A kedvező ár, nem mindig kifizetődő
EU-s szinten kevésbé szabályozott a franchise rendszerek működése, ennek velejárója, hogy a kisebb országokban nem is nagyon készülnek átfogó előrejelzések és felmérések a a hálózatok működéséről. Az Egyesült Államokban viszont rendszeresen jelennek meg mutatószámok, melyekből a hazai rendszergazdák és franchise partnerek következtetni tudnak az általános gazdasági helyzetre vonatkozólag.
Az Entrepreneur gazdasági magazine az elmúlt 5 év adataiból készített kimutatást a franchise szektorra.
Általánosan kimutatható összefüggés mutatkozik a franchise rendszerek költségei és túlélésük között. Az alacsonyabb befektetési tőkeigényű koncepciók magasabb arányban mennek tönkre az USA-ban, tényleges szeparáció ott a 25.000 dollár feletti koncepcióktól mutatható ki – ezen hálózatok partnereinek alig 5%-a zár be 5 év után. Az igazán kedvező feltételeket kínáló hálózatok esetében azonban még így is alacsony a szám, itt is 10 partnerből mindössze 1 fejezi be a működést 5 év után.
Nem szabad azonban a merész következtetéseket levonni ebből az adatból. Az “olcsóbb” hálózatok ugyanis nem feltétlen tehetők felelőssé a magasabb hibaarányért. Ilyen hálózatokba ugyanis jellemzően olyan vállalkozók lépnek be, akiknek nincsen megfelelő mennyiségű megtakarítása és így a gazdasági ingazdozások is nagyobb kockázatot jelentenek a számukra. Többségük valószínűleg folytatni tudná a működését, de néhány gyengébb hónap után már nem tudják finanszírozni a cashflowt és hiába tudják, hogy a jövőben visszafordítható a trend, nem tudnak addig kitartani és inkább bezárnak.
A magasabb tőkeigényű hálózatok ezzel szemben már befutott vállalkozókat keresnek, olyan személyekről van itt szó, akik a franchise mellett több saját bevételi forrással is rendelkeznek. Az ő esetükben egy hosszabb gyengébb periódust is fedezni tudnak a tartalékaikból. Úgyis lehet erre gondolni, mintha vállalkozóként egy fagyizót és egy sípályán egy gofrizót üzemeltetnénk egyszerre, az egyik csak nyáron, a másik csak télen működik. Alapesetben tartalékokból kellene fedeznünk a kieső hónapokat, amiket a szezonális biznisz amúgy megkeres a működése alatt. Ebben a példában viszont a diverzifikált vállalkozás két lába fedezi egymást (egy nyári ,egy téli vállalkozás) – a legtöbben vállalkozó az alacsonyabb befektetésű koncepciókban azonban csak egyetlen vállalkozást futtat, így ez a biztonság nem adott a számukra.
Az is lényeges szempont, hogy a magasabb tőkeigény komolyabb figyelmet jelent a vállalkozó részéről. Magyarországon, ha valaki 30-40 milliós franchise hálózathoz csatlakozik (pl. fodrászatot vagy éppen egy kisebb éttermet), akkor komolyan meg fogja vizsgálni a franchise hálózatot még mielőtt belépne és feltehetőleg egy nagyobb vésztartalékot is megtart, hogy ne kelljen feláldoznia a befektetését, ha problémába ütközne.
Az átvevők számára, hazánkban is releváns tanulság ebből, hogy alaposan meg kell vizsgálni a hálózatok üzleti tervét – főleg induló vagy fiatal hálózatok esetén és leginkább akkor, ha alapvetően alacsony befektetésről van szó. A legtöbb vállalkozás, és így a franchise hálózatok sem nyereségesek az első naptól kezdve. Üzleti modell szerint különböző a koncepciók felfutási ideje, de legalább néhány hónapos tartalékkal érdemes számolni, hogy a bizonytalanságot a minimumra tudjuk csökkenteni, ha a csatlakozás mellett döntünk.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...