Legyen egyszerű
A "franchiseosításra" alkalmas üzleti modellnek egyszerű és átlátható alapelvekre kell épülnie. A rendszergazdának úgy kell átadnia a működési irányelveket az átvevőknek, hogy azok sikeresen tudják lemásolni a koncepciót. A bonyolult alapelvek megnehezíthetik a toborzást, a képzést és az átvevőkkel való folyamatos együttműködést. Emellett a vállalkozás indítását sem szabad, hogy akadályozzák magas berendezési költségek vagy bonyolult telepítési folyamatok. Ezért a legtöbb franchise rendszer egy korlátozott termék- vagy szolgáltatáskínálat magas színvonalú biztosítására összpontosít.
Vegyük például a gyorséttermi franchise-okat. Az egyszerű konyhai elrendezés és a szabványosított dekoráció megkönnyíti az egység adaptálását. Ez az egyszerűség lehetővé teszi, hogy az átvevők gyorsan kezeljék a működési feladatokat. Az egyszerű étlap csökkenti a raktározási igényeket, és megkönnyíti az ételek gyors és hatékony elkészítését és felszolgálását. A korlátozott menü emellett csökkenti a szükséges berendezések mennyiségét is, ami alacsonyabb helyigényt, beruházási és karbantartási költségeket eredményez.
Átvevői támogatás
A rendszergazdáknak tanácsadói szolgáltatásokat és információkat kell nyújtaniuk az átvevőknek, olyan szintű támogatást, amellyel az egyéni vállalkozók gyakran nem rendelkeznek.
Amikor a végfogyasztók elérése a cél, figyelembe kell venni a potenciális veszélyeket is. Ha egy vállalkozás olyan speciális szolgáltatásokat kíván nyújtani, amelyeket már bejáratott cégek is kínálnak, a fogyasztók valószínűleg először ezekhez a már ismert vállalatokhoz fordulnak. Ilyen esetekben a rendszergazdának jelentős összegeket kell befektetnie a promócióba a piac eléréséhez. Ezeknek az erőfeszítéseknek a költségei és hatékonysága befolyásolni fogja a rendszergazda döntéshozatali folyamatát.
A rendszergazdának törekednie kell arra, hogy egyedi arculatot alakítson ki a vállalata számára. A sikeres franchise rendszerek innovatív koncepcióval rendelkeznek, amely megkülönbözteti őket az azonos típusú vállalkozásoktól. A mások egyszerű másolása nem hoz hosszú távú előnyöket, hiszen a versenytársak jogi lépéseket tehetnek, vagy folyamatosan fejleszthetik saját működésüket, így mindig egy lépéssel előrébb járhatnak.
A franchise-nak biztosítania kell, hogy az átvevők kielégítő nyereséget és megtérülést érjenek el a befektetett tőkéjükön, és fedezni tudják a rendszergazda által nyújtott támogatás és szolgáltatások folyamatos díjait. Ha az átvevő működése nem tud elegendő nyereséget termelni ezekre a célokra, akkor az üzleti modell valószínűleg nem alkalmas franchise-zásra.
A legtöbb sikeres franchise rendszer esetében az átvevők közvetlenül részt vesznek az ügyfelekkel való kapcsolattartásban (pl. kiskereskedelem vagy gyorsétterem), és személyes részvételüket igényli az üzletben. Az ilyen vállalkozások gyakori jellemzői közé tartozik a hosszú nyitvatartási idő és a gyors, szakszerű ügyfélkiszolgálás kellemes környezetben. Az átvevőknek gyakran kell kezelniük az adminisztratív, könyvelési, marketing és promóciós feladatokat a működési kötelezettségek mellett.
Bizonyított üzleti koncepció
Az üzleti koncepció kidolgozása után szükséges legalább egy, de gyakran több kísérleti egység létrehozása. Ezeknek az egységeknek a száma attól függ, hogy mennyire reprezentatívak a helyszínek a tervezett franchise bővítés szempontjából. A rendszergazdának széleskörű tapasztalatot kell szereznie az üzleti koncepció különböző helyszíneken történő működtetésében, mielőtt átadná a know-how-t az átvevőknek.
A kísérleti egységek nemcsak az üzleti koncepció validálásában segítenek, hanem a márka kiépítésében, a problémák azonosításában, a különböző belső kialakítások és berendezések tesztelésében, valamint az optimális nyitvatartási idő meghatározásában is. Ezek szolgálnak alapul az működési kézikönyv elkészítéséhez is. Még a koncepció bizonyítása után is fennáll a kísérleti egységek szükségessége. A rendszergazdának folyamatosan példát kell mutatnia, demonstrálva a franchise rendszer hatékonyságát és meggyőzve az átvevőket az innovációk elfogadásáról.
Egy vállalkozás franchise rendszerré alakításához elengedhetetlen annak biztosítása, hogy a koncepciót sikeresen teszteljék a gyakorlatban, a rendszergazda cége felismerhető legyen a piacon, és a működési módszerek átadhatók legyenek az átvevőknek gazdaságilag életképes képzés révén. Az átvevők bevételeinek elegendőnek kell lenniük ahhoz, hogy ésszerű megtérülést biztosítsanak a befektetett tőkére, megfelelő kompenzációt nyújtsanak munkájukért, és fedezzék a rendszergazda szolgáltatásainak folyamatos díjait. A rendszergazdának is elegendő bevételt kell generálnia ezekből a díjakból a működés fenntartásához.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A mester franchise modell egyedülálló utat kínál a vállalkozóknak, lehetővé téve a gyors terjeszkedést. De mit is jelent valójában, és milyen kihívásokkal jár?
Novemberben lezajlott a Magyar Franchise Szövetség évzáró rendezvénye, ahol szakmai előadókkal és kerekasztal beszélgetéssel zártuk az évet.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Szeretnél saját vállalkozásba fogni, de nem tudod, hogyan kezdj neki? A franchise lehet a megoldás! Ez az üzleti modell lehetővé teszi, hogy ismert márkák erejét és üzleti tudásukat (know-how) kihasználva indítsd el saját vállalkozásodat.
Sikerre vágysz az ingatlanszakmában, de nem akarsz mindent egyedül csinálni? Egy franchise hálózathoz való csatlakozás, mint az Immo1, kiváló lehetőség - de ahhoz, hogy valóban sikeres franchise partnerré válj, kulcsfontosságú képességekre van szükség. Íme az 5 kulcskompetencia, amely a sikeres induláshoz elengedhetetlen.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...