Eredetileg hűtőket gyártott a konglomerátum, ahol az alapító közel 40 évvel ezelőtt úgy döntött, hogy kalapácsot ad az alkalmazottak kezébe. A feladat: verjék ripityára a defektes hűtőket, melyeket legyártottak, szimbolikusan és gyakorlatilag is. Ma ugyanez a cég kb. 100.000 embert foglalkoztat, azzal a különbséggel, hogy mintegy 12.000 menedzsert elimináltak a struktúrából.
A hatékony feladatvégzés kulcsa - főleg a nagy szervezetekben - a megfelelő delegálás és ellenőrzés, többnyire ezt a szerepet töltik be a menedzserek. Alájuk tagozódhatnak be újabb menedzserek és így tovább amíg ki nem alakul lánc a vezető és az alkalmazottak között. Ezért viszont kemény árat kell fizetni, a menedzserek fizetése a cég költségvetését fojtogatja, a bürokrácia pedig a hatékonyságát.
Itt jött a rendhagyó ötlet, aminek következtében a cég HR osztálya 860 fő-ről 11-re zsugorodott. Az alapelképzelés egyszerű: a monolit-szervezet helyett apró sejtstruktúrát építettek ki, ahol mindenki "magáért" felel. Korábban például ha egy osztály felelt a hűtők gyártásáért, akkor ez jellemzően a felsővezetőknek felelt, innen kapták az utasítást és végrehajtották. Az új rendszerben a "hűtő-osztály" a maga ura, a nyilvánvaló kötelezettségeket leszámítva a csoport vezetői felelnek a saját döntéseikért. Nekik kell eldönteni, hogy mit gyártanak, milyen mennyiségben és mit innoválnak.
A szervezet hatékony működését az ezekhez hasonló kisebb csoportok közötti együttműködés teszi lehetővé. Ha egy hűtő-csoport egy új terméket akar létrehozni akkor belső szerződéseken keresztül kiszervezi a tervezést a "mérnök-csoportnak", ha meg van a termék azt tovább küldi egy "marketing-csoportnak". Nagyjából úgy, ahogy kis- és közepes méretű cégek teszik ezt, amikor például leszerződnek egy marketing ügynökséggel. A különbség az, hogy ezt egy (fortune) top 500-as cég teszi.
A Haier nagyjából 3-4000 ilyen kisebb mikro-szervezetre bontható le. Normális esetben egy szervezeten belül minimális verseny van az osztályok között, itt viszont kiélezett élet-halál harc folyik az egységek között. A szervezetek nem csak egymás között szerződnek, de külső cégeket is bevonhatnak a munkába. Tegyük fel, hogy egy szervezet egy új terméket hoz piacra és ehhez keres egy partnert, aki a promóciót elkészíti neki. A Haier közös fórumán kér először ajánlatot, erre marketing-fókuszú mikroszervezetek válaszolnak. Ha úgy érzi, hogy egyik ajánlat se elég jó, a csoport dönthet úgy, hogy inkább külső marketing ügynökséggel szerződik. Egy csoport hasonlóan ki is szervezheti a szolgáltatásait, pl. a marketing csoportok dönthetnek úgy, hogy nem csak a Haier kampányait készítik, hanem saját ügyfeleknek is bedolgoznak. Ez a belső-külső verseny azt is jelenti, hogy ha egy csoport nem teljesít jól, akkor mint egy önálló cég “csődöt mond” és bezárja kapuit. Az alkalmazottakat ilyenkor vagy átveszi egy másik csoport, vagy saját útra térnek, a szervezet helyét pedig átveszi egy másik. Az állandó verseny miatt gyorsabban lecserélődnek azok a szervezeti egységek és alkalmazottak, akik nem tudnak lépést tartani.
Leginkább azért működik jól ez a rendszer mert az alacsonyabb szinteken is érdekeltté teszi az alkalmazottakat. A konglomerátumban működő mikro-szervezetek nem csak döntési felelősséget kapnak, de saját bevételükről is dönthetnek. Korábban a teljesítmény jelentős része a menedzser bérezéséhez volt kötve és csak marginális bónusz maradt a dolgozóknak. Az új rendszerben ha a dolgozók jól teljesítenek, nagyobb tortából vághatnak szeletet.
A franchise rendszerek hasonlóan az önérdekeltség elvén működnek és valószínűleg több az évszázados sikerük is főleg ennek tudható be. Ahelyett, hogy egy McDonald's éttermet egy középvezetőre bízna a hálózat, inkább egy motivált vállalkozóra ruházza. A licensz díjakat leszámítva az üzemeltető maga osztozik a bevételeken, ezért motiváltabb is. A Haier vezetőjének szavaival élve, az alkalmazottakból hasonló elv mentén lesznek vállalkozók, így munka helyett hivatásként tekintenek a feladataikra.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
![](https://img.franchising.pl/hu/e1d/c63/bafra1.jpg)
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A franchise szektorban egyre magasabb viszonteladási arányokat tapasztalunk, főleg külföldön. Ennek számos oka lehet, beleértve a márka érettségét és a piaci dinamika változását.
A Komfort márkanéven futó lengyel hálózat, széles választékú belsőépítészeti és lakberendezési üzletekre összpontosít.
Legalábbis a kiskereskedelemben a nyugati trendek arra mutatnak, hogy hamarosan visszájára fordulhat az önkiszolgáló kasszák használata.
legolvasottabb
![](https://img.franchising.pl/hu/2d2/fbe/k_p_330x.jpg)
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Még olyan óriások is, mint a közel 40.000 egységgel rendelkező McDonald's sem sikeres minden piacon. Összegyűjtöttünk 10 olyan országot, ahol valamilyen oknál fogva nem tudott gyökeret verni az amerikai franchise.
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...