A McDonald’s rendre vezeti a franchise listák élét, mint kívánatos hálózat ahova a legtöbb tőkeerős befektető szeretne csatlakozni – habár a franchise hírhedten életpálya modellre épít olyan átvevőkkel, akik személyesen vesznek részt a mindennapi működésben. A jól ismert márkának saját létesítményében, a „hamburger egyetemen” szerezhetnek naprakész tudást a csatlakozó átvevők. A know-how mennyiségét jól szemlélteti, hogy a program elvégzése, akár egy teljes évig is tarthat (többnyire amíg az átvevő éttermének kivitelezési munkálatai elkészülnek). Ez idő alatt a partner és kollégái valamennyi, valós helyzetben és különböző étterem-formátumokban (pl. drivethru) próbálhatják ki magukat valamennyi pozícióban (pénztáros, hamburger „összeszerelés”, sültkrumpli sütés, stb.) akár naponta több órán át.
Csak azután kapnak adminisztratív oktatást a partnerek, ha az alkalmazotti portfólió valamennyi készségét elsajátították. A menedzsment-tudás átadásához kötődik egy részletes vizsgasorozat is – ha mindezt sikeresen elvégzi a partnerjelölt csak akkor kap egy „igazolványt” tudásáról és kezdheti meg a működést élesben is.
A McDonald’s ugyanakkor egyedülálló, a betanítási folyamat az élvonalbeli szintet hozza de hasonló a kisebb franchise-ok esetében kevésbé van jelen. Függetlenül a hálózat méretétől vagy a szektortól, a rendszergazdának át kell adnia a működéshez szükséges gyakorlati tudást.
A Re/Max ingatlaniroda esetében már a karrierprogram elején megtörténik ez az oktatás. A folyamat részeként a partnerek mentort kapnak és gyakornoki programot végeznek más ingatlanirodá(k)ban egyéb kiegészítő szemináriumok mellett. Hasonló filozófiát követ a Helen Doron angol nyelviskola, ahol a nyitás feltétele a teljes tananyag elsajátítása – így tudják ugyanis csak garantálni, hogy az iskolában tanuló diákok a megfelelő tudást kapják majd a partnertől. Ezt egészítik ki aztán a határokon átívelő online workshop órák, ahol továbbképzik a hálózatban oktató tanárokat.
Azontúl, hogy a partnerek elsajátítják a hálózat működéséhez szükséges tudást, fontos hogy kipróbálják magukat az alkalmazott cipőjében is. Erre irányul a nagyobb hálózatok programja, ahol a biznisz valamennyi ranglétráját végig kell járnia az átvevő jelöltnek – az alapgondolat ugyanis az, hogy csak akkor tud irányítani másokat megfelelően a partner, ha már maga is végezte azt a munkát. Sokkal könnyebb észre venni a napi munkavégzés apró hibáit, ha franchise átvevőként rendelkezünk ezzel a tudással.
A franchise szektoron kívül kiváló példa ennek szemléltetésére a Zwack Unicum tulajdonosa, Zwack Sándor, aki apjától 2008-ban szigorú feltételek teljesítése mellett kapta meg a stafétabotot apjától. Hiába született kivételes környezetbe az apa nem kivételezett fiával, elvárta tőle, hogy az egyetem mellett legalább három külön helyen dolgozzon és végig járja a cég ranglétráját a takarítótól, a főzésen át a menedzsment feladatokig. Hasonló mentalitás jellemzi a franchise-ban sikeres ideális átvevőjelölteket is.

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
A fitneszipar jelenleg példátlan növekedést él meg, és a pilates áll a változások élvonalában. De mi teszi ezt a mozgásformát ennyire vonzóvá befektetők és sportolók számára egyaránt?
Hogyan építette fel az alapoktól az ország legnagyobb magyar tulajdonú utazási iroda franchise hálózatát? Bartal Melinda, a Summer Time Travel alapítója nem csak a szakmában elért sikereiről mesél, hanem arról is, miért hisz az emberközeli működésben és olykor miért fontosabb a szenvedély, mint a tapasztalat.
legolvasottabb

Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Világszerte ismert amerikai márkák képviselői érkeznek Budapestre szeptember 16-án, hogy bemutassák hazai terjeszkedési terveiket és leendő partnereikkel találkozzanak. A küldöttségben komoly ismert cégek vesznek részt, mint például a Wendy’s vagy az Olive Garden, amelyek élvezik a Nemzetközi és a Magyar Franchise Szövetség támogatását is.
Interjú Brünner Istvánnal, a Gofrim franchise hálózat alapítójával
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...