Peter Booklah több mint 15 évvel ezelőtt lett franchise partner. Előtte a McDonald's-nál dolgozott, tizenévesként a szemeteszsákok kihordásával kezdte, majd az egyetem után csatlakozott a vezetőképző programba. Az üzlet minden részébe betekintést nyert, hogy teljes mértékben megértse. A felsővezetői operatív csapat tagjaként az összes egyesült királyságbeli McDonald's franchise-ért ő felelt.
Ezzel a tapasztalattal a háta mögött rájött, hogy a nagy franchise-ok sikerének titka a rendszeresített munkamenet, amelyeket mindenki követ, függetlenül az adott étteremtől. Ezeket a rendszereket a vállalati értékekre és célokra kell építeni, lehetővé téve a franchise partnerek számára, hogy saját magukat és az egész vállalkozást sikeressé tegyék.
A McDonald's után önállóan vezetett éttermet, immár tulajdonosként, ami nem működött úgy, ahogy remélte. A kudarc miatt végül úgy döntött, hogy inkább visszatér a franchise-hoz, hogy visszakapja a rendszerből származó előnyöket - így jutott el odáig, hogy operatív vezetői múltjával végül maga is franchise átvevővé vált.
A franchise előnyei és hátrányai
Az Egyesült Királyságban az adatok azt mutatják, hogy a vállalkozások 20%-a az első évben csődbe megy, és 60%-uk az első három évben tönkremegy. A magas megélhetési költségekkel az új vállalkozásként a nulláról indulás ijesztőnek tűnhet. Ennek eredményeként sokan az önfoglalkoztatással kapcsolatos álmaikat és törekvéseiket polcra teszik és várják a biztos piaci helyzetet, ami sose jön el. Az Egyesült Királyságban ezzel szemben a franchise-ok száma mégis több mint kétszeresére nőtt 25 év alatt.
A franchise lehetővé teszi, hogy egy bevált márkát futtasson meghatározott üzleti modellel és napi munkamenettel. Ahelyett, hogy a nulláról indulna, a vállalkozó egy egységes rendszert "vásárol". A franchise partner birtokolja a lokációt és magát a vállalkozást, ez önállóságot kínál azok számára, akik saját döntéseket akarnak hozni és nem egy felettes utasításait követni.
Ugyanakkor a franchise-nak is vannak kockázatai. Egy franchise megvásárlása nem jelenti automatikusan, hogy sikeres vállalkozásra teszünk szert. Minden vállalkozáshoz, beleértve a franchise-okat is, kemény munkára, időre és odaadásra van szükség. Franchise partnerként ugyanolyan éhesnek kell lennie a sikerre, mintha független startupot indítana. Keményen kell dolgozni a marketingen és az ügyfél- vagy vásárlói bázis kiépítésén. Ezenkívül franchise partnerként vannak elvárások a teljesítéssel kapcsolatban, amelyeket nem szabad félvállról venni. Végül, nem minden vállalkozásból lesz jó franchise. Mindig figyelembe kell vennie a franchise skálázhatóságát és a potenciális növekedést.
Hogyan döntsük el, hogy a franchise modell megfelelő-e számunkra?
Mielőtt úgy döntene, hogy egy franchise hálózathoz csatlakozik érdemes néhány szempontot figyelembe venni.
Miért kínál franchise lehetőséget egy olyan hálózat, mint a McDonald's vagy a Burger King? Azért, hogy terjeszkedjen és több egységet meg tudjon nyitni, vagy azért, mert pénzügyi nehézségekkel küzd, és tőke injekciót igényel? Bármi legyen is az indokuk, annak összhangban kell lennie az Ön üzleti céljaival, és kényelmesen kell éreznie magát az általános tervükkel kapcsolatban. Ha új piacra próbálnak betörni, mennyire valószínű, hogy Ön szerint sikerrel járnak? Ki a versenytársuk, és ha nem járnak sikerrel, mit jelentene ez az Ön számára?
Fontos, hogy a saját életsítlusunkat is figyelembe vegyük és megfontolni, hogy a franchise hogyan illeszkedne bele ebbe. Mennyi időt és energiát akar a vállalkozásra fordítani? Érdekli Önt a márka? Az önálló vállalkozást indítók túlnyomó többsége rendelkezik valamilyen releváns készséggel vagy szenvedéllyel, ami érdekeltté teszi őket az adott szektorban végzett munkára - ez a franchise esetében is igaz. Nem szabad olyan márka mellett dönteni, amelynek a mindennapi munkafolyamatait az átvevő maga nem élvezi, hiszen ebben a vállalkozásban neki kell majd dolgoznia főleg.
Végül alaposan meg kell vizsgálni magát a franchise-t, mielőtt a csatlakozás mellett döntenénk. Kérjen a rendszergazdától pénzügyi információkat (pl. üzleti terv), és beszéljen a jelenlegi franchise partnerekkel, hogy ők mennyire elégedett például a rendszergazdától kapott támogatással. Ha bármilyen kételye merül fel, vagy a számok nem stimmelnek, érdemes kihátrálni.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Nemzetközi terjeszkedésbe kezdett az Esotiq&Henderson, az egyik legnagyobb lengyel franchise hálózat. A kiváló minőségű és saját gyártású fehérneműiről és kozmetikumairól ismert koncepció, izgalmas új fejezetet nyit a terjeszkedésének történetében. A női fehérneműk és férfi alsóneműk szakértőjeként a márka Lengyelországban már sikerrel építette fel a minőséggel és stílussal fémjelzett brandjét.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Alacsony befektetés és magas hozamok mellett léphetsz be egy dinamikus piacra, mindezt saját ingatlan nélkül!
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Szeretnél belépni az ingatlanpiacra, de nincs elég tőkéd hozzá? Van rá egyszerűbb megoldás, ha saját vállalkozás indításában gondolkodsz.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...