2016-ban Evan Armstrong új munkahelyen kezdett a Pandora Radio-nál. Itthon nem sokan ismerik a zene streaming szolgáltatást, de akkor még piacvezető volt. A vezetőség magabiztos volt benne, hogy a Spotify-al, akkor egy új svéd startuppal szemben tartani tudják a lépést hiszen mindig is piacvezetők voltak és amúgy is "sokkal jobb a zenei ajánló rendszerük". Ahogyan Armstrong viszont odasétált az egyik középvezető asztalához azt látta, hogy Spotify-on hallgat zenét. Mikor a kollégát megkérdezte, hogy miért a svéd szoftver használja, ő csak azzal indokolta a választást, hogy "kényelmesebb". Nem meglepő, hogy a startup még ebben az évben megelőzte a Pandora-t. 2016-ban még mindkét szolgáltató 80-90 millió felhasználóval rendelkezett, ám ma a Spotify 570 millió felett tart, míg a Pandora 50 millió alá zuhant.
Steve Jobs kedvenc könyvében az "Innovator's Dilemma"-ban hasonló utat járt be a Kodak. Az amerikai analóg fényképezőgépgyártó már az 1970-es években kifejlesztette a digitális kamerához szükséges technológiát. Azonban annyira elkényelmesedtek a vezető pozíciójukban, hogy végül nem vitték piacra a terméket. 20 évre rá megjelentek az első digitális kamerák más gyártóktól, a Kodak pedig 2012-ben csődöt jelentett.
Az ilyen és ehhez hasonló történetek külső szemlélőként nem tűnnek logikusnak. Miért ne tenne meg egy vezető márka mindent annak érdekében, hogy az első maradjon? Az óriásvállalatok és a franchise hálózatok számára viszont a méret kockázattal jár. A nehezen mozgó óriásoknak a legbiztonságosabb megoldás az ha lassan, kimért lépésekkel navigálják a piacot.
A hálózatépítés különböző lépcsőfokain eltérő kihívásokkal néznek szembe a rendszergazdák, de úgy gondolom a legfelsőbb szint nehézségeiről kevésbé esik szó. Mégis a Pandora vagy a Kodak példáján okulva számos olyan hálózat akad, ahol a vezetőség vagy éppen a franchise központban dolgozók vagy félelemből, vagy kényelemből kifolyólag kerülték az innovációt.
Az említett könyvben (The Innovator's Dilemma) nem is minden innováció egyforma. A nagyvállalatoknak stabil RnD részlegeik vannak és folyton dolgoznak az új, következő terméken. Viszont ez a rendszerszerűsített innováció pont az a fa, amitől nem látják néha az erdőt - gondoskodnak a termék frissítésről, de lemaradnak a diszruptív innovációkról. Ironikusan ezt látjuk most lejátszódni az Apple esetében, - a cég éppen csak felhagyott saját önvezető autójának fejlesztésével - vagy a Google esetében, - ahol tech-óriás kapkodva próbálja utolérni az OpenAI-t, holott évekkel előtte kifejlesztette a saját M.I. rendszereit.
A franchise hálózatok vezetőinek számára ennek a fő tanulsága az, hogy vállaljanak kockázatot. Igenis legyenek ráncfelvarrások a márka megjelenésében, kísérletezzen a koncepció új termék vonalakkal és vakmerő marketinghúzásokkal. Ha a piacvezetők elriadnak ezektől azzal megnyitják az utat belépő startupok előtt. A franchise átvevők által fizetett díjak feladata az is, hogy az állandó jellegű innovációk mellett merész kísérleteket is tegyen néha.
![](/img-blank/person_50x50.png)
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
![](https://img.franchising.pl/hu/d9e/0c1/fr-2.jpg)
Megéri-e hálózathoz csatlakozni vagy inkább saját ötletünket valósítsuk meg?
Alacsony befektetés és magas hozamok mellett léphetsz be egy dinamikus piacra, mindezt saját ingatlan nélkül!
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Szeretnél belépni az ingatlanpiacra, de nincs elég tőkéd hozzá? Van rá egyszerűbb megoldás, ha saját vállalkozás indításában gondolkodsz.
Június 4., 11.
legolvasottabb
![](https://img.franchising.pl/hu/e1d/c63/bafra1.jpg)
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Még olyan óriások is, mint a közel 40.000 egységgel rendelkező McDonald's sem sikeres minden piacon. Összegyűjtöttünk 10 olyan országot, ahol valamilyen oknál fogva nem tudott gyökeret verni az amerikai franchise.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...