A stafétabot átadása: A franchise viszonteladási programok felemelkedése
Bár továbbra is kiemelt cél az új partnerek toborzása, egyre több rendszergazda foglalkozik a meglévő egységek tulajdonosok közötti átruházásával (resale). A Franchise Update Media 2024-es Éves Franchise Fejlesztési Jelentése (AFDR) szerint a franchise-ok 61%-a rendelkezik már formális viszonteladási programmal erre a célra.
Ez az adat tükrözi a franchise tulajdonjog evolúcióját mely lineáris útról egyre inkább az életciklus-megközelítésre helyeződik át. Ahogy a márkák megérnek és a piacok változnak, a tapasztalt franchise rendszerek megértik a viszonteladási folyamat intézményesítésének fontosságát. Egy jól megtervezett viszonteladási program biztosítja a rendezett átadási folyamatot, amely védi az összes érintett felet - a vevőt (belép franchise átvevő), az eladót (korábbi franchise átvevő), a többi franchise partnert és magát a rendszergazdát.
Kétrészes stratégia
Alapjában véve egy hatékony viszonteladási kezdeményezés két fő célt szolgál. Az első, hogy a kilépni kívánó franchise partnereknek életképes kivezetési és likviditási utat biztosítson a tulajdonlásuk évei vagy évtizedei alatt felépített tőke mozgósításához. Ahelyett, hogy bezárnák az egységeket, a hálózatok elősegíthetik a vevők és az egységek közti kapcsolatteremtést a zökkenőmentes tulajdonosváltás érdekében, amely megőrzi a franchise egységet és megtartja a munkahelyeket.
A második fő előny egy strukturált út létrehozása az új franchise partnerek számára, hogy könnyebben beléphessenek a rendszerbe a megalapozott, működő egység átvételével. Bár egy új vállalkozás indítása mindig magában hordozza a kockázatot, a viszonteladások viszonylag alacsonyabb kockázatú belépési pontot kínálnak azáltal, hogy lehetővé teszik az új tulajdonosok számára, hogy a meglévő személyzettel, működési tapasztalttal, cashflow-val és márkaismertséggel induljanak. Ez vonzó lehetőséggé teszi a viszonteladásokat azon leendő franchise partnerek számára, akik a kezdeti kockázatok mérséklését keresik.
"A multi-unit franchise partnerek valószínűleg az akvizícióra, nem pedig az új egységek nyitására fogják helyezni a hangsúlyt" - mondja Greg Thomas, az LSGF Management elnöke, a Great Clips és a Smoothie King multi-unit franchise átvevője. "Egyszerűen túl drága nulláról indulni. Másrészről sok idősebb multi-unit partner van, akik egyszerűen kiégtek. A profitjuk csökkent, az energiájuk elfogyott, a bérleti szerződéseik pedig majdnem lejártak. Azok az üzemeltetők, akiknek már nincs adósságuk, egyszerűen csak el akarják adni az egységüket és nyugdíjba vonulni. Úgy gondolom, hogy a viszonteladások száma nőni fog, az új nyitások pedig túl költségesek. Földrengésszerű változás lesz."
A franchise viszonteladási programok segítenek a márka jövőjének bebiztosításában.
A sikeres viszonteladási program létrehozása jól meghatározott irányelveket és eljárásokat igényel olyan kérdésekben, mint a jóváhagyási-folyamat, továbbképzés, pénzügyi átruházás, díjak, marketing és jogi előfeltételek. Egy jól kialakított resale folyamat elősegíti a tulajdonjog átruházását, amely megőrzi a franchise tőkét és kapcsolatokat, miközben utat nyit az új partnerek bevonása felé. Ennek hiányában a rendszertelen átmenetek csak destabilizálják az egységeket és károsítják a márka folytonos működését.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...