok is – vagy egyéni franchise partnerek révén (pl. McDonald’s) vagy mester partnereken keresztül. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb franchise hálózat alkalmazkodni tudott a kihívó környezethez és növekedni tudott, olyan külföldi és hazai rendszerek egyaránt voltak, amelyek mára megszüntették tevékenységüket.
Jelenleg az egyik legnagyobb kihívás, amivel a franchise hálózatoknak szembe kell nézniük az az új projektek finanszírozása. A bankok a régióban sajnos még mindig nem ismerték el a franchise- t, mint önálló üzleti modell, ami pedig sokszor magas szintű befektetést igényel. Ez nagyban bonyolítja a szükséges pénzügyi erőforrások biztosítását az üzlet fejlesztése és növekedése érdekében, különösen a hazai franchise rendszerek számára.

Mik a pontos célkitűzései és feladatai a Szlovén Franchise Szövetségnek?
A Szlovén Franchise Szövetség a Szlovén Kereskedelmi Kamara alatt működik és tagja az Európai Franchise Szövetségnek (EFF), ami összehozza a nemzeti franchise szövetségeket szerte Európából. A mi intézményünk felelős Szlovéniában a franchise tevékenység jó hírének és a vállalkozók/lakosság körében kialakult pozitív képének fenntartásában, támogatásában.
Tevékenységünk kiterjed szakmai franchise tanácsadásra, magasabb minőségű franchise rendszerek létrehozása érdekében, valamint a közvetlen és közvetett asszisztálásra a szövetségi tagok franchise tevékenységében. Ez a támogatás magába foglalja a teljes körű információ- és tapasztalatcsere biztosítását a Szövetség tagjai között. Mint bármely másik franchise szövetség esetén, a mi feladatunk is elsősorban, hogy növeljük a franchise ismertségét, valamint gondozzuk, szolgáljuk a franchise rendszergazdák és partnereik érdekeit. Ez egy olyan üzleti környezet és mechanizmus kialakítását jelenti, amely lehetővé teszi az információk, üzleti tapasztalat és tudás megosztását magunk közt, valamint más helyi és nemzetközi szervezetekkel is. Bátorítjuk és támogatjuk a különböző, franchise tevékenységet érintő közép- és felsőfokú képzéseket, továbbá a Szövetség folyamatosan népszerűsíti a franchise üzleti modellt, informálja a lakosságot, állami intézményeket, parlamentáris csoportokat és amennyire lehetséges, dolgozunk a franchise elfogadottságán is – elsősorban az említett szereplők köreikben.

Milyen intézményi támogatások érhetőek el Szlovéniában a franchise tevékenységhez kapcsolódóan?
Az elmúlt pár évben a Szlovén Franchise Szövetség keményen dolgozott egy együttműködés kialakításán a Gazdasági Minisztériummal, valamint azt szeretnénk elérni, hogy a franchise tevékenység végre széles körben elfogadott és elismert legyen, valamint hogy meghatározzuk a franchise stratégiai szerepét Szlovénia fejlődésében. Személy szerint azt szeretném, hogy ezek a tervek sikeresen megvalósuljanak, mert a franchise nyújtotta lehetőségek felismerése egy szükséges lépés a további fejlődéshez.


népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.