2016-ban Evan Armstrong új munkahelyen kezdett a Pandora Radio-nál. Itthon nem sokan ismerik a zene streaming szolgáltatást, de akkor még piacvezető volt. A vezetőség magabiztos volt benne, hogy a Spotify-al, akkor egy új svéd startuppal szemben tartani tudják a lépést hiszen mindig is piacvezetők voltak és amúgy is "sokkal jobb a zenei ajánló rendszerük". Ahogyan Armstrong viszont odasétált az egyik középvezető asztalához azt látta, hogy Spotify-on hallgat zenét. Mikor a kollégát megkérdezte, hogy miért a svéd szoftver használja, ő csak azzal indokolta a választást, hogy "kényelmesebb". Nem meglepő, hogy a startup még ebben az évben megelőzte a Pandora-t. 2016-ban még mindkét szolgáltató 80-90 millió felhasználóval rendelkezett, ám ma a Spotify 570 millió felett tart, míg a Pandora 50 millió alá zuhant.
Steve Jobs kedvenc könyvében az "Innovator's Dilemma"-ban hasonló utat járt be a Kodak. Az amerikai analóg fényképezőgépgyártó már az 1970-es években kifejlesztette a digitális kamerához szükséges technológiát. Azonban annyira elkényelmesedtek a vezető pozíciójukban, hogy végül nem vitték piacra a terméket. 20 évre rá megjelentek az első digitális kamerák más gyártóktól, a Kodak pedig 2012-ben csődöt jelentett.
Az ilyen és ehhez hasonló történetek külső szemlélőként nem tűnnek logikusnak. Miért ne tenne meg egy vezető márka mindent annak érdekében, hogy az első maradjon? Az óriásvállalatok és a franchise hálózatok számára viszont a méret kockázattal jár. A nehezen mozgó óriásoknak a legbiztonságosabb megoldás az ha lassan, kimért lépésekkel navigálják a piacot.
A hálózatépítés különböző lépcsőfokain eltérő kihívásokkal néznek szembe a rendszergazdák, de úgy gondolom a legfelsőbb szint nehézségeiről kevésbé esik szó. Mégis a Pandora vagy a Kodak példáján okulva számos olyan hálózat akad, ahol a vezetőség vagy éppen a franchise központban dolgozók vagy félelemből, vagy kényelemből kifolyólag kerülték az innovációt.
Az említett könyvben (The Innovator's Dilemma) nem is minden innováció egyforma. A nagyvállalatoknak stabil RnD részlegeik vannak és folyton dolgoznak az új, következő terméken. Viszont ez a rendszerszerűsített innováció pont az a fa, amitől nem látják néha az erdőt - gondoskodnak a termék frissítésről, de lemaradnak a diszruptív innovációkról. Ironikusan ezt látjuk most lejátszódni az Apple esetében, - a cég éppen csak felhagyott saját önvezető autójának fejlesztésével - vagy a Google esetében, - ahol tech-óriás kapkodva próbálja utolérni az OpenAI-t, holott évekkel előtte kifejlesztette a saját M.I. rendszereit.
A franchise hálózatok vezetőinek számára ennek a fő tanulsága az, hogy vállaljanak kockázatot. Igenis legyenek ráncfelvarrások a márka megjelenésében, kísérletezzen a koncepció új termék vonalakkal és vakmerő marketinghúzásokkal. Ha a piacvezetők elriadnak ezektől azzal megnyitják az utat belépő startupok előtt. A franchise átvevők által fizetett díjak feladata az is, hogy az állandó jellegű innovációk mellett merész kísérleteket is tegyen néha.

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Biztonságos üzlet a franchise? Új irányelvek az európai piacon
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Egy jól működő vállalkozást szeretnél franchise rendszerré alakítani és terjeszkedni? Íme néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned egy franchise koncepció kialakításakor.
legolvasottabb

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Még olyan óriások is, mint a közel 40.000 egységgel rendelkező McDonald's sem sikeres minden piacon. Összegyűjtöttünk 10 olyan országot, ahol valamilyen oknál fogva nem tudott gyökeret verni az amerikai franchise.
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...