A stafétabot átadása: A franchise viszonteladási programok felemelkedése

Kedd
2024.06.18.
A franchise szektorban egyre magasabb viszonteladási arányokat tapasztalunk, főleg külföldön. Ennek számos oka lehet, beleértve a márka érettségét és a piaci dinamika változását.
 

Bár továbbra is kiemelt cél az új partnerek toborzása, egyre több rendszergazda foglalkozik a meglévő egységek tulajdonosok közötti átruházásával (resale). A Franchise Update Media 2024-es Éves Franchise Fejlesztési Jelentése (AFDR) szerint a franchise-ok 61%-a rendelkezik már formális viszonteladási programmal erre a célra.

Ez az adat tükrözi a franchise tulajdonjog evolúcióját mely lineáris útról egyre inkább az életciklus-megközelítésre helyeződik át. Ahogy a márkák megérnek és a piacok változnak, a tapasztalt franchise rendszerek megértik a viszonteladási folyamat intézményesítésének fontosságát. Egy jól megtervezett viszonteladási program biztosítja a rendezett átadási folyamatot, amely védi az összes érintett felet - a vevőt (belép franchise átvevő), az eladót (korábbi franchise átvevő), a többi franchise partnert és magát a rendszergazdát.

Kétrészes stratégia

Alapjában véve egy hatékony viszonteladási kezdeményezés két fő célt szolgál. Az első, hogy a kilépni kívánó franchise partnereknek életképes kivezetési és likviditási utat biztosítson a tulajdonlásuk évei vagy évtizedei alatt felépített tőke mozgósításához. Ahelyett, hogy bezárnák az egységeket, a hálózatok elősegíthetik a vevők és az egységek közti kapcsolatteremtést a zökkenőmentes tulajdonosváltás érdekében, amely megőrzi a franchise egységet és megtartja a munkahelyeket.

A második fő előny egy strukturált út létrehozása az új franchise partnerek számára, hogy könnyebben beléphessenek a rendszerbe a megalapozott, működő egység átvételével. Bár egy új vállalkozás indítása mindig magában hordozza a kockázatot, a viszonteladások viszonylag alacsonyabb kockázatú belépési pontot kínálnak azáltal, hogy lehetővé teszik az új tulajdonosok számára, hogy a meglévő személyzettel, működési tapasztalttal, cashflow-val és márkaismertséggel induljanak. Ez vonzó lehetőséggé teszi a viszonteladásokat azon leendő franchise partnerek számára, akik a kezdeti kockázatok mérséklését keresik.

"A multi-unit franchise partnerek valószínűleg az akvizícióra, nem pedig az új egységek nyitására fogják helyezni a hangsúlyt" - mondja Greg Thomas, az LSGF Management elnöke, a Great Clips és a Smoothie King multi-unit franchise átvevője. "Egyszerűen túl drága nulláról indulni. Másrészről sok idősebb multi-unit partner van, akik egyszerűen kiégtek. A profitjuk csökkent, az energiájuk elfogyott, a bérleti szerződéseik pedig majdnem lejártak. Azok az üzemeltetők, akiknek már nincs adósságuk, egyszerűen csak el akarják adni az egységüket és nyugdíjba vonulni. Úgy gondolom, hogy a viszonteladások száma nőni fog, az új nyitások pedig túl költségesek. Földrengésszerű változás lesz."

A franchise viszonteladási programok segítenek a márka jövőjének bebiztosításában.

A sikeres viszonteladási program létrehozása jól meghatározott irányelveket és eljárásokat igényel olyan kérdésekben, mint a jóváhagyási-folyamat, továbbképzés, pénzügyi átruházás, díjak, marketing és jogi előfeltételek. Egy jól kialakított resale folyamat elősegíti a tulajdonjog átruházását, amely megőrzi a franchise tőkét és kapcsolatokat, miközben utat nyit az új partnerek bevonása felé. Ennek hiányában a rendszertelen átmenetek csak destabilizálják az egységeket és károsítják a márka folytonos működését.

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.